Diplomová práce se zabývá problematikou a diagnostikou vybraných prekonceptů technické výchovy. V teoretické části byla přiblížena teorie konstruktivismu, žákova pojetí učiva, prekonceptů, metod sběru dat a obsahutechnického vzdělávání na základní škole. Praktická část reprezentuje míru zastrukturování prekonceptů pomocí dotazníků a pomocí kognitivních map. V praktické části jsou uvedeny informace o provedeném výzkumu, zpracování jeho výsledků a následné vyvozené závěry Výzkumným vzorkem byli žáci 4. a 5. tříd ZŠ Králův Dvůr.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on problems and diagnosis selected preconceptions TechnicalEducation. In the theoretical part was approached theory of constuctivism, pupil concept of curriculum, preconceptions, Data collection methods and content oftechnicaleducation on the primary school. Practical part represents the rate for structuring preconceptions usingquestionnaires and cognitive maps. The practical part provides information mation about the research, processing the results and subsequent conclusions drawn. The questionnaires were students 4. and 5. class Králův Dvůr.
Diplomová práce se zabývá problematikou a diagnostikou vybraných prekonceptů technické výchovy. V teoretické části byla přiblížena teorie konstruktivismu, žákova pojetí učiva, prekonceptů, metod sběru dat a obsahutechnického vzdělávání na základní škole. Praktická část reprezentuje míru zastrukturování prekonceptů pomocí dotazníků a pomocí kognitivních map. V praktické části jsou uvedeny informace o provedeném výzkumu, zpracování jeho výsledků a následné vyvozené závěry Výzkumným vzorkem byli žáci 4. a 5. tříd ZŠ Králův Dvůr.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on problems and diagnosis selected preconceptions TechnicalEducation. In the theoretical part was approached theory of constuctivism, pupil concept of curriculum, preconceptions, Data collection methods and content oftechnicaleducation on the primary school. Practical part represents the rate for structuring preconceptions usingquestionnaires and cognitive maps. The practical part provides information mation about the research, processing the results and subsequent conclusions drawn. The questionnaires were students 4. and 5. class Králův Dvůr.
Proveďte důkladnou teoretickou analýzu odborné literatury v oblastech: konstruktivistické didaktiky; žákovo pojetí učiva; role učitele v konstruktivisticky pojaté výuce; metody sběru a vyhodnocování dat v pedagogickém výzkumu; pojetí, cíle a obsah technického primárního vzdělávání (viz seznam literatury). Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části práce.
Dále se seznamte s metodickými postupy kvantitativní a kvalitativní diagnostiky prekonceptů v publikovaných výsledcích výzkumů v ČR (viz seznam literatury).
Na základě předchozího studia formulujte jednoznačně a konkrétně hlavní problém, úkoly, cíle a pracovní hypotézy Vašeho výzkumu (podle Chráska, M., 2003).
Na základě této teoretické přípravy navrhněte skupinu 5- 8 vybraných technických pojmů, jejichž diagnostiku budete provádět. Doporučuji použít metodiku dle zdrojů Doulík, P., Škoda, J.; Roučová, E. (kognitivní a afektivní dimenze, plasticita a zastrukturování prekonceptu) Připravte všechny pomůcky (včetně několika variant kognitivních map) a organizační plán výzkumu a tento výzkum realizujte. Četnost zkoumaného vzorku doporučuji asi 80 žáků.
Získaná data zpracujte vhodnými statistickými metodami (pomocí programu EXCEL a STATISTIKA 7).
Interpretujte výsledky výzkumu diagnostiky vybraných prekonceptů, vyjádřete se k platnosti původních pracovních hypotéz výzkumu a vyvoďte závěry práce. Doporučuji především zohlednit Vámi studovaný obor učitelství a úlohu techniky v současné společnosti. Navrhněte doporučení pro pokračování výzkumu a možnosti uplatnění výsledků výzkumu v běžné školní praxi.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou teoretickou analýzu odborné literatury v oblastech: konstruktivistické didaktiky; žákovo pojetí učiva; role učitele v konstruktivisticky pojaté výuce; metody sběru a vyhodnocování dat v pedagogickém výzkumu; pojetí, cíle a obsah technického primárního vzdělávání (viz seznam literatury). Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části práce.
