Tělesný handicap je postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích dítěte. Tělesně postižené děti mohou takto být postiženy od narození nebo mohou tělesné postižení získat v průběhu svého života. Tyto problémy mohou negativně působit na vnímání a prožívání dítěte a jeho blízkých. Problémy vznikají i ve vzájemném vztahu rodič- tělesně handicapované dítě.
Ošetřovatelský model K. Barnardové se zaměřuje na vzájemnou interakci mezi rodiči a jejich dětmi. Ve svém modelu K. Barnardová poukazuje na důležitost tohoto vzájemného vztahu. Na základě hodnocení interakcí rodič-dítě, které je založené na třech hlavních činitelích: dítě, matka, prostředí, zjišťuje celkový vývoj dítěte. Vzájemná interakce rodič-dítě působí na vývoj dítěte, jeho zdraví, růst a rozvoj. Cílem ošetřovatelské péče je pomoci nalézt správnou cestu ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě, aby působila pozitivně na celkový vývoj dítěte.
V diplomové práci jsme si stanovili cíle hledat nejdůležitější problémy při vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Zhodnotit možnosti ošetřovatelské péče při řešení problémů ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Pro splnění těchto cílů jsme si položili výzkumné otázky: Jaké jsou nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak může ošetřovatelská péče pomoci ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak správně postupovat při ošetřovatelské péči o handicapované dítě a jeho blízké? Po provedení výzkumného šetření si na dané otázky dokážeme odpovědět.
1. Nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě jsou: smiřování se rodiče se stanovenou diagnózou u dítěte, častější výskyt stresových situací, nadměrná citová vazba handicapovaného dítěte na jeho pečovatele.
2. Sestra může pomocí ošetřovatelského procesu aktivně pomáhat řešit výše stanovené problémy ve vztahu rodič a tělesně handicapované dítě.
Na základě nastudovaných informací z odborné literatury a z odpovědí získaných od rodičů tělesně handicapovaných dětí byla vypracována ošetřovatelská dokumentace podle interakčního modelu Kathryn Barnardové a standard ošetřovatelské péče u tělesně handicapovaných dětí. Tím jsme splnili i třetí a čtvrtý cíl. S vytvořenou ošetřovatelskou dokumentací pracovaly sestry, které poskytují péči tělesně handicapovaným dětem a byly s ní spokojeny. Ošetřovatelská dokumentace a standard mají pomoci sestrám při poskytování kvalitní ošetřovatelské péče tělesně handicapovaným dětem.
Anotace v angličtině
Physical disability/physical handicap is an affection that is manifested by either temporary or permanent problems in motor diathesis of children. Physically disabled children may suffer from physical disability either from their birth or may acquire physical disability in the course of their lives. These problems may act in a negative manner on children perception and feeling and the same holds good for their near relatives. Problems come into existence in parent-physically handicapped child interrelation.
The nursing model of Ms. Kathryn Barnard focuses on mutual interaction between parents and their children. In her model Ms. Kathryn Barnard points out the importance of the aforementioned parent-physically handicapped child interrelationship. On the basis of evaluation of the parent-child interactions based on three main factors: a child, mother, environment, a general child development is determined. The parent-child interaction affects a child development, child’s health, growth and development of a child. The aim of nursing care is to assist in finding a proper way of parent- physically disabled child interaction so that the nursing care may act on general development of a child in a positive manner.
In this diploma work the following goal has been set: to find out and identify the most important problems existing in the parent-physically disabled child relation, and to evaluate possibilities of nursing care in solving problems arising at the parent-physically disabled child interaction. For the purpose of meeting these goals the following research questions has been established: What are the most important problems in the parent-physically handicapped child interaction? How can nursing care help in the parent-physically handicapped child interaction? What is the proper procedure for the nursing care of a physically disabled child and his/her close relatives? After carrying out research examinations the answers to the above-specified questions are as follows:
1. The most important problems lying in the parent-physically disabled child interaction are as follows: parent to reconcile himself/herself with his/her child's diagnosis, more frequent occurrence of stress situations, excessive emotional ties of the physically handicapped child with his/her nursing personnel.
2. The nurse can help by means of nursing process in an active manner solve the above-specified problems in interrelation between parent-physically handicapped children.
