Práce se zabývá tajemstvím nejvznešenější Boží vlastnosti - Jeho nekonečným milosrdenstvím. Bůh zjevuje lidem svou dobrotu a lásku, ze které všechno vychází. Plod této nekonečné Boží lásky je právě milosrdenství. To je zároveň i odpovědí na hřích člověka, na jeho pád, na jeho vzepření se Bohu.
Tato práce poukazuje také na to, že Boží milosrdenství provází lidstvo od úsvitu dějin a pravda o něm je hluboce zakotvena v Písmu svatém. Milosrdenství je klíčem a odpovědí pro hříšného člověka, řešením pro obnovu života v harmonii s Bohem, bližním a sebou samým. Svědectví o tom vydává živá tradice církve. Je to však především dar, který člověk musí nejprve přijmout od Boha, aby tak mohl z něho čerpat a darovat jiným. To bylo hlavním motivem a úkolem této práce, odkrýt tuto Boží vlastnost a znovu ji předložit dnešnímu člověku jako nabídku a odpověď pro jeho život.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the secret of God’s most noble attribute - His infinite mercy. God reveals to people his love and kindness from which everything else springs forth. Mercy is the fruit of God’s infinite love which responds to man’s sin, his fall and his revolt against God as well.
My thesis refers to the fact that God’s mercy has been accompanying mankind since his beginning and the truth about it is deeply embedded in the Holy Scripture. God’s mercy toward the sinner is the solution for re-establishment of life in harmony with God, with his neighbor a and with himself. The living tradition of Catholic Church provides the evidence. It is a great gift given first by God, which, if man accepts it, he may be able to use effectively and offer to the others. The main goal of this thesis was to discover and present mercy as God’s great attribute for today’s society, as an offer and answer for his life.
mercy, God, God’s kindness, being merciful, love, forgiving, reconciliation, man, justice, sin, sinfulness of a man, punishment
Rozsah průvodní práce
55 s., 5 s. obr.příloh.
Jazyk
SL
Anotace
Práce se zabývá tajemstvím nejvznešenější Boží vlastnosti - Jeho nekonečným milosrdenstvím. Bůh zjevuje lidem svou dobrotu a lásku, ze které všechno vychází. Plod této nekonečné Boží lásky je právě milosrdenství. To je zároveň i odpovědí na hřích člověka, na jeho pád, na jeho vzepření se Bohu.
Tato práce poukazuje také na to, že Boží milosrdenství provází lidstvo od úsvitu dějin a pravda o něm je hluboce zakotvena v Písmu svatém. Milosrdenství je klíčem a odpovědí pro hříšného člověka, řešením pro obnovu života v harmonii s Bohem, bližním a sebou samým. Svědectví o tom vydává živá tradice církve. Je to však především dar, který člověk musí nejprve přijmout od Boha, aby tak mohl z něho čerpat a darovat jiným. To bylo hlavním motivem a úkolem této práce, odkrýt tuto Boží vlastnost a znovu ji předložit dnešnímu člověku jako nabídku a odpověď pro jeho život.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the secret of God’s most noble attribute - His infinite mercy. God reveals to people his love and kindness from which everything else springs forth. Mercy is the fruit of God’s infinite love which responds to man’s sin, his fall and his revolt against God as well.
My thesis refers to the fact that God’s mercy has been accompanying mankind since his beginning and the truth about it is deeply embedded in the Holy Scripture. God’s mercy toward the sinner is the solution for re-establishment of life in harmony with God, with his neighbor a and with himself. The living tradition of Catholic Church provides the evidence. It is a great gift given first by God, which, if man accepts it, he may be able to use effectively and offer to the others. The main goal of this thesis was to discover and present mercy as God’s great attribute for today’s society, as an offer and answer for his life.
mercy, God, God’s kindness, being merciful, love, forgiving, reconciliation, man, justice, sin, sinfulness of a man, punishment
Zásady pro vypracování
V této práci bych chtěla poukázat na to, jak Boží milosrdenství provází lidstvo od počátku dějin až dodnes.
