Anotace
Diplomová práce je zaměřena na poezii Milady Součkové z let 1942 ? 1983. Úvodní kapitola je věnována tezím a metodologickému vymezení práce. Dále se práce věnuje terminologickému vymezení pojmu ?avantgarda?. Nejdříve uvádí vybrané slovníkové definice, poté vychází z textu Vladimíra Papouška ? Gravitace avantgard. Ve druhé kapitole se pak práce zabývá konfrontací avantgardních tendencí s uměleckými tendencemi v díle Milady Součkové. Klade si tedy otázku, zda je adekvátní v souvislosti s avantgardou o Součkové hovořit. Na tutéž problematiku pak naráží i v kapitole třetí, věnované manželovi Milady Součkové, Zdenku Rykrovi. Dále se tato kapitola zabývá stručným zachycením Rykrova života a postihnutím podobných obecných tendencí v díle manželů. Kapitola čtvrtá se soustředí na tři odborné práce Milady Součkové, psané v letech 1954 ? 1964. Studie jsou zde stručně charakterizovány a opět částečně konfrontovány s dílem a životem Součkové. Závěrečná kapitola je věnována samotné poezii Milady Součkové. V podkapitolách jsou představeny jednotlivé sbírky, které autorka práce interpretuje, zachycuje obecné tendence díla Součkové a sbírky vzájemně konfrontuje. Odkazuje také ke dvěma básním vydaných v letech 1938 a 1939. Cílem je pak postihnout proměny či naopak opakující se témata, motivy v komplexním básnickém díle Milady Součkové.
Anotace v angličtině
Annotation
This diploma work is centred on the Milada Součková´s poetry between years 1942 ? 1983. The opening chapter is devoted to thesis and to methodolohical demarcation of the diploma work. Next the work attends to terminological demarcation of the notion ?avant-garde?. Primarily features chosen vocabulary imtems then result from Vladimír Papoušek´s book ? Gravitation of avant-gard. The second chapter deal with confrontation tendency of avant-garde with artistic tendency in Milada Součková´s piece. The work then ask question if is adequate to talk of Součková in context of avant-garde. Then the work hints at the same problemms in the chapter three which is devoted to Milada Součková´s husband, Zdenek Rykr. Then this chapter deals with contracted interception of Rykr´s life and try to cut up the similar common tendencies in the husbands´s pieces. The chapter fourth focuses on three Milada Součková´s studies, written between 1954 ? 1964. There are the studies characterized shortly in the work and confronted partly with the Součková´s piece and life again. The closing chapter is devoted to Milada Součková´s poetry itself. There are presented the idividual garners in the subchapters, the garners are interpreted by authoress of this work, she captures common tendencies of Součková´s piece and the garners are confronted each other. She references to two poems published between 1938 - 1939 also. The claim of this chapter is then to cut up the metamorphoses or recurrent themes, motives in the Milada Součková´s complex piece on the contrary.
Klíčová slova
Milada Součková, poezie, Zdenek Rykr, avantgarda, studie
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na poezii Milady Součkové z let 1942 ? 1983. Úvodní kapitola je věnována tezím a metodologickému vymezení práce. Dále se práce věnuje terminologickému vymezení pojmu ?avantgarda?. Nejdříve uvádí vybrané slovníkové definice, poté vychází z textu Vladimíra Papouška ? Gravitace avantgard. Ve druhé kapitole se pak práce zabývá konfrontací avantgardních tendencí s uměleckými tendencemi v díle Milady Součkové. Klade si tedy otázku, zda je adekvátní v souvislosti s avantgardou o Součkové hovořit. Na tutéž problematiku pak naráží i v kapitole třetí, věnované manželovi Milady Součkové, Zdenku Rykrovi. Dále se tato kapitola zabývá stručným zachycením Rykrova života a postihnutím podobných obecných tendencí v díle manželů. Kapitola čtvrtá se soustředí na tři odborné práce Milady Součkové, psané v letech 1954 ? 1964. Studie jsou zde stručně charakterizovány a opět částečně konfrontovány s dílem a životem Součkové. Závěrečná kapitola je věnována samotné poezii Milady Součkové. V podkapitolách jsou představeny jednotlivé sbírky, které autorka práce interpretuje, zachycuje obecné tendence díla Součkové a sbírky vzájemně konfrontuje. Odkazuje také ke dvěma básním vydaných v letech 1938 a 1939. Cílem je pak postihnout proměny či naopak opakující se témata, motivy v komplexním básnickém díle Milady Součkové.
Anotace v angličtině
Annotation
This diploma work is centred on the Milada Součková´s poetry between years 1942 ? 1983. The opening chapter is devoted to thesis and to methodolohical demarcation of the diploma work. Next the work attends to terminological demarcation of the notion ?avant-garde?. Primarily features chosen vocabulary imtems then result from Vladimír Papoušek´s book ? Gravitation of avant-gard. The second chapter deal with confrontation tendency of avant-garde with artistic tendency in Milada Součková´s piece. The work then ask question if is adequate to talk of Součková in context of avant-garde. Then the work hints at the same problemms in the chapter three which is devoted to Milada Součková´s husband, Zdenek Rykr. Then this chapter deals with contracted interception of Rykr´s life and try to cut up the similar common tendencies in the husbands´s pieces. The chapter fourth focuses on three Milada Součková´s studies, written between 1954 ? 1964. There are the studies characterized shortly in the work and confronted partly with the Součková´s piece and life again. The closing chapter is devoted to Milada Součková´s poetry itself. There are presented the idividual garners in the subchapters, the garners are interpreted by authoress of this work, she captures common tendencies of Součková´s piece and the garners are confronted each other. She references to two poems published between 1938 - 1939 also. The claim of this chapter is then to cut up the metamorphoses or recurrent themes, motives in the Milada Součková´s complex piece on the contrary.
Klíčová slova
Milada Součková, poezie, Zdenek Rykr, avantgarda, studie
Autorka se ve své práci soustředí na básnickou tvorbu Milady Součkové. Bude ji interpretovat v rámci dobového kontextu a rovněž v kontextu jejího vlastního teoretického myšlení o literatuře (A Literature in Crisis: Czech literature, The Czech Romantics, The Parnassian Jaroslav Vrchlický). Zaměří se na souvislosti tvorby Milady Součkové s tzv. druhou avantgardou stejně jako na specifické zacházení s jazykem a jeho kulturními adaptacemi.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci soustředí na básnickou tvorbu Milady Součkové. Bude ji interpretovat v rámci dobového kontextu a rovněž v kontextu jejího vlastního teoretického myšlení o literatuře (A Literature in Crisis: Czech literature, The Czech Romantics, The Parnassian Jaroslav Vrchlický). Zaměří se na souvislosti tvorby Milady Součkové s tzv. druhou avantgardou stejně jako na specifické zacházení s jazykem a jeho kulturními adaptacemi.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání literatury je součástí zadání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání literatury je součástí zadání diplomové práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1/ Představení diplomové práce
2/ Metodologická koncepce
3/ Představení posudků
4/ Diskuse
a) Možnosti zvolené metody
b) Milada Součková v kontextu českého modernismu