Téma této diplomové práce je Praktická cvičení a pokusy z Fyzické geografie pro 2. stupeň ZŠ. Konkrétně se práce zabývá studiem výskytu různých praktických pokusů z oblasti Fyzické geografie v literatuře určené pro 2. stupeň základní školy a jejich využitím ve výuce zeměpisu. Pozornost je věnována i publikacím odborné a populárně naučné zeměpisné literatury, encyklopediím. Teoretická část práce se zabývá rozborech dané literatury, ve které je mimo jiné posuzována míra zastoupení praktických cvičení a pokusů z Fyzické geografie. Praktická část práce pak vychází z poznatků a informací získaných právě v předešlé teoretické části. Hlavním výstupem práce je výukový manuál (pracovní listy), jehož kapitoly jsou věnovány dílčím fyzicko - geografickým oborům. Každá kapitola je zpracována v základní koncepci - obecná charakteristika přírodního procesu a pracovní listy věnované danému tématu.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis are physiography projects and experiments intended for senior elementary school. In the concrete, the thesis is dealing with studies of appearance of various projects and experiments in area of physiography in literature intended for students of senior elementary school and their usage in geography education. The attention is paid also to publicetions of special and non-fiction geography literature, encyclopedia. The theoretical part of the thesis is dealing with anylysis of given literature in vwhich is by the way viewed the measure of representation of projects and experiments from physiography. The experience part of thesis is resulting from knowledges and information gained right in foregoing theoretical part. The main readout of the thesis is tutorial manual (project sheets), which chapters are devoted to studying physiography subjects.
Klíčová slova
fyzická geografie, didaktika, pokusy
Klíčová slova v angličtině
physiography, didactics, projects
Rozsah průvodní práce
181
Jazyk
CZ
Anotace
Téma této diplomové práce je Praktická cvičení a pokusy z Fyzické geografie pro 2. stupeň ZŠ. Konkrétně se práce zabývá studiem výskytu různých praktických pokusů z oblasti Fyzické geografie v literatuře určené pro 2. stupeň základní školy a jejich využitím ve výuce zeměpisu. Pozornost je věnována i publikacím odborné a populárně naučné zeměpisné literatury, encyklopediím. Teoretická část práce se zabývá rozborech dané literatury, ve které je mimo jiné posuzována míra zastoupení praktických cvičení a pokusů z Fyzické geografie. Praktická část práce pak vychází z poznatků a informací získaných právě v předešlé teoretické části. Hlavním výstupem práce je výukový manuál (pracovní listy), jehož kapitoly jsou věnovány dílčím fyzicko - geografickým oborům. Každá kapitola je zpracována v základní koncepci - obecná charakteristika přírodního procesu a pracovní listy věnované danému tématu.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis are physiography projects and experiments intended for senior elementary school. In the concrete, the thesis is dealing with studies of appearance of various projects and experiments in area of physiography in literature intended for students of senior elementary school and their usage in geography education. The attention is paid also to publicetions of special and non-fiction geography literature, encyclopedia. The theoretical part of the thesis is dealing with anylysis of given literature in vwhich is by the way viewed the measure of representation of projects and experiments from physiography. The experience part of thesis is resulting from knowledges and information gained right in foregoing theoretical part. The main readout of the thesis is tutorial manual (project sheets), which chapters are devoted to studying physiography subjects.
Klíčová slova
fyzická geografie, didaktika, pokusy
Klíčová slova v angličtině
physiography, didactics, projects
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracování výukového manuálu v podobě souboru praktických cvičení a pokusů objasňujícího konkrétní procesy a pojmy z Fyzické geografie za účelem vytvoření rozšiřující učební pomůcky použitelné v rámci výuky zeměpisu na 2. st. ZŠ
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
Diplomantka provede rozbor literatury vztahující se k tématu diplomové práce. Bude se jednat o literaturu, ze které budou čerpány informace pro práci (odborná i populárně-naučná zeměpisná literatura, lexikony, encyklopedie, literaturu z oboru didaktiky, pedagogiky a jiné), a to včetně vybraných cizojazyčných zahraničních titulů a internetových zdrojů. Zvláštní důraz bude kladen na rozbor a posouzení textu řešeného tématu v učebnicích používaných při výuce prvouky a vlastivědy resp. zeměpisu na základních a středních školách.
Diplomantka na základě studia literatury vytvoří vlastní výukový manuál v podobě souboru praktických cvičení a pokusů z fyzické geografie.
