Diplomová práce zjišťuje prostřednictvím didaktického testu znalost vybraných přírodnin u žáků 5. ročníku 1. stupně ZŠ. Zmiňuje se o způsobu výuky prvouky a přírodovědy učitelů 1. stupně ZŠ. Zaměřuje se také na analýzu učebnic nakladatelství PRODOS.
Diplomová práce byla řešena v rámci projektu GA JU č. 065/2010/S.
Anotace v angličtině
This diploma thesis identifies the knowledge of selected products of nature among the pupils of the fifth year of the grammar school. For this identification, it uses a didactic test. The work also describes the way of teaching natural sciences at grammar schools and analyses the coursebooks of the PRODOS Publisher.
Diploma thesis was solved terms of the project GA JU č.065/2010/S.
Klíčová slova
přírodovědné znalosti, 1. stupeň ZŠ, didaktický test, analýza učebnic, GA JU č. 065/2010/S
Klíčová slova v angličtině
knowledge of natural science, primary school, didactic test, textbook analysis, GA JU č.065/2010/S
Rozsah průvodní práce
80 str., 20 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zjišťuje prostřednictvím didaktického testu znalost vybraných přírodnin u žáků 5. ročníku 1. stupně ZŠ. Zmiňuje se o způsobu výuky prvouky a přírodovědy učitelů 1. stupně ZŠ. Zaměřuje se také na analýzu učebnic nakladatelství PRODOS.
Diplomová práce byla řešena v rámci projektu GA JU č. 065/2010/S.
Anotace v angličtině
This diploma thesis identifies the knowledge of selected products of nature among the pupils of the fifth year of the grammar school. For this identification, it uses a didactic test. The work also describes the way of teaching natural sciences at grammar schools and analyses the coursebooks of the PRODOS Publisher.
Diploma thesis was solved terms of the project GA JU č.065/2010/S.
Klíčová slova
přírodovědné znalosti, 1. stupeň ZŠ, didaktický test, analýza učebnic, GA JU č. 065/2010/S
Klíčová slova v angličtině
knowledge of natural science, primary school, didactic test, textbook analysis, GA JU č.065/2010/S
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit znalosti vybraných přírodnin u žáků zvolených škol. Dalším cílem je seznámit se s některými metodami zjišťování znalostí žáků a ověřit jejich možnosti v prvouce a přírodovědě.\\
Postup řešení:\\
Analýza přírodovědného obsahu kurikulárních dokumentů a výběr testovacího souboru přírodnin pro zpracování diplomového úkolu (termín do 3/2009)
Výběr vhodných škol pro provedení výzkumu (termín do 3/2009)
Studium dostupné literatury jako podklad pro sestavení didaktických testů (do 4/2009)
Ověření navržených testových souborů na zkušebním vzorku žáků (do 9/2009)
Konečná příprava testovacích materiálů a jejich definitivní zadání (do 12/2009)
Vyhodnocení testů a stanovení závěrů (do 2/2010)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2010)
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit znalosti vybraných přírodnin u žáků zvolených škol. Dalším cílem je seznámit se s některými metodami zjišťování znalostí žáků a ověřit jejich možnosti v prvouce a přírodovědě.\\
Postup řešení:\\
Analýza přírodovědného obsahu kurikulárních dokumentů a výběr testovacího souboru přírodnin pro zpracování diplomového úkolu (termín do 3/2009)
Výběr vhodných škol pro provedení výzkumu (termín do 3/2009)
Studium dostupné literatury jako podklad pro sestavení didaktických testů (do 4/2009)
Ověření navržených testových souborů na zkušebním vzorku žáků (do 9/2009)
Konečná příprava testovacích materiálů a jejich definitivní zadání (do 12/2009)
Vyhodnocení testů a stanovení závěrů (do 2/2010)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2010)
Seznam doporučené literatury
Dittrich P., 1993: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H & H. \\
Gavora P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.\\
Hniličková J. a kol., 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha, SPN.\\
Hrabal V., 1989: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha, SPN.\\
Hrabal V., 1989: Jaký jsem učitel? Praha, SPN.\\
Hrabal V. a kol., 1992: Testy a testování ve škole. Praha, PdF UK.\\
Chrástka M., 1999: Didaktické testy. Brno, Paido, s.91.\\
Kompolt P., 1992: Pedagogická diagnostika. Bratislava, UK.\\
Lapitka, M., 1990: Tvorba a použitie didaktických testov. Bratislava, SPN.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Č. Budějovice, Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.\\
Pelikán J., 1998: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha.\\
Půlpán Z., 1980: Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktického testu. Praha, SPN.\\
Slavík J., 1999: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál.\\
Strauss A., Corbinová J. 1999: Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert.\\
Internet: www.cermat.cz\\
Seznam doporučené literatury
Dittrich P., 1993: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H & H. \\
Gavora P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.\\
Hniličková J. a kol., 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha, SPN.\\
Hrabal V., 1989: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha, SPN.\\
Hrabal V., 1989: Jaký jsem učitel? Praha, SPN.\\
Hrabal V. a kol., 1992: Testy a testování ve škole. Praha, PdF UK.\\
Chrástka M., 1999: Didaktické testy. Brno, Paido, s.91.\\
Kompolt P., 1992: Pedagogická diagnostika. Bratislava, UK.\\
Lapitka, M., 1990: Tvorba a použitie didaktických testov. Bratislava, SPN.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Č. Budějovice, Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.\\
Pelikán J., 1998: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha.\\
Půlpán Z., 1980: Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktického testu. Praha, SPN.\\
Slavík J., 1999: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál.\\
Strauss A., Corbinová J. 1999: Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert.\\
Internet: www.cermat.cz\\