Cílem diplomové práce je určit, zda žáci na 1. stupni dokáží rozlišovat podstatné a okrajové informace v různých typech komunikátů. Práce se zabývá tím, jaké podstatné informace vyhledávají děti s potížemi a naopak, které najdou v komunikátu snadno. Ve své práci podávám informace o různých výkonech dívek a chlapců v této oblasti. Porovnávám i výsledky mezi školami a žáky s různou klasifikací. Snažím se také zjistit typ komunikátu, v kterém žáci vyhledávají podstatné sdělení nejsnáze.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine whether schoolchildren at primary school can distinguish essential and marginal information in different types of text communications. The work deals with what relevant information pupils seek with difficulty and on the contrary, which of them they find easily. There are information about different peformances of girls and boys in this area. The work contains also comparing the results among schools and pupils with different classification. There is an effort to find out the type of the text communication, in which pupils look for substantial information easily.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je určit, zda žáci na 1. stupni dokáží rozlišovat podstatné a okrajové informace v různých typech komunikátů. Práce se zabývá tím, jaké podstatné informace vyhledávají děti s potížemi a naopak, které najdou v komunikátu snadno. Ve své práci podávám informace o různých výkonech dívek a chlapců v této oblasti. Porovnávám i výsledky mezi školami a žáky s různou klasifikací. Snažím se také zjistit typ komunikátu, v kterém žáci vyhledávají podstatné sdělení nejsnáze.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine whether schoolchildren at primary school can distinguish essential and marginal information in different types of text communications. The work deals with what relevant information pupils seek with difficulty and on the contrary, which of them they find easily. There are information about different peformances of girls and boys in this area. The work contains also comparing the results among schools and pupils with different classification. There is an effort to find out the type of the text communication, in which pupils look for substantial information easily.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka se seznámí s příslušnou odbornou literaturou. \\Téma diplomové práce je rozlišování podstatných a okrajových informací v různých typech komunikátů. Diplomantka vypracuje konkrétní způsoby praktického ověřování očekávaného výstupu RVP ZP vzdělávacího oboru český jazyk a literatura pro 1. stupeň ZŠ: "Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává". \\Základní metodou bude vhodně vypracovaný dotazník. Ten bude reflektovat kombinaci teorie i empirie zvoleného oboru. Diplomantka vhodně spojí poznatky zejména z didaktiky českého jazyka a literatury, stylistiky a základů sociologického výzkumu. Praktický výstup bude ověřovat očekávanou dovednost žáka na komunikátech z různých stylových oblastí.\\V teoretické části diplomové práce studentka postihne současný stav problematiky komunikační a slohové výchovy ve 2. období na 1. stupni základní školy (RVP ZP). Diplomantka se zaměří na problematiku věcného čtení a čtení s porozuměním. Posoudí naplňování zvoleného výstupu z RVP ZP v současných učebnicích českého jazyka a literatury 5. a 6. ročníků základní školy a náhodně zvoleném souboru ŠVP. Představí současnou komunikační a slohovou praxi (ve vztahu k cílovému adresátu), navrhne evaluační možnosti a inovace pro získávání zpětné vazby při výuce českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy - se zaměřením na zvolený výstup z RVP.
V praktické části diplomové práce studentka vypracuje dotazník - s využitím znalostí základů sociologického výzkumu. Ten bude představovat konkrétní evaluační materiál pro ověření zvoleného výstupu daného vzdělávacího programu. Cílem dotazníku bude sloužit učitelům českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy jako praktický evaluační nástroj v jejich každodenní praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se seznámí s příslušnou odbornou literaturou. \\Téma diplomové práce je rozlišování podstatných a okrajových informací v různých typech komunikátů. Diplomantka vypracuje konkrétní způsoby praktického ověřování očekávaného výstupu RVP ZP vzdělávacího oboru český jazyk a literatura pro 1. stupeň ZŠ: "Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává". \\Základní metodou bude vhodně vypracovaný dotazník. Ten bude reflektovat kombinaci teorie i empirie zvoleného oboru. Diplomantka vhodně spojí poznatky zejména z didaktiky českého jazyka a literatury, stylistiky a základů sociologického výzkumu. Praktický výstup bude ověřovat očekávanou dovednost žáka na komunikátech z různých stylových oblastí.\\V teoretické části diplomové práce studentka postihne současný stav problematiky komunikační a slohové výchovy ve 2. období na 1. stupni základní školy (RVP ZP). Diplomantka se zaměří na problematiku věcného čtení a čtení s porozuměním. Posoudí naplňování zvoleného výstupu z RVP ZP v současných učebnicích českého jazyka a literatury 5. a 6. ročníků základní školy a náhodně zvoleném souboru ŠVP. Představí současnou komunikační a slohovou praxi (ve vztahu k cílovému adresátu), navrhne evaluační možnosti a inovace pro získávání zpětné vazby při výuce českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy - se zaměřením na zvolený výstup z RVP.
V praktické části diplomové práce studentka vypracuje dotazník - s využitím znalostí základů sociologického výzkumu. Ten bude představovat konkrétní evaluační materiál pro ověření zvoleného výstupu daného vzdělávacího programu. Cílem dotazníku bude sloužit učitelům českého jazyka a literatury na 1. stupni základní školy jako praktický evaluační nástroj v jejich každodenní praxi.
Seznam doporučené literatury
Bečka, J.V. Česká stylistika.Praha: Academia, 1992\\Čechová, Marie aj. Současná česká stylistika. Praha: ISV nakladatelství, 2003\\Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV 1998\\ Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2000\\Hoffmann, Bohuslav. Interpretace literárních textů ve škole. Praha: SPN, 1985\\Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky. Pro posluchače pedagogických fakult (učitelství v 1.- 4. ročníku základní školy). Praha: SPN, 1987\\Lamser, Václav:Základy sociologického výzkumu, Praha1966\\RVP ZP. Praha: VÚP 2007\\Učebnice Český jazyk pro II. až V. ročník ZŠ
Seznam doporučené literatury
Bečka, J.V. Česká stylistika.Praha: Academia, 1992\\Čechová, Marie aj. Současná česká stylistika. Praha: ISV nakladatelství, 2003\\Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV 1998\\ Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2000\\Hoffmann, Bohuslav. Interpretace literárních textů ve škole. Praha: SPN, 1985\\Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky. Pro posluchače pedagogických fakult (učitelství v 1.- 4. ročníku základní školy). Praha: SPN, 1987\\Lamser, Václav:Základy sociologického výzkumu, Praha1966\\RVP ZP. Praha: VÚP 2007\\Učebnice Český jazyk pro II. až V. ročník ZŠ