Tato diplomová práce se zabývá tvorbou českých skladatelů píšících pro klarinet v období hudebního klasicismu, včetně anonymních skladeb, které se dochovaly na českém území. Pozornost je věnována sólovým koncertům i komorní tvorbě. Věnuje se také historickému vývoji klarinetu a jeho nejdůležitějším etapám. Cílem práce je poskytnout méně známé informace o jednotlivých dílech a přiblížit je srozumitelnou formou.
Anotace v angličtině
This diploma paper is focused on clarinet music written by Czech composers of the classicist period, including anonymous compositions, which were preserved on the Czech territory. It pays attention both to solo concertos, as well as the chamber music. It is concerned also with the historical development of clarinet and its most important moments. The aim of this thesis is to provide some less known information about various compositions in a comprehensible way.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou českých skladatelů píšících pro klarinet v období hudebního klasicismu, včetně anonymních skladeb, které se dochovaly na českém území. Pozornost je věnována sólovým koncertům i komorní tvorbě. Věnuje se také historickému vývoji klarinetu a jeho nejdůležitějším etapám. Cílem práce je poskytnout méně známé informace o jednotlivých dílech a přiblížit je srozumitelnou formou.
Anotace v angličtině
This diploma paper is focused on clarinet music written by Czech composers of the classicist period, including anonymous compositions, which were preserved on the Czech territory. It pays attention both to solo concertos, as well as the chamber music. It is concerned also with the historical development of clarinet and its most important moments. The aim of this thesis is to provide some less known information about various compositions in a comprehensible way.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
1. Základní informace o vzniku klarinetu a jeho vývoji na přelomu 18. a 19. století; mechanika nástroje, starší vývojové typy (chalumeau, basetový roh) a jejich uplatnění v dobové hudební produkci.\\
2. Využití klarinetu v tvorbě českých skladatelů období hudebního klasicismu; sólové koncerty, komorní formy, zapojení nástroje do orchestru. Základní informace o diskutovaných skladatelských osobnostech.\\
3. Analýza vybrané skladby, možnosti a problémy interpretace vzhledem k dobovým technickým možnostem nástroje.\\
Zásady pro vypracování
1. Základní informace o vzniku klarinetu a jeho vývoji na přelomu 18. a 19. století; mechanika nástroje, starší vývojové typy (chalumeau, basetový roh) a jejich uplatnění v dobové hudební produkci.\\
2. Využití klarinetu v tvorbě českých skladatelů období hudebního klasicismu; sólové koncerty, komorní formy, zapojení nástroje do orchestru. Základní informace o diskutovaných skladatelských osobnostech.\\
3. Analýza vybrané skladby, možnosti a problémy interpretace vzhledem k dobovým technickým možnostem nástroje.\\
Seznam doporučené literatury
Modr, Antonín: Hudební nástroje (Praha 1982)\\
Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje (Praha 2002)\\
Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby (Praha 1964, 1976)\\
kolektiv: Hudba v českých dějinách (Praha 1989)\\
Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby (Praha 2001)\\
kolektiv: Slovník české hudební kultury (Praha 1997)\\
kolektiv: Československý hudební slovník osob a institucí I, II (Praha 1963, 1965)\\
hesla v základních cizojazyčných encyklopediích (The New Grove Dictionary of Music and Musitians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart)\\
Seznam doporučené literatury
Modr, Antonín: Hudební nástroje (Praha 1982)\\
Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje (Praha 2002)\\
Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby (Praha 1964, 1976)\\
kolektiv: Hudba v českých dějinách (Praha 1989)\\
Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby (Praha 2001)\\
kolektiv: Slovník české hudební kultury (Praha 1997)\\
kolektiv: Československý hudební slovník osob a institucí I, II (Praha 1963, 1965)\\
hesla v základních cizojazyčných encyklopediích (The New Grove Dictionary of Music and Musitians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart)\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
-
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant v úvodu obhajoby představil svou diplomovou práci, vedoucí poté přečetl posudek svůj a posudek oponentův. Dotazy komise a dílčí poznámky z posudků diplomant objasnil a prokázal schopnost pohotové reakce.