Počítače v dnešní době patří k základnímu vybavení každé školy, bohužel velmi často s nimi žáci pracují jen v rámci hodin výpočetní techniky a učitelé ostatních předmětů je z různých důvodů nechtějí používat. Výukové programy svou historií sahají do 60. let minulého století. I přes svou historii a vývoj, kterým prošly, jsou přehlíženým zdrojem nových informací, novým způsobem opakování a také testování.
Teoretická část práce je zaměřena na definování výukových programů. Další část je věnována charakteristice výukových programů a jejich historii. Poslední část se zabývá vyučovacím zásadami a klíčovými kompetencemi.
Kvantitativní výzkum byl zaměřen na zjištění využití výukových programů na základních školách v Jihočeském kraji. K výzkumu byla použita metoda e-mailového dotazování a byly využity otázky uzavřené i otevřené.
Cílem výzkumu bylo zmapovat využití výukových programů na základních školách a dále také názory učitelů na kvalitu jimi využívaných programů. Hypotézy nebyly stanoveny. Výsledky výzkumu byly dále použity v další praktické části práce.
Programy, které z výzkumu vyšly jako nejpoužívanější, byly podrobeny analýze a byla zjišťována jejich kvalita a efektivnost vzhledem k didaktickým zásadám a klíčovým kompetencím.
Poslední část je věnována praktickým ukázkám využití výukových programů v hodinách českého jazyka na základní škole.
Diplomovou práci na téma ‚qVyužití výukových software v hodinách českého jazyka na 2. stupni Základní školy“ jsem si vybrala proto, že této problematice není věnován dostatečný prostor a neexistuje žádný návod pro učitele a rodiče, jak vybírat vhodné programy pro své žáky a děti.
Anotace v angličtině
Computers today are the basic equipment of every school, unfortunately, very often with students working only within lessons of computing and teachers of other subjects do not want to use them for various reasons. Educational programs for its history back to the 60th the last century. Despite its history and development they have undergone, are overlooked source of new information, new way of repetition and testing.
The theoretical part is aimed at defining educational programs. Another section is devoted to the characteristics of educational programs and their history. The last section deals with the principles of teaching and key competencies.
Quantitative research was aimed at detecting the use of educational programs at elementary schools in the South Region. It was used to e-mail interviews method for the research and there were applied the closed and open questions.
The aim of the research was to map the use of educational programs at elementary schools and also the views of teachers on their use of quality programs. Hypotheses have not been determined. The research results were used in other parts of practical work.
Programs that came from research as the most widely used were analyzed and were identified their quality and effectiveness with respect to teaching principles and key competencies.
The last part is devoted to practical demonstrations of the use of educational programs in Czech language lessons in primary school.
Dissertation on "The Use of Educational Software in Czech language lessons at the 2nd Primary School " I chose because this issue is not devoted enough space and there is no guidance for teachers and parents how to select appropriate programs for their students and children.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Počítače v dnešní době patří k základnímu vybavení každé školy, bohužel velmi často s nimi žáci pracují jen v rámci hodin výpočetní techniky a učitelé ostatních předmětů je z různých důvodů nechtějí používat. Výukové programy svou historií sahají do 60. let minulého století. I přes svou historii a vývoj, kterým prošly, jsou přehlíženým zdrojem nových informací, novým způsobem opakování a také testování.
Teoretická část práce je zaměřena na definování výukových programů. Další část je věnována charakteristice výukových programů a jejich historii. Poslední část se zabývá vyučovacím zásadami a klíčovými kompetencemi.
Kvantitativní výzkum byl zaměřen na zjištění využití výukových programů na základních školách v Jihočeském kraji. K výzkumu byla použita metoda e-mailového dotazování a byly využity otázky uzavřené i otevřené.
Cílem výzkumu bylo zmapovat využití výukových programů na základních školách a dále také názory učitelů na kvalitu jimi využívaných programů. Hypotézy nebyly stanoveny. Výsledky výzkumu byly dále použity v další praktické části práce.
Programy, které z výzkumu vyšly jako nejpoužívanější, byly podrobeny analýze a byla zjišťována jejich kvalita a efektivnost vzhledem k didaktickým zásadám a klíčovým kompetencím.
Poslední část je věnována praktickým ukázkám využití výukových programů v hodinách českého jazyka na základní škole.
