Práce je zaměřena na rodiče, kteří se rozhodli vzít si dítě do pěstounské péče. Tomuto procesu předchází tzv. příprava k přijetí dítěte do rodiny, což je v našich sociálních podmínkách zcela v kompetenci Krajského úřadu. Tato instituce nejdříve provádí psychologické posouzení žadatelů, kde zhodnotí jejich charakterové vlastnosti a důvody k přijetí dítěte. Na základě tohoto posouzení je žadatel přijat do kurzu přípravy nebo odmítnut. Cílem přípravy je poskytnout potencionálním rodičům dostatek informací nutných k úspěšnému zvládnutí výchovy nevlastního dítěte. Příprava má několik fází a na konci se vydává rozhodnutí o zařazení či nezařazení do evidence žadatelů.
Praktická část obsahuje dva ilustrační kasuistické rozhovory s pěstounskými rodinami, které sice hodnotí kladně činnost krajského úřadu, ale zdůrazňují nutnost neustálého upozorňování na to, jak široká je škála možných problémů a jak různá mohou být jejich řešení.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is is focused on parents, which desided to take a child into a foster care. Before this process, “preparation for child acceptance into family“ preceded. Under our social conditions, the preparation is completely in authority of the county council. This institution makes a psychological adjudication of applicants, during which their character qualitites and reasons for child acceptance are assessed. On the basis of this adjudication, the applicant is declined or admit to peparatory course. The aim of the preparation course is to provide the potential parents with sufficient information essential for successful upbringing of the stepchild. The preparation has several parts and the decision of inclusion into applicants register is given at the end.
Practical part includes two illustrative casustic interviews with foster families. They positively evaluate the activity of county council, but they also emphasize the necessity of permanent warning of wild range of potential problems and variety of their solutions.
child, surrogate family care, foster care, county council, preparatory course, illustrative casustic interview
Rozsah průvodní práce
47 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na rodiče, kteří se rozhodli vzít si dítě do pěstounské péče. Tomuto procesu předchází tzv. příprava k přijetí dítěte do rodiny, což je v našich sociálních podmínkách zcela v kompetenci Krajského úřadu. Tato instituce nejdříve provádí psychologické posouzení žadatelů, kde zhodnotí jejich charakterové vlastnosti a důvody k přijetí dítěte. Na základě tohoto posouzení je žadatel přijat do kurzu přípravy nebo odmítnut. Cílem přípravy je poskytnout potencionálním rodičům dostatek informací nutných k úspěšnému zvládnutí výchovy nevlastního dítěte. Příprava má několik fází a na konci se vydává rozhodnutí o zařazení či nezařazení do evidence žadatelů.
Praktická část obsahuje dva ilustrační kasuistické rozhovory s pěstounskými rodinami, které sice hodnotí kladně činnost krajského úřadu, ale zdůrazňují nutnost neustálého upozorňování na to, jak široká je škála možných problémů a jak různá mohou být jejich řešení.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is is focused on parents, which desided to take a child into a foster care. Before this process, “preparation for child acceptance into family“ preceded. Under our social conditions, the preparation is completely in authority of the county council. This institution makes a psychological adjudication of applicants, during which their character qualitites and reasons for child acceptance are assessed. On the basis of this adjudication, the applicant is declined or admit to peparatory course. The aim of the preparation course is to provide the potential parents with sufficient information essential for successful upbringing of the stepchild. The preparation has several parts and the decision of inclusion into applicants register is given at the end.
Practical part includes two illustrative casustic interviews with foster families. They positively evaluate the activity of county council, but they also emphasize the necessity of permanent warning of wild range of potential problems and variety of their solutions.
child, surrogate family care, foster care, county council, preparatory course, illustrative casustic interview
Zásady pro vypracování
1. teoretická část práce
- definice základních pojmů (NRP, pěstounská péče, legislativa)
- stručná historie organizace a metodické pomoci pěstounským rodinám ze strany regionálních zastupitelských úřadů
- Jihočeský krajský úřad (odbor sociálních věcí a zdravotnictví a jeho organizace NRP + metodická pomoc pěstounským rodinám)
2. praktická část práce
- ilustrační kazuistiky některých pěstounských rodin v regionu
Zásady pro vypracování
1. teoretická část práce
- definice základních pojmů (NRP, pěstounská péče, legislativa)
- stručná historie organizace a metodické pomoci pěstounským rodinám ze strany regionálních zastupitelských úřadů
- Jihočeský krajský úřad (odbor sociálních věcí a zdravotnictví a jeho organizace NRP + metodická pomoc pěstounským rodinám)
2. praktická část práce
- ilustrační kazuistiky některých pěstounských rodin v regionu
Seznam doporučené literatury
Archerová, C.: Dítě v náhradní rodině. Praha, Portál, 2001.
Matějček, Z., Koluchová, J., Bubleová, V., Kovařík, J., Benešová, L.: Osvojení a pěstounská péče. Praha, Portál, 2002.
Matějček, Z. a kol.: Náhradní rodinná péče. Praha, Portál, 1999.
Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Portál, 1999.
Seznam doporučené literatury
Archerová, C.: Dítě v náhradní rodině. Praha, Portál, 2001.
Matějček, Z., Koluchová, J., Bubleová, V., Kovařík, J., Benešová, L.: Osvojení a pěstounská péče. Praha, Portál, 2002.
Matějček, Z. a kol.: Náhradní rodinná péče. Praha, Portál, 1999.
Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Portál, 1999.