V teoretické části práce, která se zabývá integrací žáků s tělesným postižením do základní školy z pohledu jejich spolužáků, jsem se zabývala samotným pojmem integrace. Dále jsou zde uvedeny faktory, které ovlivňují školskou integraci, a v neposlední řadě je v této části uvedena současná právní úprava školské integrace.
Do praktické části jsem zařadila stručné kazuistiky jednotlivých žáků s tělesným postižením, v jejichž třídách jsem výzkum prováděla. Jsou zde také prezentovány výsledky dotazníků a jejich vyhodnocení.
Cílem práce je zjistit, jaký je vztah žáků základní školy k jejich spolužákům s tělesným postižením. V neposlední řadě též formulovat případná vlastní doporučení či návrhy, jak integraci do budoucna dále zlepšit.
Stanovila jsem si dvě hypotézy. První je: ‚qŽáci s tělesným postižením svou přítomností ve třídě i svým specifickým pohledem na svět, obohacují své spolužáky, což je samotné posiluje.“ Druhá hypotéza zní následovně: ‚qZdraví spolužáci navazují spontánní kontakty a vztah se spolužáky s tělesným postižením.“ Obě hypotézy byly potvrzeny.
K ověření hypotéz jsem zvolila metodu kvantitativního výzkumu. Sběr dat probíhal metodou dotazování formou dotazníků. Pro zjištění potřebných údajů jsem vypracovala dotazník, který byl anonymní a dobrovolný.
Uvedenou bakalářskou práci bude možné využívat při integraci žáka s tělesným postižením jako informační materiál pro ředitele školy a rodiče ‚qzdravých“ dětí. Mohou se podívat na celou problematiku z pohledu těch, kterých se integrace bezprostředně dotýká.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the thesis, which deals with the integration of physically handicapped pupils into the primary school from the viewpoint of their classmates, focuses on the concept of integration itself. It also lists factors that influence school integration and - last but not least - describes present legal regulation of school integration.
The practical part contains brief case studies of individual physically handicapped pupils in whose classes the research was carried out. The results of questionnaires and their evaluation are presented here too.
The aim of this thesis is to analyze the attitudes of primary school pupils towards their physically handicapped classmates. The thesis also tries to formulate its own recommendations and proposals for future improvement of integration.
Two hypotheses have been postulated. The first says: “Physically handicapped pupils enrich their classmates by both their presence in the class and their specific view of the world, which - on the other hand - strengthens the handicapped.’q The second hypothesis reads as follows: “Healthy pupils establish spontaneous contacts and relations with their physically handicapped classmates.’q Both the hypotheses have been proved.
To prove the hypotheses, the method of quantitative research was used. Data were collected through questioning. To get necessary data, a questionnaire, which was anonymous and voluntary for respondents, was prepared.
This bachelor degree thesis could be used as an information material for headmasters /headmistresses and for the parents of “healthy’q pupils in the situation when a handicapped pupil is being integrated into the class. It will enable them to look at the whole issue from the viewpoint of those whom the integration process immediately concerns to.
Klíčová slova
Individuální integrace žáka
Individuální vzdělávací plán
Inkluze
Integrace
Tělesné postižení
Žák s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
Individual integration of pupil
Individual educational plan
Inclusion
Integration
Handicap
Physically handicaped pupil
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části práce, která se zabývá integrací žáků s tělesným postižením do základní školy z pohledu jejich spolužáků, jsem se zabývala samotným pojmem integrace. Dále jsou zde uvedeny faktory, které ovlivňují školskou integraci, a v neposlední řadě je v této části uvedena současná právní úprava školské integrace.
Do praktické části jsem zařadila stručné kazuistiky jednotlivých žáků s tělesným postižením, v jejichž třídách jsem výzkum prováděla. Jsou zde také prezentovány výsledky dotazníků a jejich vyhodnocení.
Cílem práce je zjistit, jaký je vztah žáků základní školy k jejich spolužákům s tělesným postižením. V neposlední řadě též formulovat případná vlastní doporučení či návrhy, jak integraci do budoucna dále zlepšit.
Stanovila jsem si dvě hypotézy. První je: ‚qŽáci s tělesným postižením svou přítomností ve třídě i svým specifickým pohledem na svět, obohacují své spolužáky, což je samotné posiluje.“ Druhá hypotéza zní následovně: ‚qZdraví spolužáci navazují spontánní kontakty a vztah se spolužáky s tělesným postižením.“ Obě hypotézy byly potvrzeny.