On the basis of information having been gained by the study of professional literature and pieces of information obtained from the answers of the parents of physically disabled children a nursing documentation has been made in accordance with the Kathryn Barnard interaction model as well as nursing care standard of physically handicapped children. By finishing it both the third and fourth aims have been accomplished. Nurses providing care for physically disabled children have used the nursing documentation and it has proved useful and nursing personnel declared it satisfactory. The nursing documentation and the standard should help nurses in providing quality nursing care of physically handicapped children.
Klíčová slova
Tělesný handicap, Dítě, Rodič, Prostředí, Model Kathryn Barnard, Ošetřovatelská péče, Ošetřovatelská dokumentace, Ošetřovatelský standard
Klíčová slova v angličtině
Physical handicap, Child, Parent, Environment, Kathryn Barnard Model, Nursing care, Nursing care documentation, Nursing care standard
Rozsah průvodní práce
100 s., 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tělesný handicap je postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích dítěte. Tělesně postižené děti mohou takto být postiženy od narození nebo mohou tělesné postižení získat v průběhu svého života. Tyto problémy mohou negativně působit na vnímání a prožívání dítěte a jeho blízkých. Problémy vznikají i ve vzájemném vztahu rodič- tělesně handicapované dítě.
Ošetřovatelský model K. Barnardové se zaměřuje na vzájemnou interakci mezi rodiči a jejich dětmi. Ve svém modelu K. Barnardová poukazuje na důležitost tohoto vzájemného vztahu. Na základě hodnocení interakcí rodič-dítě, které je založené na třech hlavních činitelích: dítě, matka, prostředí, zjišťuje celkový vývoj dítěte. Vzájemná interakce rodič-dítě působí na vývoj dítěte, jeho zdraví, růst a rozvoj. Cílem ošetřovatelské péče je pomoci nalézt správnou cestu ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě, aby působila pozitivně na celkový vývoj dítěte.
V diplomové práci jsme si stanovili cíle hledat nejdůležitější problémy při vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Zhodnotit možnosti ošetřovatelské péče při řešení problémů ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Pro splnění těchto cílů jsme si položili výzkumné otázky: Jaké jsou nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak může ošetřovatelská péče pomoci ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak správně postupovat při ošetřovatelské péči o handicapované dítě a jeho blízké? Po provedení výzkumného šetření si na dané otázky dokážeme odpovědět.
1. Nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě jsou: smiřování se rodiče se stanovenou diagnózou u dítěte, častější výskyt stresových situací, nadměrná citová vazba handicapovaného dítěte na jeho pečovatele.
2. Sestra může pomocí ošetřovatelského procesu aktivně pomáhat řešit výše stanovené problémy ve vztahu rodič a tělesně handicapované dítě.
Na základě nastudovaných informací z odborné literatury a z odpovědí získaných od rodičů tělesně handicapovaných dětí byla vypracována ošetřovatelská dokumentace podle interakčního modelu Kathryn Barnardové a standard ošetřovatelské péče u tělesně handicapovaných dětí. Tím jsme splnili i třetí a čtvrtý cíl. S vytvořenou ošetřovatelskou dokumentací pracovaly sestry, které poskytují péči tělesně handicapovaným dětem a byly s ní spokojeny. Ošetřovatelská dokumentace a standard mají pomoci sestrám při poskytování kvalitní ošetřovatelské péče tělesně handicapovaným dětem.
Anotace v angličtině
Physical disability/physical handicap is an affection that is manifested by either temporary or permanent problems in motor diathesis of children. Physically disabled children may suffer from physical disability either from their birth or may acquire physical disability in the course of their lives. These problems may act in a negative manner on children perception and feeling and the same holds good for their near relatives. Problems come into existence in parent-physically handicapped child interrelation.
The nursing model of Ms. Kathryn Barnard focuses on mutual interaction between parents and their children. In her model Ms. Kathryn Barnard points out the importance of the aforementioned parent-physically handicapped child interrelationship. On the basis of evaluation of the parent-child interactions based on three main factors: a child, mother, environment, a general child development is determined. The parent-child interaction affects a child development, child’s health, growth and development of a child. The aim of nursing care is to assist in finding a proper way of parent- physically disabled child interaction so that the nursing care may act on general development of a child in a positive manner.
