V diplomové práci se autorka zabývá rozborem požadavků na profesní roli učitele a podmínkami pro přípravu a rozvoj kompetencí učitele na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Teoretická část diplomové práce zpracovává teoretické otázky související s tímto problémem. Praktická část je pak orientována na zachycení problémů učitelského vzdělávání pomocí konfrontace pohledů studentů končících svou pregraduální přípravu a nových učitelů v praxi. Autorka nejprve vymezila metody a předpoklady výzkumu a poté analyzovala dotazník, který byl daným jedincům předložen.
Anotace v angličtině
This diploma paper deals with analysis of requirements of a teacher’s professional role and conditions for preparation and development of teacher’s competences at Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part of the diploma paper deals with theoretical questions relating to this problem. The practical part is oriented on finding problems in teacher’s education through the use of confrontation of the point of view of those students who are finishing their pre-gradual preparation as well as of new teachers in their professional practice. The author first defined research methods and hypotheses and then she analyzed the list of questions which was later given to the supposing individuals.
educational profession, pedagogism, teaching, education, teaching preparation, teacher’s personal competences, teacher’s professional competences, pedagogical skills, pedagogical communication, teacher trainees
Rozsah průvodní práce
166 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se autorka zabývá rozborem požadavků na profesní roli učitele a podmínkami pro přípravu a rozvoj kompetencí učitele na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Teoretická část diplomové práce zpracovává teoretické otázky související s tímto problémem. Praktická část je pak orientována na zachycení problémů učitelského vzdělávání pomocí konfrontace pohledů studentů končících svou pregraduální přípravu a nových učitelů v praxi. Autorka nejprve vymezila metody a předpoklady výzkumu a poté analyzovala dotazník, který byl daným jedincům předložen.
Anotace v angličtině
This diploma paper deals with analysis of requirements of a teacher’s professional role and conditions for preparation and development of teacher’s competences at Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part of the diploma paper deals with theoretical questions relating to this problem. The practical part is oriented on finding problems in teacher’s education through the use of confrontation of the point of view of those students who are finishing their pre-gradual preparation as well as of new teachers in their professional practice. The author first defined research methods and hypotheses and then she analyzed the list of questions which was later given to the supposing individuals.
educational profession, pedagogism, teaching, education, teaching preparation, teacher’s personal competences, teacher’s professional competences, pedagogical skills, pedagogical communication, teacher trainees
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude rozbor požadavků na profesní roli učitele a podmínek pro přípravu a rozvoj kompetencí učitele na Pedagogické fakultě JU. Diplomová práce bude orientována také na zachycení problémů učitelského vzdělávání, konfrontovat bude pohledy studentů končících svou pregraduální přípravu i nových učitelů v praxi. Práce svým zaměřením respektuje problematiku, která se v praxi ukazuje jako velmi naléhavá. V současné době fakulta zapracovává změny do obsahů vzdělávání a připravuje programy pro další vzdělávání pedagogů. V těchto programech může reagovat na nedostatečný prostor pro přípravu během studia na fakultě i na konkrétní problémy v praxi. Zjištění z této diplomové práce tak mohou přispět k modelování přípravy učitelů základních škol. Uvedená práce může poskytnout i zpětnou vazbu o výsledcích vzdělávání na Pedagogické fakultě JU.\\
Autorka při zpracování práce nejprve vytvoří strukturu práce a předloží ji vedoucímu k posouzení. Následně shromáždí a prostuduje dostupnou literaturu včetně pramenů. V teoretické části se autorka bude věnovat především rozboru následujících okruhů:
profese učitele a její proměny, profesní činnosti učitele, klíčové kompetence, modely profesního chování učitele, problémy učitelského vzdělávání aj. V praktické části bude následovat analýza systému přípravy učitelů na PF JU. Dále autorka provede vhodnými metodami rozbor hodnocení přípravy na PF studenty končících ročníků a učiteli, kteří nastoupili do praxe. Výsledky zpracuje a interpretaci zaměří na porovnání pohledů respondentů a zhodnocení systému přípravy ve vazbě na pociťované požadavky praxe.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude rozbor požadavků na profesní roli učitele a podmínek pro přípravu a rozvoj kompetencí učitele na Pedagogické fakultě JU. Diplomová práce bude orientována také na zachycení problémů učitelského vzdělávání, konfrontovat bude pohledy studentů končících svou pregraduální přípravu i nových učitelů v praxi. Práce svým zaměřením respektuje problematiku, která se v praxi ukazuje jako velmi naléhavá. V současné době fakulta zapracovává změny do obsahů vzdělávání a připravuje programy pro další vzdělávání pedagogů. V těchto programech může reagovat na nedostatečný prostor pro přípravu během studia na fakultě i na konkrétní problémy v praxi. Zjištění z této diplomové práce tak mohou přispět k modelování přípravy učitelů základních škol. Uvedená práce může poskytnout i zpětnou vazbu o výsledcích vzdělávání na Pedagogické fakultě JU.\\
Autorka při zpracování práce nejprve vytvoří strukturu práce a předloží ji vedoucímu k posouzení. Následně shromáždí a prostuduje dostupnou literaturu včetně pramenů. V teoretické části se autorka bude věnovat především rozboru následujících okruhů:
profese učitele a její proměny, profesní činnosti učitele, klíčové kompetence, modely profesního chování učitele, problémy učitelského vzdělávání aj. V praktické části bude následovat analýza systému přípravy učitelů na PF JU. Dále autorka provede vhodnými metodami rozbor hodnocení přípravy na PF studenty končících ročníků a učiteli, kteří nastoupili do praxe. Výsledky zpracuje a interpretaci zaměří na porovnání pohledů respondentů a zhodnocení systému přípravy ve vazbě na pociťované požadavky praxe.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK 1993\\
Jiránek, F., Holubář, Z., Lomová, B.: Otázky psychologie učení. Praha, SPN 1966\\
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál 2002\\
Kasíková, H., Vališová, A. a kol.: Pedagogické otázky současnosti. Praha, ISV 1994\\
Kasíková, H., Vališová, A. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007\\
Kolektiv autorů: K metodám výchovně vzdělávací práce učitele na 2. stupni základní školy. Praha, SPN 1980\\
Maňák, J. a Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido 2003\\
Mareš, J., Svatoš, T., Slavík, J., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, Masarykova univerzita 1996\\
Pešková, J., Lipertová, P.: Hledání učitele: škola a vzdělání v proměnách času. Praha, PdF UK 1996\\
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997\\
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Potrál 1995\\
Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha, SPN 1979\\
Svatoš, T.: Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové, Gaudeamus 1995\\
Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno, Paido 2002\\
Švec, V.: Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido 2000\\
Švec, V.: Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno, Paido 1999\\
Vyskočilová, E.: Dovednostní model učitelovy profese. Praha, PdF UK 1986\\
Walterová, E.: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha, UK 2001
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK 1993\\
Jiránek, F., Holubář, Z., Lomová, B.: Otázky psychologie učení. Praha, SPN 1966\\
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál 2002\\
Kasíková, H., Vališová, A. a kol.: Pedagogické otázky současnosti. Praha, ISV 1994\\
Kasíková, H., Vališová, A. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007\\
Kolektiv autorů: K metodám výchovně vzdělávací práce učitele na 2. stupni základní školy. Praha, SPN 1980\\
Maňák, J. a Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido 2003\\
Mareš, J., Svatoš, T., Slavík, J., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, Masarykova univerzita 1996\\
Pešková, J., Lipertová, P.: Hledání učitele: škola a vzdělání v proměnách času. Praha, PdF UK 1996\\
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997\\
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Potrál 1995\\
Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha, SPN 1979\\
Svatoš, T.: Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové, Gaudeamus 1995\\
Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno, Paido 2002\\
Švec, V.: Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido 2000\\
Švec, V.: Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno, Paido 1999\\
Vyskočilová, E.: Dovednostní model učitelovy profese. Praha, PdF UK 1986\\
Walterová, E.: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha, UK 2001