K ověření hypotéz jsem zvolila metodu kvantitativního výzkumu. Sběr dat probíhal metodou dotazování formou dotazníků. Pro zjištění potřebných údajů jsem vypracovala dotazník, který byl anonymní a dobrovolný.
Uvedenou bakalářskou práci bude možné využívat při integraci žáka s tělesným postižením jako informační materiál pro ředitele školy a rodiče ‚qzdravých“ dětí. Mohou se podívat na celou problematiku z pohledu těch, kterých se integrace bezprostředně dotýká.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the thesis, which deals with the integration of physically handicapped pupils into the primary school from the viewpoint of their classmates, focuses on the concept of integration itself. It also lists factors that influence school integration and - last but not least - describes present legal regulation of school integration.
The practical part contains brief case studies of individual physically handicapped pupils in whose classes the research was carried out. The results of questionnaires and their evaluation are presented here too.
The aim of this thesis is to analyze the attitudes of primary school pupils towards their physically handicapped classmates. The thesis also tries to formulate its own recommendations and proposals for future improvement of integration.
Two hypotheses have been postulated. The first says: “Physically handicapped pupils enrich their classmates by both their presence in the class and their specific view of the world, which - on the other hand - strengthens the handicapped.’q The second hypothesis reads as follows: “Healthy pupils establish spontaneous contacts and relations with their physically handicapped classmates.’q Both the hypotheses have been proved.
To prove the hypotheses, the method of quantitative research was used. Data were collected through questioning. To get necessary data, a questionnaire, which was anonymous and voluntary for respondents, was prepared.
This bachelor degree thesis could be used as an information material for headmasters /headmistresses and for the parents of “healthy’q pupils in the situation when a handicapped pupil is being integrated into the class. It will enable them to look at the whole issue from the viewpoint of those whom the integration process immediately concerns to.
Klíčová slova
Individuální integrace žáka
Individuální vzdělávací plán
Inkluze
Integrace
Tělesné postižení
Žák s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
Individual integration of pupil
Individual educational plan
Inclusion
Integration
Handicap
Physically handicaped pupil
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky :
Pojem integrace je v současné době slyšet téměř na každém kroku, ale nezdá se, že by význam tohoto pojmu byl široké veřejnosti znám. Do nedávné doby nebylo mnoho příležitostí běžně se setkat s lidmi s postižením, protože se jejich výchova a vzdělávání uskutečňovaly převážně ve víceméně uzavřených zařízeních. Proto je i dnes pro mnoho lidí obtížné navázat s nimi přirozený kontakt. Postižení jsou většinou spíše litováni, popřípadě se od nich mohou lidé i odvracet.
Na počátku integrace stojí přání rodičů. Ti se pak obrátí na poradenská zařízení a na školu v místě bydliště. O přijetí dítěte rozhoduje ředitel příslušné školy, který musí vyřešit otázky organizační, technické a ekonomické. Nejdůležitějším krokem je vybrat vhodnou učitelku nebo učitele, protože mnoho učitelů má strach zařadit žáka s postižením do své třídy. Obávají se, že nebudou umět přizpůsobit probíhající program výuky potřebám žáka s postižením, nebo že postrádají profesní, duševní, citové či fyzické předpoklady pro práci s dětmi, které jsou ''jiné“.
Důležité je, aby byli s podstatou vzdělávání ve třídách, kde jsou integrovány postižené děti, seznámeni také rodiče ''zdravých“ dětí. Dá se tak předejít celé řadě nedorozumění, které by při nedostatku informací o dané problematice mohly vzniknout. Pokud není tento bod opomíjen, nemají většinou rodiče zdravých dětí proti integraci námitky.
Cíl bakalářské práce :
Zjistit, jaký je vztah žáků základní školy ke svým spolužákům s tělesným postižením. V neposlední řadě též formulovat případná vlastní doporučení či návrhy, jak integraci do budoucna dále zlepšit.
Předpokládané hypotézy :
1) Žáci s tělesným postižením svou přítomností ve třídě i svým specifickým pohledem na svět, obohacují své spolužáky, což je samotné posiluje.
2) Zdraví spolužáci navazují spontánní kontakty a vztah se spolužáky s tělesným postižením.
Popis metodiky :
sběr dat : dotazník
výběrový soubor :
Žáci základních škol v Chotěboři a v Havlíčkově Brodě, v jejichž třídě je integrován spolužák s tělesným postižením.