In this diploma work the following goal has been set: to find out and identify the most important problems existing in the parent-physically disabled child relation, and to evaluate possibilities of nursing care in solving problems arising at the parent-physically disabled child interaction. For the purpose of meeting these goals the following research questions has been established: What are the most important problems in the parent-physically handicapped child interaction? How can nursing care help in the parent-physically handicapped child interaction? What is the proper procedure for the nursing care of a physically disabled child and his/her close relatives? After carrying out research examinations the answers to the above-specified questions are as follows:
1. The most important problems lying in the parent-physically disabled child interaction are as follows: parent to reconcile himself/herself with his/her child's diagnosis, more frequent occurrence of stress situations, excessive emotional ties of the physically handicapped child with his/her nursing personnel.
2. The nurse can help by means of nursing process in an active manner solve the above-specified problems in interrelation between parent-physically handicapped children.
On the basis of information having been gained by the study of professional literature and pieces of information obtained from the answers of the parents of physically disabled children a nursing documentation has been made in accordance with the Kathryn Barnard interaction model as well as nursing care standard of physically handicapped children. By finishing it both the third and fourth aims have been accomplished. Nurses providing care for physically disabled children have used the nursing documentation and it has proved useful and nursing personnel declared it satisfactory. The nursing documentation and the standard should help nurses in providing quality nursing care of physically handicapped children.
Klíčová slova
Tělesný handicap, Dítě, Rodič, Prostředí, Model Kathryn Barnard, Ošetřovatelská péče, Ošetřovatelská dokumentace, Ošetřovatelský standard
Klíčová slova v angličtině
Physical handicap, Child, Parent, Environment, Kathryn Barnard Model, Nursing care, Nursing care documentation, Nursing care standard
Zásady pro vypracování
Současný stav
Tělesný handicap je postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích dítěte. Tělesně postižené děti mohou takto být postiženy od narození nebo mohou své tělesné postižení získat v průběhu svého života. Například při autonehodě či jako následek úrazu. Tyto problémy mohou negativně p§sobit na vnímání a prožívání dítěte a jeho blízkých. Problémy vznikají i ve vzájemném vztahu rodič-handicapované dítě.
Ošetřovatelský model Kathryn Bernardové se zaměřuje na vzájemnou interakci mezi rodiči a jejich dětmi. Ve svém modelu rodiče-děti poukazuje na důležitost tohoto vzájemného vztahu. Na základě hodnocení interakcí rodič-dítě, které je založené na třech hlavních činitelích: dítě, matka, prostředí, zjišťuje celkový vývoj dítěte. Vzájemná interakce rodič-dítě působí na vývoj dítěte, jeho zdraví, růst a rozvoj. Cílem ošetřovatelské péče je pomoci nalézt správnou cestu ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě, aby působila pozitivně na celkový vývoj dítěte.
Cíl práce
Cíl1: Hledat nejdůležitější problémy při vzájemné interakci rodič-handicapované dítě podle modelu Kathryn Bernardové.
Cíl2: Zhodnotit možnosti ošetřovatelské péče při řešení problémů ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě.
Cíl3: Vytvořit ošetřovatelskou dokumentaci podle modelu Kathryn Bernardové.
Cíl4: Vytvořit ošetřovatelský standard péče o handicapované děti podle modelu Kathryn Bernardové.
Výzkumné otázky
V1: Jaké jsou nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě?
V2: Jak může ošetřovatelská péče pomoci ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě?
V3: Jak správně postupovat při ošetřovatelské péči o handicapované dítě a jejich blízké?
Popis metodiky
Práce bude zpracována kvlitativním výzkumem. Soubor budou tvořit rodiče s tělesně postiženými dětmi. První výzkumnou metodou bude rozhovor. Jako druhá výzkumná metoda bude použita kazuistika. Sběr informací bude realizován v Dětském centru Arpida v Českých Budějovicích a v Jedličkově ústavu v Praze.
Předpokládané využití práce v praxi
Úkolemdiplomové prácebude aplikace modelu Kathryn Bernardové u tělesně handicapovaných dětí. Výsledky by měly vést k nalezení postupů, jak zlepšit vzájemný vztah rodič-handicapované dítě, a tím i zkvalitnění ošetřovatelské péče o tělesně handicapované děti a jejich rodiče.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Tělesný handicap je postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích dítěte. Tělesně postižené děti mohou takto být postiženy od narození nebo mohou své tělesné postižení získat v průběhu svého života. Například při autonehodě či jako následek úrazu. Tyto problémy mohou negativně p§sobit na vnímání a prožívání dítěte a jeho blízkých. Problémy vznikají i ve vzájemném vztahu rodič-handicapované dítě.