Pravda o Božím milosrdenství je hluboce zakotvena už ve Svatém písmu. Prolíná se příklady velkých postav a událostí Starého zákona. Vrcholem zjevení Božího milosrdenství je Ježíš Kristus, tak jak ho představuje Nový zákon. Mezi církevními otci nejvíce hovořil o milosrdenství sv. Augustín. Tématem Božího milosrdenství se zabýval také sv. Tomáš Akvinský ve svém nejrozsáhlejším díle Summa theologiae. Učení Svatého písma, Tradice a Magistéria o milosrdenství je věrně a organicky shrnuto v Katechizmu Katolické církve.
V dnešní době vystoupil tento aspekt Boží lásky ještě mnohem více do popředí právě díky poselství, které dostala sestra Faustyna. Toto téma je nevyčerpatelným zdrojem duchovního života. Vždyť i Ježíš hovoří sestře Faustyně: "Moje milosrdenství je tak velké, že za celou věčnost ho nepochopí žádný rozum, ani lidský, ani andělský."
Papež Jan Pavel II. z pozice svého úřadu mohl ještě účinněji zviditelnit toto poselství a poukázat na jeho přínos pro současnou dobu. Proto neváhal 30. dubna 2000 prohlásit sestru Faustynu za svatou a ustanovit druhou velikonoční neděli za neděli Božího milosrdenství.
Zásady pro vypracování
V této práci bych chtěla poukázat na to, jak Boží milosrdenství provází lidstvo od počátku dějin až dodnes.
Pravda o Božím milosrdenství je hluboce zakotvena už ve Svatém písmu. Prolíná se příklady velkých postav a událostí Starého zákona. Vrcholem zjevení Božího milosrdenství je Ježíš Kristus, tak jak ho představuje Nový zákon. Mezi církevními otci nejvíce hovořil o milosrdenství sv. Augustín. Tématem Božího milosrdenství se zabýval také sv. Tomáš Akvinský ve svém nejrozsáhlejším díle Summa theologiae. Učení Svatého písma, Tradice a Magistéria o milosrdenství je věrně a organicky shrnuto v Katechizmu Katolické církve.
V dnešní době vystoupil tento aspekt Boží lásky ještě mnohem více do popředí právě díky poselství, které dostala sestra Faustyna. Toto téma je nevyčerpatelným zdrojem duchovního života. Vždyť i Ježíš hovoří sestře Faustyně: "Moje milosrdenství je tak velké, že za celou věčnost ho nepochopí žádný rozum, ani lidský, ani andělský."
Papež Jan Pavel II. z pozice svého úřadu mohl ještě účinněji zviditelnit toto poselství a poukázat na jeho přínos pro současnou dobu. Proto neváhal 30. dubna 2000 prohlásit sestru Faustynu za svatou a ustanovit druhou velikonoční neděli za neděli Božího milosrdenství.
Seznam doporučené literatury
Sväté písmo, SÚSCM, Rím 1995.
KOWALSKÁ M. F., Deníček, SAC Pallotti, Smižany 2003.
KROLL G., Po stopách Ježíšových, Karmelitánske nakladatelství, Kostelní Vydří 2002.
SV. AUGUSTÍN, Vyznania, Lúč, Bratislava 1997.
SV. TOMÁŠ AKVINSKÝ, Theologická summa, Krystal O.P., Olomouc 1937.
WITKO A., Úcta k Božiemu milosrdenstvu, Dobrá kniha, Trnava 2006.
JÁN PAVOL II., Encyklika Dives in misericordia, SSV, Trnava 1993.
Seznam doporučené literatury
Sväté písmo, SÚSCM, Rím 1995.
KOWALSKÁ M. F., Deníček, SAC Pallotti, Smižany 2003.
KROLL G., Po stopách Ježíšových, Karmelitánske nakladatelství, Kostelní Vydří 2002.
SV. AUGUSTÍN, Vyznania, Lúč, Bratislava 1997.
SV. TOMÁŠ AKVINSKÝ, Theologická summa, Krystal O.P., Olomouc 1937.
WITKO A., Úcta k Božiemu milosrdenstvu, Dobrá kniha, Trnava 2006.
JÁN PAVOL II., Encyklika Dives in misericordia, SSV, Trnava 1993.