Anotace
Barevnost klavírního zvuku je pojem velice široký. Skrývá v sobě množství různých aspektů, které se vzájemně doplňují a prolínají. Nejdůležitější aspekty jsem se pokusila shrnout v teoretické části v kapitolách: Vyjadřovací prostředky hudby zabývající se psychologickým účinkem jednotlivých složek hudební řeči, Barevnost klavírního tónu se zaměřením na úlohu interpreta, tvoření tónu, specifika klavírního tónu i technické možnosti nástroje. Kapitola Barevnost faktury je věnována skladatelům C.Debussymu, M.K.Čiurlionisovi a G.Ligetimu. Barevnost zvuku může mít i podobu zrakové představy, a proto je zařazena kapitola Synestezie. Praktická část obsahuje analýzu klavírního cyklu Paleta Jiřího Vřešťála a je doplňena o sluchovou analýzu, která zkoumá barevný účinek jednotlivých částí cyklu na posluchače.
Anotace v angličtině
Annotation
The colour scheme of the piano sound is that is a very extensive conception. It covers large amount of different aspects,that are penetrating and completing each other. I summerize the most important aspec in the theoretical part of my thesis: Verbalization resources of music - describing psychological effects of individual components of music language, the colour scheme of the piano sound - focus on an interpret´s function in this scheme, the composition of sound, the specifications of the piano sound and technical abilities of an instrument. The chapter The Color texture of the piano sound is dedicated to the following composers: C.Debussy, M.K.Čiurlionis, and G.Ligeti. The colour scheme might even contain a visual image and it is subsumed in the chapter of Syntestezie. The practical part includes analysis of the piano cycle. The Palette of J.Vřešťál is completed by aural analyse which explores the colour effects on auditors.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
100 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Barevnost klavírního zvuku je pojem velice široký. Skrývá v sobě množství různých aspektů, které se vzájemně doplňují a prolínají. Nejdůležitější aspekty jsem se pokusila shrnout v teoretické části v kapitolách: Vyjadřovací prostředky hudby zabývající se psychologickým účinkem jednotlivých složek hudební řeči, Barevnost klavírního tónu se zaměřením na úlohu interpreta, tvoření tónu, specifika klavírního tónu i technické možnosti nástroje. Kapitola Barevnost faktury je věnována skladatelům C.Debussymu, M.K.Čiurlionisovi a G.Ligetimu. Barevnost zvuku může mít i podobu zrakové představy, a proto je zařazena kapitola Synestezie. Praktická část obsahuje analýzu klavírního cyklu Paleta Jiřího Vřešťála a je doplňena o sluchovou analýzu, která zkoumá barevný účinek jednotlivých částí cyklu na posluchače.
Anotace v angličtině
Annotation
The colour scheme of the piano sound is that is a very extensive conception. It covers large amount of different aspects,that are penetrating and completing each other. I summerize the most important aspec in the theoretical part of my thesis: Verbalization resources of music - describing psychological effects of individual components of music language, the colour scheme of the piano sound - focus on an interpret´s function in this scheme, the composition of sound, the specifications of the piano sound and technical abilities of an instrument. The chapter The Color texture of the piano sound is dedicated to the following composers: C.Debussy, M.K.Čiurlionis, and G.Ligeti. The colour scheme might even contain a visual image and it is subsumed in the chapter of Syntestezie. The practical part includes analysis of the piano cycle. The Palette of J.Vřešťál is completed by aural analyse which explores the colour effects on auditors.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Barva tónu je jednou z vlastností hudebního zvuku. Většinou je chápána v přeneseném významu nikoli jako barva reálná, ale jako charakteristický témbr vyjadřující variabilitu instrumentálního, nebo vokálního projevu. Existují ale lidé mající schopnost synestézie, tj. současného vnímání několika smyslových dojmů, v tomto případě schopnost vnímat hudební dílo nejen sluchem, ale i v reálných barvách. Těsné propojení tónů a barev vede k témbrové hudbě.\\
Posoudit škálu "barevnosti" hudby ve tvorbě pro jediný nástroj, klavír, je obtížnější. Úkolem diplomantky bude posoudit v čem spočívá "barevnost" klavírní hry a jakými způsoby, zda harmonií, úhozovou technikou, "preparací" nástroje, či kombinací zmíněného se barevného dojmu dosahuje. Podnikne sondu nejen do významných slohových epoch, všimne si i osobnostních stylů skladatelů, pro něž "barevné" vyjadřování bylo důležitým, někdy i základním tvůrčím záměrem.\\
Neponechá stranou pozornosti ani zmíněnou synestézii a její vliv na skladatele i posluchače. Součástí diplomové práce bude analýza klavírního cyklu Jiřího Vřešťála Paleta.\\
Zásady pro vypracování
Barva tónu je jednou z vlastností hudebního zvuku. Většinou je chápána v přeneseném významu nikoli jako barva reálná, ale jako charakteristický témbr vyjadřující variabilitu instrumentálního, nebo vokálního projevu. Existují ale lidé mající schopnost synestézie, tj. současného vnímání několika smyslových dojmů, v tomto případě schopnost vnímat hudební dílo nejen sluchem, ale i v reálných barvách. Těsné propojení tónů a barev vede k témbrové hudbě.\\
Posoudit škálu "barevnosti" hudby ve tvorbě pro jediný nástroj, klavír, je obtížnější. Úkolem diplomantky bude posoudit v čem spočívá "barevnost" klavírní hry a jakými způsoby, zda harmonií, úhozovou technikou, "preparací" nástroje, či kombinací zmíněného se barevného dojmu dosahuje. Podnikne sondu nejen do významných slohových epoch, všimne si i osobnostních stylů skladatelů, pro něž "barevné" vyjadřování bylo důležitým, někdy i základním tvůrčím záměrem.\\
Neponechá stranou pozornosti ani zmíněnou synestézii a její vliv na skladatele i posluchače. Součástí diplomové práce bude analýza klavírního cyklu Jiřího Vřešťála Paleta.\\
Seznam doporučené literatury
Klavírní kompozice impresionistů a skladatelů 20.století - notové materiály i záznamy na zvukových nosičích\\
Vřešťál, Jiří: Paleta, klavírní cyklus, Supraphon, Praha 1960\\
Dušek, Bohumil: Úvod do hudební psychologie, Pedagogická fakulta v Plzni, 1972\\
Seznam doporučené literatury
Klavírní kompozice impresionistů a skladatelů 20.století - notové materiály i záznamy na zvukových nosičích\\
Vřešťál, Jiří: Paleta, klavírní cyklus, Supraphon, Praha 1960\\
Dušek, Bohumil: Úvod do hudební psychologie, Pedagogická fakulta v Plzni, 1972\\
Přílohy volně vložené
1ks CD ROM J.Vřešťál:Paleta
1ks CD ROM Diplomová práce
Přílohy vázané v práci
grafy, noty
Převzato z knihovny
-
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí diplomové práce nejprve seznámil členy zkušební komise se svým posudkem a s recenzí oponentky. Recenze byla pro diplomantku velmi příznivá, nicméně kladla otázky, na které diplomantka plynně reagovala. Řada výtek i námitek se objevila v názoru vedoucího práce, zejména souvislostech s dokumentačním aparátem týkajícím se převzatých materiálů v textu DP. Několik námitek k obsahu 1. kapitoly vznesli i ostatní členové zkušební komise. Diplomantka se snažila svůj postup při zpracování tématu obhájit s kolísavou úspěšností.