Dále se seznamte s metodickými postupy kvantitativní a kvalitativní diagnostiky prekonceptů v publikovaných výsledcích výzkumů v ČR (viz seznam literatury).
Na základě předchozího studia formulujte jednoznačně a konkrétně hlavní problém, úkoly, cíle a pracovní hypotézy Vašeho výzkumu (podle Chráska, M., 2003).
Na základě této teoretické přípravy navrhněte skupinu 5- 8 vybraných technických pojmů, jejichž diagnostiku budete provádět. Doporučuji použít metodiku dle zdrojů Doulík, P., Škoda, J.; Roučová, E. (kognitivní a afektivní dimenze, plasticita a zastrukturování prekonceptu) Připravte všechny pomůcky (včetně několika variant kognitivních map) a organizační plán výzkumu a tento výzkum realizujte. Četnost zkoumaného vzorku doporučuji asi 80 žáků.
Získaná data zpracujte vhodnými statistickými metodami (pomocí programu EXCEL a STATISTIKA 7).
Interpretujte výsledky výzkumu diagnostiky vybraných prekonceptů, vyjádřete se k platnosti původních pracovních hypotéz výzkumu a vyvoďte závěry práce. Doporučuji především zohlednit Vámi studovaný obor učitelství a úlohu techniky v současné společnosti. Navrhněte doporučení pro pokračování výzkumu a možnosti uplatnění výsledků výzkumu v běžné školní praxi.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, I.: Prekoncept jako východisko práce učitele. e-Pedagogium, 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné, s. 5-8. ISSN 1213-7758.
ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
DAVÍDKOVÁ, L.: Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 4. a 5. tříd ZŠ. Nepublikovaná diplomová práce. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2007.
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Reflexe nad základními aspekty konstruktivistického pojetí výuky v přírodovědných předmětech. In: Pedagogická revue, ročník 55, číslo 5, s. 470- 482. ISSN 1335-1982.
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. In: Pedagogika, 2003, roč. 52, č. 2, s. 177-189. ISSN 3330-3815.
FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
CHRÁSKA, M.: Úvod do výzkumu v pedagogice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 199 s. ISBN 80-244-0765-5.
KALHOUS, Z., OBST, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447. s. ISBN 80- 7178- 253- X.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
ROUČOVÁ, E.: Prekoncepty k didaktice technické výchovy u studentů učitelství pro primární školu. In: Trendy technického vzdělávání. Praha: Votobia, 2005, s. 163-166. ISBN 80-7220-227-8.
VOTÝPKOVÁ, L.: Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 4. a 5. tříd ZŠ. Nepublikovaná diplomová práce. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2007.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, I.: Prekoncept jako východisko práce učitele. e-Pedagogium, 2002, roč. 2, č. 1 - mimořádné, s. 5-8. ISSN 1213-7758.
ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
DAVÍDKOVÁ, L.: Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 4. a 5. tříd ZŠ. Nepublikovaná diplomová práce. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2007.
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Reflexe nad základními aspekty konstruktivistického pojetí výuky v přírodovědných předmětech. In: Pedagogická revue, ročník 55, číslo 5, s. 470- 482. ISSN 1335-1982.
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. In: Pedagogika, 2003, roč. 52, č. 2, s. 177-189. ISSN 3330-3815.
FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
CHRÁSKA, M.: Úvod do výzkumu v pedagogice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 199 s. ISBN 80-244-0765-5.
KALHOUS, Z., OBST, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 447. s. ISBN 80- 7178- 253- X.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
ROUČOVÁ, E.: Prekoncepty k didaktice technické výchovy u studentů učitelství pro primární školu. In: Trendy technického vzdělávání. Praha: Votobia, 2005, s. 163-166. ISBN 80-7220-227-8.
VOTÝPKOVÁ, L.: Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 4. a 5. tříd ZŠ. Nepublikovaná diplomová práce. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2007.