Diplomová práce: ?Práce s dyskalkulikem? vymezuje termín specifické poruchy učení, jednotlivé specifické poruchy učení se zaměřením na dyskalkulii. Podává stručný přehled o metodách, formách, pomůckách, jednotlivých postupech reedukace a dotýká se možností integrace dyskalkuliků v současné základní škole.
Praktická část se zabývá začleněním dyskalkulických žáků do vyučovacího procesu a zjišťuje formy, metody a pomůcky, které jsou vyučujícím zajišťovány. Je tvořena třemi kazuistikami a výsledky dotazníku.
Anotace v angličtině
Thesis: "Remedial approaches to students with discalculia" defines the term of specific learning disability, individual specific learning disabilities with an emphasis on discalculia (mathematics disorder). It gives a brief overview of the methods, forms, aids (tools), individual re-education practices and affects the possibilities to integrate these students into current elementary school.
The practical part deals with the integration of dyscalculia students into the teaching process and to identify forms, methods and aids (tools) that are provided by the teacher. It consists of three casuistries and questionnaire results
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyskalkulie, reedukace, integrace
Klíčová slova v angličtině
specific learning disability, discalculia, re-education, integrate
Rozsah průvodní práce
114 s. 70 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce: ?Práce s dyskalkulikem? vymezuje termín specifické poruchy učení, jednotlivé specifické poruchy učení se zaměřením na dyskalkulii. Podává stručný přehled o metodách, formách, pomůckách, jednotlivých postupech reedukace a dotýká se možností integrace dyskalkuliků v současné základní škole.
Praktická část se zabývá začleněním dyskalkulických žáků do vyučovacího procesu a zjišťuje formy, metody a pomůcky, které jsou vyučujícím zajišťovány. Je tvořena třemi kazuistikami a výsledky dotazníku.
Anotace v angličtině
Thesis: "Remedial approaches to students with discalculia" defines the term of specific learning disability, individual specific learning disabilities with an emphasis on discalculia (mathematics disorder). It gives a brief overview of the methods, forms, aids (tools), individual re-education practices and affects the possibilities to integrate these students into current elementary school.
The practical part deals with the integration of dyscalculia students into the teaching process and to identify forms, methods and aids (tools) that are provided by the teacher. It consists of three casuistries and questionnaire results
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyskalkulie, reedukace, integrace
Klíčová slova v angličtině
specific learning disability, discalculia, re-education, integrate
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter, v teoretické části autorka:\\
1. Objasní pojem dyskalkulie a pojmy související (specifické vývojové poruchy učení, dyslexie, integrace?).\\
2. Rozebere vnitřní i vnější podmínky vývoje dítěte na prvním stupni ZŠ, jejich vliv na formování osobnosti žáka.\\
3. Stanoví možnosti učitele ZŠ při práci s žáky postiženými dyskalkulii (formy, metody, pomůcky).\\
4. Zvláštní kapitolu bude věnovat speciálním pomůckám pro jednotlivé typy dyskalkulie, které lze využít ve škole, individuálně a při domácí přípravě.\\
5. Zamyslí se nad možnostmi integrace dyskalkulických žáků v podmínkách současné základní škol.\\
Praktická část diplomové práce bude tvořena formou kazuistik. Diplomantka si vybere tři dětí s dyskalkulickým postižením a podrobně rozebere jejich současný stav, možnosti reedukace a především možnosti práce školy a třídního učitele, predikce dalšího vývoje. Dotazníkovým šetřením zjistí používané pomůcky při práci s dítětem postiženým dyskalkulií na prvním stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter, v teoretické části autorka:\\
1. Objasní pojem dyskalkulie a pojmy související (specifické vývojové poruchy učení, dyslexie, integrace?).\\
2. Rozebere vnitřní i vnější podmínky vývoje dítěte na prvním stupni ZŠ, jejich vliv na formování osobnosti žáka.\\
3. Stanoví možnosti učitele ZŠ při práci s žáky postiženými dyskalkulii (formy, metody, pomůcky).\\
4. Zvláštní kapitolu bude věnovat speciálním pomůckám pro jednotlivé typy dyskalkulie, které lze využít ve škole, individuálně a při domácí přípravě.\\
5. Zamyslí se nad možnostmi integrace dyskalkulických žáků v podmínkách současné základní škol.\\
Praktická část diplomové práce bude tvořena formou kazuistik. Diplomantka si vybere tři dětí s dyskalkulickým postižením a podrobně rozebere jejich současný stav, možnosti reedukace a především možnosti práce školy a třídního učitele, predikce dalšího vývoje. Dotazníkovým šetřením zjistí používané pomůcky při práci s dítětem postiženým dyskalkulií na prvním stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Blažková, R.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno, Paido, 2000.\\
Budínská, M.,Ciprová, J.,Mertin, V.: Evaluace a diagnostika. Praha, Raabe 2005.\\
Dvořáková,M.: Pedagogicko-psychologická diagnostika I. a II. České Budějovice 1995, 1999.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha 1998.\\
Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Portál, Praha 1995.\\
Trefová, H.: Pracovní sešit pro rozvoj početní představivosti a dovednosti. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 1995.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000.\\
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004.\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál, Praha 2001.\\
Zelinková, O.: Poruchy učení:dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha, Portál, 2003.
Seznam doporučené literatury
Blažková, R.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno, Paido, 2000.\\
Budínská, M.,Ciprová, J.,Mertin, V.: Evaluace a diagnostika. Praha, Raabe 2005.\\
Dvořáková,M.: Pedagogicko-psychologická diagnostika I. a II. České Budějovice 1995, 1999.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha 1998.\\
Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Portál, Praha 1995.\\
Trefová, H.: Pracovní sešit pro rozvoj početní představivosti a dovednosti. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 1995.\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000.\\
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004.\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál, Praha 2001.\\
Zelinková, O.: Poruchy učení:dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha, Portál, 2003.