Ošetřovatelský model Kathryn Bernardové se zaměřuje na vzájemnou interakci mezi rodiči a jejich dětmi. Ve svém modelu rodiče-děti poukazuje na důležitost tohoto vzájemného vztahu. Na základě hodnocení interakcí rodič-dítě, které je založené na třech hlavních činitelích: dítě, matka, prostředí, zjišťuje celkový vývoj dítěte. Vzájemná interakce rodič-dítě působí na vývoj dítěte, jeho zdraví, růst a rozvoj. Cílem ošetřovatelské péče je pomoci nalézt správnou cestu ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě, aby působila pozitivně na celkový vývoj dítěte.
Cíl práce
Cíl1: Hledat nejdůležitější problémy při vzájemné interakci rodič-handicapované dítě podle modelu Kathryn Bernardové.
Cíl2: Zhodnotit možnosti ošetřovatelské péče při řešení problémů ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě.
Cíl3: Vytvořit ošetřovatelskou dokumentaci podle modelu Kathryn Bernardové.
Cíl4: Vytvořit ošetřovatelský standard péče o handicapované děti podle modelu Kathryn Bernardové.
Výzkumné otázky
V1: Jaké jsou nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě?
V2: Jak může ošetřovatelská péče pomoci ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě?
V3: Jak správně postupovat při ošetřovatelské péči o handicapované dítě a jejich blízké?
Popis metodiky
Práce bude zpracována kvlitativním výzkumem. Soubor budou tvořit rodiče s tělesně postiženými dětmi. První výzkumnou metodou bude rozhovor. Jako druhá výzkumná metoda bude použita kazuistika. Sběr informací bude realizován v Dětském centru Arpida v Českých Budějovicích a v Jedličkově ústavu v Praze.
Předpokládané využití práce v praxi
Úkolemdiplomové prácebude aplikace modelu Kathryn Bernardové u tělesně handicapovaných dětí. Výsledky by měly vést k nalezení postupů, jak zlepšit vzájemný vztah rodič-handicapované dítě, a tím i zkvalitnění ošetřovatelské péče o tělesně handicapované děti a jejich rodiče.
Seznam doporučené literatury
1. ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů, 1.vyd. Hradec Králové: NUCLEUS, 2003. 104 s. ISBN 80-86225-33-X
2. FARKAŠOVÁ, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie, 1. české vyd. Martin: Osveta, 2006. 211 s. ISBN 80-8063-227-8
3. FARKAŠOVÁ, D. a kol. Výzkum v ošetřovatelství, 1. české vyd. Martin: Osveta, 2006. 87 s. ISBN 80-806-
229-4
4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska, 1. vyd. Praha: Triton, 2001. 158 s. ISBN 80-7254-192-7
5. PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 152 s. ISBN 80-247-1211-3
6. VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením, 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5
7. ŽIAKOVÁ, A. a kol. Ošetrovatelstvo-teória a vedecký výskum, 1.
vyd. Martin: Osveta, 2003. 319 s. ISBN-10: 80-8063-131-X
Seznam doporučené literatury
1. ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů, 1.vyd. Hradec Králové: NUCLEUS, 2003. 104 s. ISBN 80-86225-33-X
2. FARKAŠOVÁ, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie, 1. české vyd. Martin: Osveta, 2006. 211 s. ISBN 80-8063-227-8
3. FARKAŠOVÁ, D. a kol. Výzkum v ošetřovatelství, 1. české vyd. Martin: Osveta, 2006. 87 s. ISBN 80-806-
229-4
4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska, 1. vyd. Praha: Triton, 2001. 158 s. ISBN 80-7254-192-7
5. PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 152 s. ISBN 80-247-1211-3
6. VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením, 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5
7. ŽIAKOVÁ, A. a kol. Ošetrovatelstvo-teória a vedecký výskum, 1.
vyd. Martin: Osveta, 2003. 319 s. ISBN-10: 80-8063-131-X
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázka:
1./ Jak je vnímán hodnotový systém v modelu Barnardové?
Studentka na položené otázky odpovídala uspokojivě.
Klasifikace: velmi dobře