Diplomová práce na základě empirického šetření shrnuje syntézu zjištěných skutečností o výuce místního regionu na základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií na Písecku. Na základě pracovních listů porovnávám znalosti žáků o místním regionu a z dotazníků pro učitele zjišťuji způsoby výuky tohoto tématu. Na základě tohoto šetření, v druhé části diplomové práce navrhuji vlastní návrh koncepce výuky Písecka - metodika výuky, exkurze, práce v terénu, projekt a pracovní učebnici. Během zhotovování práce vycházím z platného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Anotace v angličtině
Thesis on the basis of empirical research synthesis summarizes the findings of the local region education in primary schools and lower grades of grammar schools in Písek region. Based on the worksheets I compare students' knowledge of the local region and from questionnaires for teachers I find and analyze ways to teach this subject. Based on this investigation, in the second part of this thesis, I propose my own concept of education in Písek region - teaching methodology, field trips, field work, project work and a textbook. This work is based on the Framework Education Programme for Primary Education, which I used throughout making of this thesis.
Klíčová slova
místní region Písek, pracovní učebnice, práce v terénu, exkurze, projekt
Klíčová slova v angličtině
local region of Písek, working textbooks, fieldwork, excursion, project
Rozsah průvodní práce
92 s, 7 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na základě empirického šetření shrnuje syntézu zjištěných skutečností o výuce místního regionu na základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií na Písecku. Na základě pracovních listů porovnávám znalosti žáků o místním regionu a z dotazníků pro učitele zjišťuji způsoby výuky tohoto tématu. Na základě tohoto šetření, v druhé části diplomové práce navrhuji vlastní návrh koncepce výuky Písecka - metodika výuky, exkurze, práce v terénu, projekt a pracovní učebnici. Během zhotovování práce vycházím z platného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Anotace v angličtině
Thesis on the basis of empirical research synthesis summarizes the findings of the local region education in primary schools and lower grades of grammar schools in Písek region. Based on the worksheets I compare students' knowledge of the local region and from questionnaires for teachers I find and analyze ways to teach this subject. Based on this investigation, in the second part of this thesis, I propose my own concept of education in Písek region - teaching methodology, field trips, field work, project work and a textbook. This work is based on the Framework Education Programme for Primary Education, which I used throughout making of this thesis.
Klíčová slova
místní region Písek, pracovní učebnice, práce v terénu, exkurze, projekt
Klíčová slova v angličtině
local region of Písek, working textbooks, fieldwork, excursion, project
Zásady pro vypracování
Význam a postavení učiva o místním regionu v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu vzdělávacího oboru Zeměpis.
Zmapování situace ve výuce problematiky místního regionu konkrétně na Písecku (empirické šetření na vybraných školách zaměřené na zjištění časové dotace tohoto učiva, jeho obsahové náplně, používaných zdrojů informací, metod a forem výuky). Syntéza zjištěných skutečností.
Vlastní návrh koncepce učiva o místním regionu na 2.stupni ZŠ a jeho aplikace na region Písecka - příklady výuky konkrétních témat s důrazem na: praktický význam tohoto učiva (zejména z hlediska naplňování tzv. klíčových kompetencí), jeho mezipředmětovou povahu (integrované pojetí např. ve vazbě na tzv. průřezová témata), využití aktivizujících metod a forem výuky, jako např. skupinová práce, školní geografický projekt, atd.
Zásady pro vypracování
Význam a postavení učiva o místním regionu v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu vzdělávacího oboru Zeměpis.
Zmapování situace ve výuce problematiky místního regionu konkrétně na Písecku (empirické šetření na vybraných školách zaměřené na zjištění časové dotace tohoto učiva, jeho obsahové náplně, používaných zdrojů informací, metod a forem výuky). Syntéza zjištěných skutečností.
Vlastní návrh koncepce učiva o místním regionu na 2.stupni ZŠ a jeho aplikace na region Písecka - příklady výuky konkrétních témat s důrazem na: praktický význam tohoto učiva (zejména z hlediska naplňování tzv. klíčových kompetencí), jeho mezipředmětovou povahu (integrované pojetí např. ve vazbě na tzv. průřezová témata), využití aktivizujících metod a forem výuky, jako např. skupinová práce, školní geografický projekt, atd.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. (2003): Didaktika sekundární školy. UPPF, Olomouc.
Kol. (2007a): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha.
Kol. (2007b): Klíčové kompetence v základním vzdělávání. VÚP, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (1997a): Vybrané kapitoly z didaktiky geografie I. Karolinum, UK, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (1997b): Zeměpis místního regionu - příroda, kultura a životní prostředí. Geografické rozhledy, roč. 7, č. 4, s. 116-119.
PRŮCHA, J. (1998): Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II., Ped. F. MU, Brno.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. (1990): Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Ped. F. MU, Brno.
VALENTA, M. (1997): Koncepce a tvorba učebnic. UPPF, Olomouc.
další zdroje:
Metodický portál RVP: www.rvp.cz
relevantní učebice a pracovní sešity pro 2.stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. (2003): Didaktika sekundární školy. UPPF, Olomouc.
Kol. (2007a): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha.
Kol. (2007b): Klíčové kompetence v základním vzdělávání. VÚP, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (1997a): Vybrané kapitoly z didaktiky geografie I. Karolinum, UK, Praha.
KÜHNLOVÁ, H. (1997b): Zeměpis místního regionu - příroda, kultura a životní prostředí. Geografické rozhledy, roč. 7, č. 4, s. 116-119.
PRŮCHA, J. (1998): Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II., Ped. F. MU, Brno.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. (1990): Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Ped. F. MU, Brno.
VALENTA, M. (1997): Koncepce a tvorba učebnic. UPPF, Olomouc.
další zdroje:
Metodický portál RVP: www.rvp.cz
relevantní učebice a pracovní sešity pro 2.stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií