Abstrakt
Obsahem této práce je seznámení s rolí mateřských center v dnešní společnosti, v teoretické části je popsána situace současné rodiny a její změny, ze kterých vyplývá potřeba setkávání v neformálních skupinách. U dětí jsem se zaměřila na jejich osamostatňování a schopnost navazovat vztahy s vrstevníky. Pro maminky jsem si stanovila jako prioritu navazování vztahů s ostatními maminkami, vzájemné sdílení a sebevzdělávání v kurzech a výtvarných dílnách.
Cílem této práce je zjistit, v čem především pomohlo maminkám mateřské centrum Zvoneček a dále zmapování zkušenosti návštěvnic mateřského centra se zvládnutím nástupu jejich dítěte do mateřské školy. Tématem výzkumu je popis situace v mateřském centru Zvoneček, zjištění spokojenosti maminek a užitečnosti pobytu pro jejich děti.
Použitou metodou bylo dotazování, technika polořízeného rozhovoru, jednalo se o kvalitativní výzkum. Touto technikou bylo osloveno 37 maminek navštěvujících mateřské centrum Zvoneček, šlo o náhodný výběr. Byl použit záznamový arch, který obsahoval celkem 15 otevřených i polozavřených otázek. Při vyhodnocování otevřených otázek jsem odpovědi respondentek kategorizovala, shodné odpovědi sloučila, a dále prezentovala prostřednictvím grafů nebo tabulek. Další technikou byl kvalitativní hloubkový rozhovor s vedoucí koordinátorkou mateřského centra, který jsem zaznamenávala na diktafon a následně přepsala.
Vzhledem k použitému výzkumu byly hypotézy stanoveny až na konci výzkumného šetření:
H1: Mateřské centrum plní podpůrnou funkci pro maminky a jejich děti.
H2: Děti, které s maminkami navštěvovaly MC, se snáze zapojily mezi vrstevníky.
Některé otázky z dotazníku jsem položila i vedoucí koordinátorce při rozhovoru. Při srovnání odpovědí koordinátorky a maminek jsem zjistila téměř shodné výsledky, což je důkazem profesionality a správného vedení mateřského centra.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The target of this work is to inform about a role of maternity centers in the present society. A theoretical part describes the present family situation and its changes that result in necessity of meeting within informal groups. At children I focused on their achieving independance and ability of socializing and entering into relationships with persons of the samé age. As priority for mothers I defíned entering into relationship with other mothers, mutual sharing and self-improvement in courses and art workshops.
The work has the aim to find out how exactly was helped mothers by the maternity center Zvoneček and further map out experience of this center female visitors with their children commencing kindergarten. The research topič is to describe the situation in the materninty center Zvoneček, to find out mothers' satisfaction and the center's usefolness for their children.
The method ušed here was questioning, a technique of a semi-controlled interview that concerned quality research. 37 mothers, attending the maternity center Zvoneček, were addressed with this technique in a čase of a random sample. A recording sheet was ušed containing totally 37 open as well as semi-closed questions. While evaluating the open questions, I categorized respondenta' answers, linked together identical answers and ťurther presented them via charts oř diagrams. Another technique was a qualitative in-depth interview with a leading coordinator of the maternity center that I recorded using a dictaphone and consequently transfered into words.
In respect of the ušed research were hypotheses set at the very end of this research:
Hl: The maternity center íulfils its supportive function for mothers and their children.
H2: Children, attending the maternity center, more easily got in contact with other children of their age.
The leading coordinator was also asked some questions fřom the questionnaire by mé in the course of an interview. While comparing the answers of the coordinator and mothers, I found out almost equal results, which is an evidence of professionalism and correct running of the maternity center.
Klíčová slova
Mateřské centrum, příprava dítěte na vstup do mateřské školy, podpora rodičovství, vzdělávání matek na RD
Klíčová slova v angličtině
Maternity centre, the preparation of child on entrance to kindergarten, the support of parentage, the education for mothers on parental leave
Rozsah průvodní práce
46 s., 9.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Obsahem této práce je seznámení s rolí mateřských center v dnešní společnosti, v teoretické části je popsána situace současné rodiny a její změny, ze kterých vyplývá potřeba setkávání v neformálních skupinách. U dětí jsem se zaměřila na jejich osamostatňování a schopnost navazovat vztahy s vrstevníky. Pro maminky jsem si stanovila jako prioritu navazování vztahů s ostatními maminkami, vzájemné sdílení a sebevzdělávání v kurzech a výtvarných dílnách.
Cílem této práce je zjistit, v čem především pomohlo maminkám mateřské centrum Zvoneček a dále zmapování zkušenosti návštěvnic mateřského centra se zvládnutím nástupu jejich dítěte do mateřské školy. Tématem výzkumu je popis situace v mateřském centru Zvoneček, zjištění spokojenosti maminek a užitečnosti pobytu pro jejich děti.
Použitou metodou bylo dotazování, technika polořízeného rozhovoru, jednalo se o kvalitativní výzkum. Touto technikou bylo osloveno 37 maminek navštěvujících mateřské centrum Zvoneček, šlo o náhodný výběr. Byl použit záznamový arch, který obsahoval celkem 15 otevřených i polozavřených otázek. Při vyhodnocování otevřených otázek jsem odpovědi respondentek kategorizovala, shodné odpovědi sloučila, a dále prezentovala prostřednictvím grafů nebo tabulek. Další technikou byl kvalitativní hloubkový rozhovor s vedoucí koordinátorkou mateřského centra, který jsem zaznamenávala na diktafon a následně přepsala.
Vzhledem k použitému výzkumu byly hypotézy stanoveny až na konci výzkumného šetření:
H1: Mateřské centrum plní podpůrnou funkci pro maminky a jejich děti.
H2: Děti, které s maminkami navštěvovaly MC, se snáze zapojily mezi vrstevníky.
Některé otázky z dotazníku jsem položila i vedoucí koordinátorce při rozhovoru. Při srovnání odpovědí koordinátorky a maminek jsem zjistila téměř shodné výsledky, což je důkazem profesionality a správného vedení mateřského centra.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The target of this work is to inform about a role of maternity centers in the present society. A theoretical part describes the present family situation and its changes that result in necessity of meeting within informal groups. At children I focused on their achieving independance and ability of socializing and entering into relationships with persons of the samé age. As priority for mothers I defíned entering into relationship with other mothers, mutual sharing and self-improvement in courses and art workshops.
The work has the aim to find out how exactly was helped mothers by the maternity center Zvoneček and further map out experience of this center female visitors with their children commencing kindergarten. The research topič is to describe the situation in the materninty center Zvoneček, to find out mothers' satisfaction and the center's usefolness for their children.
The method ušed here was questioning, a technique of a semi-controlled interview that concerned quality research. 37 mothers, attending the maternity center Zvoneček, were addressed with this technique in a čase of a random sample. A recording sheet was ušed containing totally 37 open as well as semi-closed questions. While evaluating the open questions, I categorized respondenta' answers, linked together identical answers and ťurther presented them via charts oř diagrams. Another technique was a qualitative in-depth interview with a leading coordinator of the maternity center that I recorded using a dictaphone and consequently transfered into words.
In respect of the ušed research were hypotheses set at the very end of this research:
Hl: The maternity center íulfils its supportive function for mothers and their children.
H2: Children, attending the maternity center, more easily got in contact with other children of their age.
The leading coordinator was also asked some questions fřom the questionnaire by mé in the course of an interview. While comparing the answers of the coordinator and mothers, I found out almost equal results, which is an evidence of professionalism and correct running of the maternity center.
Klíčová slova
Mateřské centrum, příprava dítěte na vstup do mateřské školy, podpora rodičovství, vzdělávání matek na RD
Klíčová slova v angličtině
Maternity centre, the preparation of child on entrance to kindergarten, the support of parentage, the education for mothers on parental leave
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Pokud žena nezíská dovednosti v péči o rodinu a výchově dětí ve své původní rodině a nemá podporu od ostatních rodinných příslušníků, může mít problémy se zvládáním rolí matky a manželky a trpět pocity bezmocnosti, méněcennosti a selhání. V takové situaci potřebuje podporu a možnost naučit se zvládat vše potřebné, aby mohla správně vychovávat děti a prožívat radost z mateřství. Matky také potřebují sdílet s ostatními běžné starosti i radosti, učit se jedna od druhé a účastnit se společných programů pro děti (cvičení, výtvarné a hudební činnosti, také přednášek o výchově, správné výživě a kurzů (jazykové, počítačové). Takové možnosti nabízejí mateřská centra.
Cíl práce:
1.Zjistit, v čem konkrétně pomohlo maminkám Mateřské centrum Zvoneček
2. Zjistit, jak pobyt v mateřském centru ovlivnil jejich názory na výchovu a rodičovství
Zmapovat zkušenosti návštěvnic mateřského centra se zvládnutím nástupu jejich dítěte do mateřské školy
Předpokládané hypotézy:
1. mateřské centrum plní podpůrnou funkci pro maminky a jejich děti
2. Děti, které společně s maminkami navštěvovaly Mateřské centrum Zvoneček, se snáze zapojily mezi vrstevníky
Popis metodiky:
V práci bude použit kvantitativní výzkum. Dotazníkovou technikou bude osloveno cca 35 maminek navštěvujících Mateřské centrum Zvoneček. Další technikou bude polořízený rozhovor s vedoucí koordinátorkou centra. V tomto případě bude mít šetření kvalitativní charakter.
Předpokládané využití v praxi:
Práce poslouží ke zlepšení činnosti Mateřského centra Zvoneček a v podobě pracovního materiálu i koordinátorkám dalších mateřských center.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Pokud žena nezíská dovednosti v péči o rodinu a výchově dětí ve své původní rodině a nemá podporu od ostatních rodinných příslušníků, může mít problémy se zvládáním rolí matky a manželky a trpět pocity bezmocnosti, méněcennosti a selhání. V takové situaci potřebuje podporu a možnost naučit se zvládat vše potřebné, aby mohla správně vychovávat děti a prožívat radost z mateřství. Matky také potřebují sdílet s ostatními běžné starosti i radosti, učit se jedna od druhé a účastnit se společných programů pro děti (cvičení, výtvarné a hudební činnosti, také přednášek o výchově, správné výživě a kurzů (jazykové, počítačové). Takové možnosti nabízejí mateřská centra.
Cíl práce:
1.Zjistit, v čem konkrétně pomohlo maminkám Mateřské centrum Zvoneček
2. Zjistit, jak pobyt v mateřském centru ovlivnil jejich názory na výchovu a rodičovství
Zmapovat zkušenosti návštěvnic mateřského centra se zvládnutím nástupu jejich dítěte do mateřské školy
Předpokládané hypotézy:
1. mateřské centrum plní podpůrnou funkci pro maminky a jejich děti
2. Děti, které společně s maminkami navštěvovaly Mateřské centrum Zvoneček, se snáze zapojily mezi vrstevníky
Popis metodiky:
V práci bude použit kvantitativní výzkum. Dotazníkovou technikou bude osloveno cca 35 maminek navštěvujících Mateřské centrum Zvoneček. Další technikou bude polořízený rozhovor s vedoucí koordinátorkou centra. V tomto případě bude mít šetření kvalitativní charakter.
Předpokládané využití v praxi:
Práce poslouží ke zlepšení činnosti Mateřského centra Zvoneček a v podobě pracovního materiálu i koordinátorkám dalších mateřských center.
Seznam doporučené literatury
1. Matějček Zdeněk: Co, kdy a jak ve výchově dětí.Praha.Portál, 2000
2. Langmeier Josef, Krejčířová Dana: Vývojová psychologie.Praha:Grada Publishing, 2006
3. Langmeier Josef: Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974
4.Prekopová Jiřina: Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada Publishing, 2001
5. Dokumenty mateřských center - interní zdroje
Seznam doporučené literatury
1. Matějček Zdeněk: Co, kdy a jak ve výchově dětí.Praha.Portál, 2000
2. Langmeier Josef, Krejčířová Dana: Vývojová psychologie.Praha:Grada Publishing, 2006
3. Langmeier Josef: Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974
4.Prekopová Jiřina: Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada Publishing, 2001
5. Dokumenty mateřských center - interní zdroje
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jméno, příjmení, titul: Daniela PŮLPÁNOVÁ
Téma bakalářské práce: Mateřské centrum jako podpora rodičovství
Průběh obhajoby bakalářské práce: Studentka přestavila členům komise vhodným způsobem bakalářskou práci. Bakalářská práce vykazuje nedostatky, které se týkají zpracování kapitoly Diskuse a Závěru, které jsou vágní. Bakalářská práce vykazuje gramatické a stylistické nedostatky. Členové komise nedoporučují při prezentaci využívat familiérní výrazy např. "maminka". Celkově působí bakalářská práce "nedotaženým" dojmem.
Klasifikace: dobře