V mé diplomové práci se zabývám vytvářením interaktivní výuky desetinných čísel na základní škole pomocí interaktivní tabule. Interaktivní tabule je dnes velmi moderní vyučovací pomůcka. Tabule se velmi rychle ve školách rozšířila a učitelé ji ke své výuce rádi využívají. Někteří učitelé využívají tabuli jako klasickou, čímž interaktivní výuka ztrácí svůj smysl. Mnou navržená výuka bude připravena v programu SMART Notebook, který je programem pro interaktivní tabule SmartBoard. Cílem této výuky je zvýšení pozornosti žáků, jejich aktivity, zapojení do vyučování a také větší názornost, nežli u klasické výuky. Ráda bych také chtěla motivovat starší pedagogy, aby interaktivní tabule ve výuce používali. Protože k používání interaktivní tabule není nutné speciálních znalostí výpočetní techniky, zvládnou ovládání této vyučovací pomůcku i starší učitelé. Myslím si, že interaktivní výuka může pozitivně ovlivnit jak pracovitost žáků v hodině, tak i zapamatování probírané látky.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis I deal with a method created for interactive teaching of decimal numbers by the help of interactive whiteboards at basic schools. At present, interactive whiteboards are considered a very modern teaching tool. The amount of whiteboards at schools has increased considerably and teachers enjoy using it during their lessons. However, some teachers do not take advantages of the whiteboard and still use it as a common black board, and in that case, the interactive teaching misses its point. The teaching method suggested will be prepared in the SMART Notebook programme which is a programme designed for SmartBoard interactive whiteboards. The aim of the method is to draw students? attention, increase their activity, drag them into the lesson?s topic, whilst offering clearer demonstration compared to standard lessons. My further intention is to support and motivate elderly pedagogues to use the interactive whiteboards more frequently since there are no special IT knowledge and skills required. Therefore, even those teachers will manage to master such teaching tool with ease. In my opinion, not only will the interactive teaching have a positive influence on students? efforts, but it will contribute to easier absorbing and memorising the current topic studied.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
52 s., 2 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V mé diplomové práci se zabývám vytvářením interaktivní výuky desetinných čísel na základní škole pomocí interaktivní tabule. Interaktivní tabule je dnes velmi moderní vyučovací pomůcka. Tabule se velmi rychle ve školách rozšířila a učitelé ji ke své výuce rádi využívají. Někteří učitelé využívají tabuli jako klasickou, čímž interaktivní výuka ztrácí svůj smysl. Mnou navržená výuka bude připravena v programu SMART Notebook, který je programem pro interaktivní tabule SmartBoard. Cílem této výuky je zvýšení pozornosti žáků, jejich aktivity, zapojení do vyučování a také větší názornost, nežli u klasické výuky. Ráda bych také chtěla motivovat starší pedagogy, aby interaktivní tabule ve výuce používali. Protože k používání interaktivní tabule není nutné speciálních znalostí výpočetní techniky, zvládnou ovládání této vyučovací pomůcku i starší učitelé. Myslím si, že interaktivní výuka může pozitivně ovlivnit jak pracovitost žáků v hodině, tak i zapamatování probírané látky.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis I deal with a method created for interactive teaching of decimal numbers by the help of interactive whiteboards at basic schools. At present, interactive whiteboards are considered a very modern teaching tool. The amount of whiteboards at schools has increased considerably and teachers enjoy using it during their lessons. However, some teachers do not take advantages of the whiteboard and still use it as a common black board, and in that case, the interactive teaching misses its point. The teaching method suggested will be prepared in the SMART Notebook programme which is a programme designed for SmartBoard interactive whiteboards. The aim of the method is to draw students? attention, increase their activity, drag them into the lesson?s topic, whilst offering clearer demonstration compared to standard lessons. My further intention is to support and motivate elderly pedagogues to use the interactive whiteboards more frequently since there are no special IT knowledge and skills required. Therefore, even those teachers will manage to master such teaching tool with ease. In my opinion, not only will the interactive teaching have a positive influence on students? efforts, but it will contribute to easier absorbing and memorising the current topic studied.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
- Prozkoumání současné nabídky učebnic k danému tématu.\\
- Vypracování pracovních listů pro interaktivní výuku pozičních soustav.\\
- Využití vypracovaného materiálu při práci s počítačem v hodinách matematiky na ZŠ.\\
- Závěry z vyučování s vypracovanými pracovními listy se žáky vybraných ZŠ.\\
Zásady pro vypracování
- Prozkoumání současné nabídky učebnic k danému tématu.\\
- Vypracování pracovních listů pro interaktivní výuku pozičních soustav.\\
- Využití vypracovaného materiálu při práci s počítačem v hodinách matematiky na ZŠ.\\
- Závěry z vyučování s vypracovanými pracovními listy se žáky vybraných ZŠ.\\
Seznam doporučené literatury
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989\\
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
Bečvář, J., Bečvářová, M., Vymazalová, H.: Matematika ve starověku. Egypt a Mezopotámie. Sborník edice Dějiny matematiky, svazek 23. Praha, Prometheus, 2003\\
S. Konvalinková, K. Olsenová: Integrovaná tematická výuka - model. Spirála, Kroměříž, 1995\\
Herman, J., Kučera, R., Šimša, J.: Metody řešení matematických úloh I. Brno, MU Přírodovědecká fakulta, 1996\\
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování, Praha,Portál, 1998\\
Kolman, A.: Dějiny matematiky ve starověku, Československá akademie věd, Praha, 1968\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
RVP\\
Seznam doporučené literatury
M. Hejný: Teória vyučovania 2. SPN Bratislava, 1989\\
M. Hejný, F. Kuřina: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál Praha, 2001\\
Bečvář, J., Bečvářová, M., Vymazalová, H.: Matematika ve starověku. Egypt a Mezopotámie. Sborník edice Dějiny matematiky, svazek 23. Praha, Prometheus, 2003\\
S. Konvalinková, K. Olsenová: Integrovaná tematická výuka - model. Spirála, Kroměříž, 1995\\
Herman, J., Kučera, R., Šimša, J.: Metody řešení matematických úloh I. Brno, MU Přírodovědecká fakulta, 1996\\
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování, Praha,Portál, 1998\\
Kolman, A.: Dějiny matematiky ve starověku, Československá akademie věd, Praha, 1968\\
Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
RVP\\