Výsledkem práce bude výukový manuál, jejíž kapitoly budou věnované dílčím fyzickogeografickým oborům (meterologie, klimatologie, geologie, astronomie, pedologie, hydrologie, aj?.). Jednotlivé kapitoly výukového manuálu budou zpracované v základní koncepci - obecná charakteristika přírodního procesu, pracovní listy věnované danému tématu. Důraz bude také kladen na vytvoření banky praktických cvičení a pokusů rozšiřujících praktické dovednosti a znalosti studentů z fyzické geografie vedoucí následně k lepšímu pochopení věcné podstaty prezentované problematiky a účinnému zvýšení podpory aktivního přístupu studentů k výukovému procesu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracování výukového manuálu v podobě souboru praktických cvičení a pokusů objasňujícího konkrétní procesy a pojmy z Fyzické geografie za účelem vytvoření rozšiřující učební pomůcky použitelné v rámci výuky zeměpisu na 2. st. ZŠ
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
Diplomantka provede rozbor literatury vztahující se k tématu diplomové práce. Bude se jednat o literaturu, ze které budou čerpány informace pro práci (odborná i populárně-naučná zeměpisná literatura, lexikony, encyklopedie, literaturu z oboru didaktiky, pedagogiky a jiné), a to včetně vybraných cizojazyčných zahraničních titulů a internetových zdrojů. Zvláštní důraz bude kladen na rozbor a posouzení textu řešeného tématu v učebnicích používaných při výuce prvouky a vlastivědy resp. zeměpisu na základních a středních školách.
Diplomantka na základě studia literatury vytvoří vlastní výukový manuál v podobě souboru praktických cvičení a pokusů z fyzické geografie.
Výsledkem práce bude výukový manuál, jejíž kapitoly budou věnované dílčím fyzickogeografickým oborům (meterologie, klimatologie, geologie, astronomie, pedologie, hydrologie, aj?.). Jednotlivé kapitoly výukového manuálu budou zpracované v základní koncepci - obecná charakteristika přírodního procesu, pracovní listy věnované danému tématu. Důraz bude také kladen na vytvoření banky praktických cvičení a pokusů rozšiřujících praktické dovednosti a znalosti studentů z fyzické geografie vedoucí následně k lepšímu pochopení věcné podstaty prezentované problematiky a účinnému zvýšení podpory aktivního přístupu studentů k výukovému procesu.
Seznam doporučené literatury
BRÁZDIL, R., et al.: Úvod do studia planety Země. 1. vyd. SPN, Praha, 1988. 365 s.
HERINK, J., ZAHRADNÍK, K., MALIŠ, I.: Otázky a úkoly ze zeměpisu. 1. vyd., NČGS, Praha, 1995. 68. s.
Kolektiv, 2007. Příručka kompetence v základním vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka příkladů dobré praxe. Online vydání pdpzv.vuppraha.cz
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
SILBERMAN, M., LAWSON, K.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby
efektivního vyučování. Portál, Praha, 1997. 311 s.
SOBOTOVÁ, M., SOBOTA, K.: Zeměpisný náčrtník. 1. vyd. NČGS, Praha, 1996. 30 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A.: Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 2006. 728 s.
VALIŠ, J. a kol.: Přírodopis pro 8. ročník ZŠ. SPN, Praha, 1983. 158 s.
Atlasy, mapy a učebnice pro výuku zeměpisu na II. stupni základních škol.
Seznam doporučené literatury
BRÁZDIL, R., et al.: Úvod do studia planety Země. 1. vyd. SPN, Praha, 1988. 365 s.
HERINK, J., ZAHRADNÍK, K., MALIŠ, I.: Otázky a úkoly ze zeměpisu. 1. vyd., NČGS, Praha, 1995. 68. s.
Kolektiv, 2007. Příručka kompetence v základním vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka příkladů dobré praxe. Online vydání pdpzv.vuppraha.cz
McKNIGHT, T. L., HESS, D.: Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 2002. 629 s.
SILBERMAN, M., LAWSON, K.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby
efektivního vyučování. Portál, Praha, 1997. 311 s.
SOBOTOVÁ, M., SOBOTA, K.: Zeměpisný náčrtník. 1. vyd. NČGS, Praha, 1996. 30 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A.: Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 2006. 728 s.
VALIŠ, J. a kol.: Přírodopis pro 8. ročník ZŠ. SPN, Praha, 1983. 158 s.
Atlasy, mapy a učebnice pro výuku zeměpisu na II. stupni základních škol.