Diplomovou práci na téma ‚qVyužití výukových software v hodinách českého jazyka na 2. stupni Základní školy“ jsem si vybrala proto, že této problematice není věnován dostatečný prostor a neexistuje žádný návod pro učitele a rodiče, jak vybírat vhodné programy pro své žáky a děti.
Anotace v angličtině
Computers today are the basic equipment of every school, unfortunately, very often with students working only within lessons of computing and teachers of other subjects do not want to use them for various reasons. Educational programs for its history back to the 60th the last century. Despite its history and development they have undergone, are overlooked source of new information, new way of repetition and testing.
The theoretical part is aimed at defining educational programs. Another section is devoted to the characteristics of educational programs and their history. The last section deals with the principles of teaching and key competencies.
Quantitative research was aimed at detecting the use of educational programs at elementary schools in the South Region. It was used to e-mail interviews method for the research and there were applied the closed and open questions.
The aim of the research was to map the use of educational programs at elementary schools and also the views of teachers on their use of quality programs. Hypotheses have not been determined. The research results were used in other parts of practical work.
Programs that came from research as the most widely used were analyzed and were identified their quality and effectiveness with respect to teaching principles and key competencies.
The last part is devoted to practical demonstrations of the use of educational programs in Czech language lessons in primary school.
Dissertation on "The Use of Educational Software in Czech language lessons at the 2nd Primary School " I chose because this issue is not devoted enough space and there is no guidance for teachers and parents how to select appropriate programs for their students and children.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
V teoretické části se práce zaměří na problematiku vzniku a rozvoje vzdělávacích programů ve světě i u nás.Budou prozkoumány názory psychologů, pedagogů a didaktiků a shrnuty převažující soudy.Posoudím, zda jsou programy vhodné ke studiu vzhledem k tomu, jaké didaktické zásady splňují či naopak. Zda je možné, aby si žák jejich prostřednictvím nejen dostatečně osvojil učební látku, ale také jestli efektivním způsobem dokáží rozvíjet jeho schopnosti, dovednosti a samozřejmě i ostatní klíčové kompetence stanovené RVP (rámcovým vzdělávacím programem).Z předcházející části vyplynou kritéria vhodná pro správný výběr výukového programu. Na základě těchto kritérií budou podrobeny analýze alespoň tři nejvíce využívané výukové softwary českého jazyka na (jiho)českých základních školách. Bude vybrán jeden, který nejlépe splňuje uvedená kritéria vhodnosti pro výuku a správný rozvoj žáka.S pomocí vybraného softwaru bude vytvořen komplexní návrh nebo kolekce návrhů na využití v hodině českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se práce zaměří na problematiku vzniku a rozvoje vzdělávacích programů ve světě i u nás.Budou prozkoumány názory psychologů, pedagogů a didaktiků a shrnuty převažující soudy.Posoudím, zda jsou programy vhodné ke studiu vzhledem k tomu, jaké didaktické zásady splňují či naopak. Zda je možné, aby si žák jejich prostřednictvím nejen dostatečně osvojil učební látku, ale také jestli efektivním způsobem dokáží rozvíjet jeho schopnosti, dovednosti a samozřejmě i ostatní klíčové kompetence stanovené RVP (rámcovým vzdělávacím programem).Z předcházející části vyplynou kritéria vhodná pro správný výběr výukového programu. Na základě těchto kritérií budou podrobeny analýze alespoň tři nejvíce využívané výukové softwary českého jazyka na (jiho)českých základních školách. Bude vybrán jeden, který nejlépe splňuje uvedená kritéria vhodnosti pro výuku a správný rozvoj žáka.S pomocí vybraného softwaru bude vytvořen komplexní návrh nebo kolekce návrhů na využití v hodině českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování: didaktika pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha, 1998\\DOSTÁL, J.: Počítač ve vzdělání (Modul 1 a 2).Olomouc, 2007\\HAUSER, P.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno, 2007\\LERNER, I. J.: Didaktické základy metod výuky. Praha, 1986\\PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha, 1996
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V.: Čeština a její vyučování: didaktika pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha, 1998\\DOSTÁL, J.: Počítač ve vzdělání (Modul 1 a 2).Olomouc, 2007\\HAUSER, P.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno, 2007\\LERNER, I. J.: Didaktické základy metod výuky. Praha, 1986\\PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha, 1996