Cílem diplomové práce je analýza jednotlivých studijních programů učitelství německého jazyka na 2. stupni základních škol na českých vysokých školách a porovnání výsledků. V teoretické části shrnuji informace o vývoji české vzdělávací politiky po roce 1989 a prezentuji nejdůležitější dokumenty ovlivňující současnou vzdělávací politiku, jakož i politiku jazykovou. V praktické části se již věnuji samotnému studiu. To je na všech vysokých školách v souladu s Boloňským procesem koncipováno jako strukturované. Předmětem analýzy je tedy bakalářský stupeň a navazující magisterský stupeň studia. Pro porovnání jsem si vybrala z celého oboru pouze část výuky věnovanou přípravě studentů na výuku německého jazyka na základních školách. Důraz je kladen na porovnání nabízených předmětů, tematickou skladbu předmětů a způsob získání didaktických znalostí a pedagogických dovedností.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is an analysis of Czech university study programs for teaching German language at the 2nd grade basic schools and comparison of the results. Information about development of Czech educational policy since 1989 is summarized in the theoretical section, where I also presented the most important documents affecting current educational policy as well as the language policy. The practical part is dedicated to the study itself. All universities keep their study programs in line with the Bologna process, conceived as structured. The subject of my analysis is Bachelor's degree and follow-up master's degree study. I have chosen only a specific part of the field, which is devoted to preparing students for German language teaching at basic schools. Emphasis is placed on the comparison of offered subjects, thematic composition of subjects and the way of obtaining didactic knowledge and teaching skills.
Klíčová slova
základní škola, Boloňský proces, dokumenty, německý jazyk, studijní obor, studijní plán, vyučované předměty, přednáška, seminář, zápočet, zkouška, kredity
Klíčová slova v angličtině
basic school, Bologna process, documents, German language, study program, curriculum, courses, lectures, seminars, credit, exam, credits
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je analýza jednotlivých studijních programů učitelství německého jazyka na 2. stupni základních škol na českých vysokých školách a porovnání výsledků. V teoretické části shrnuji informace o vývoji české vzdělávací politiky po roce 1989 a prezentuji nejdůležitější dokumenty ovlivňující současnou vzdělávací politiku, jakož i politiku jazykovou. V praktické části se již věnuji samotnému studiu. To je na všech vysokých školách v souladu s Boloňským procesem koncipováno jako strukturované. Předmětem analýzy je tedy bakalářský stupeň a navazující magisterský stupeň studia. Pro porovnání jsem si vybrala z celého oboru pouze část výuky věnovanou přípravě studentů na výuku německého jazyka na základních školách. Důraz je kladen na porovnání nabízených předmětů, tematickou skladbu předmětů a způsob získání didaktických znalostí a pedagogických dovedností.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is an analysis of Czech university study programs for teaching German language at the 2nd grade basic schools and comparison of the results. Information about development of Czech educational policy since 1989 is summarized in the theoretical section, where I also presented the most important documents affecting current educational policy as well as the language policy. The practical part is dedicated to the study itself. All universities keep their study programs in line with the Bologna process, conceived as structured. The subject of my analysis is Bachelor's degree and follow-up master's degree study. I have chosen only a specific part of the field, which is devoted to preparing students for German language teaching at basic schools. Emphasis is placed on the comparison of offered subjects, thematic composition of subjects and the way of obtaining didactic knowledge and teaching skills.
Klíčová slova
základní škola, Boloňský proces, dokumenty, německý jazyk, studijní obor, studijní plán, vyučované předměty, přednáška, seminář, zápočet, zkouška, kredity
Klíčová slova v angličtině
basic school, Bologna process, documents, German language, study program, curriculum, courses, lectures, seminars, credit, exam, credits
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analýza stávajícího stavu studia učitelství německého jazyka pro 2. stupeň ZŠ na českých a na vybraných německých vysokých školách. V úvodní teoretické části by diplomantka měla shrnout informace o nejdůležitějších dokumentech ovlivňujících současnou jazykovou politiku a zároveň i akreditační proces studijních oborů na vysokých školách. V teoretické části by se měla primárně opírat o Sorbonskou deklaraci, Boloňský proces, Lisabonský summit, Pražský summit, výsledky jednání z Belgie (2009), kritéria MŠMT a akreditační komise, Strategii rozvoje terciálního vzdělávání, Dlouhodobý záměr vzdělávání, Bílou kniha terciálního vzdělávání apod.
Další část diplomové práce již bude zaměřena čistě prakticky. Diplomantka by měla analyzovat možnosti studia na jednotlivých vysokých školách v ČR a porovnat je i se studiem učitelství němčiny v Německu, příp. i v Rakousku. Dále se nabízí porovnání sylabů jednotlivých disciplín mezi katedrami němčiny v ČR. Tato komparace by měla vést k vyvození závěrů, které mohou posloužit jako cenný zdroj informací i pro rozvoj studia německého jazyka na Pedagogické fakultě JU.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analýza stávajícího stavu studia učitelství německého jazyka pro 2. stupeň ZŠ na českých a na vybraných německých vysokých školách. V úvodní teoretické části by diplomantka měla shrnout informace o nejdůležitějších dokumentech ovlivňujících současnou jazykovou politiku a zároveň i akreditační proces studijních oborů na vysokých školách. V teoretické části by se měla primárně opírat o Sorbonskou deklaraci, Boloňský proces, Lisabonský summit, Pražský summit, výsledky jednání z Belgie (2009), kritéria MŠMT a akreditační komise, Strategii rozvoje terciálního vzdělávání, Dlouhodobý záměr vzdělávání, Bílou kniha terciálního vzdělávání apod.
Další část diplomové práce již bude zaměřena čistě prakticky. Diplomantka by měla analyzovat možnosti studia na jednotlivých vysokých školách v ČR a porovnat je i se studiem učitelství němčiny v Německu, příp. i v Rakousku. Dále se nabízí porovnání sylabů jednotlivých disciplín mezi katedrami němčiny v ČR. Tato komparace by měla vést k vyvození závěrů, které mohou posloužit jako cenný zdroj informací i pro rozvoj studia německého jazyka na Pedagogické fakultě JU.
Seznam doporučené literatury
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Praha: MŠMT, 2007
Greger, D.: Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007
Hlavičková, V.: Národní plán výuky cizích jazyků. In: Cizí jazyky, roč. 49, 2005/2006, č. 1. Plzeň: Fraus, 2005
Choděra, R. - Ries, L.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999
Národní plán výuky cizích jazyků. URL: http://www.msmt.cz/vzdelavani/narodni-plan-vyuky-cizich-jazyku
Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 2006
Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003
Spilková, V. a kol.: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004
internetové stránky jednotlivých pedagogických fakult a kateder německého jazyka
Seznam doporučené literatury
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Praha: MŠMT, 2007
Greger, D.: Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007
Hlavičková, V.: Národní plán výuky cizích jazyků. In: Cizí jazyky, roč. 49, 2005/2006, č. 1. Plzeň: Fraus, 2005
Choděra, R. - Ries, L.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999
Národní plán výuky cizích jazyků. URL: http://www.msmt.cz/vzdelavani/narodni-plan-vyuky-cizich-jazyku
Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 2006
Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003
Spilková, V. a kol.: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004
internetové stránky jednotlivých pedagogických fakult a kateder německého jazyka