Předpokládané využití práce v praxi :
Práce může sloužit jako materiál především pedagogům, ale také rodičům žáků s tělesným postižením.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky :
Pojem integrace je v současné době slyšet téměř na každém kroku, ale nezdá se, že by význam tohoto pojmu byl široké veřejnosti znám. Do nedávné doby nebylo mnoho příležitostí běžně se setkat s lidmi s postižením, protože se jejich výchova a vzdělávání uskutečňovaly převážně ve víceméně uzavřených zařízeních. Proto je i dnes pro mnoho lidí obtížné navázat s nimi přirozený kontakt. Postižení jsou většinou spíše litováni, popřípadě se od nich mohou lidé i odvracet.
Na počátku integrace stojí přání rodičů. Ti se pak obrátí na poradenská zařízení a na školu v místě bydliště. O přijetí dítěte rozhoduje ředitel příslušné školy, který musí vyřešit otázky organizační, technické a ekonomické. Nejdůležitějším krokem je vybrat vhodnou učitelku nebo učitele, protože mnoho učitelů má strach zařadit žáka s postižením do své třídy. Obávají se, že nebudou umět přizpůsobit probíhající program výuky potřebám žáka s postižením, nebo že postrádají profesní, duševní, citové či fyzické předpoklady pro práci s dětmi, které jsou ''jiné“.
Důležité je, aby byli s podstatou vzdělávání ve třídách, kde jsou integrovány postižené děti, seznámeni také rodiče ''zdravých“ dětí. Dá se tak předejít celé řadě nedorozumění, které by při nedostatku informací o dané problematice mohly vzniknout. Pokud není tento bod opomíjen, nemají většinou rodiče zdravých dětí proti integraci námitky.
Cíl bakalářské práce :
Zjistit, jaký je vztah žáků základní školy ke svým spolužákům s tělesným postižením. V neposlední řadě též formulovat případná vlastní doporučení či návrhy, jak integraci do budoucna dále zlepšit.
Předpokládané hypotézy :
1) Žáci s tělesným postižením svou přítomností ve třídě i svým specifickým pohledem na svět, obohacují své spolužáky, což je samotné posiluje.
2) Zdraví spolužáci navazují spontánní kontakty a vztah se spolužáky s tělesným postižením.
Popis metodiky :
sběr dat : dotazník
výběrový soubor :
Žáci základních škol v Chotěboři a v Havlíčkově Brodě, v jejichž třídě je integrován spolužák s tělesným postižením.
Předpokládané využití práce v praxi :
Práce může sloužit jako materiál především pedagogům, ale také rodičům žáků s tělesným postižením.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J., Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, Praha, Triton, 2006
MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice, Olomouc, Vydavatelství UP, 2005
PODEŠVA, L., Integrace je když..., zkušenosti jedné školy: sborník příspěvků projektu programu Phare Access 99, Vsetín, Exodus, 2003
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika, Praha, Portál, 2005
VALENTA, M. a kol., Přehled speciální pedagogiky a školská integrace, Olomouc, Vydavatelství UP, 2003
VÍTKOVÁ, M., Integrativní speciální pedagogika, Brno, Paido, 2004
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J., Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, Praha, Triton, 2006
MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice, Olomouc, Vydavatelství UP, 2005
PODEŠVA, L., Integrace je když..., zkušenosti jedné školy: sborník příspěvků projektu programu Phare Access 99, Vsetín, Exodus, 2003
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika, Praha, Portál, 2005
VALENTA, M. a kol., Přehled speciální pedagogiky a školská integrace, Olomouc, Vydavatelství UP, 2003
VÍTKOVÁ, M., Integrativní speciální pedagogika, Brno, Paido, 2004
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jitka Doležalová
Integrace žáků s tělesným postižením do základní školy z pohledu jejich spolužáků
Obhajoba:
Bakalářská práce zpracovala téma, která se týká integrace žáků s tělesným postižením z pohledu jejich spolužáků. Autorka vhodně zpracovala nástroj sběru dat - využila dotazník, který byl vytvořen tak aby vyhovoval žákům základní školy. Vzhledem k osobně rozdávaným a sbíraným dotazníkům zajistila studentka 100% návratnost dotazníků. Členové komise se shodují s oběma posudky a souhlasí s tvrzením oponenta práce, že na škodu práce je častý výskyt pravopisných chyb a překlepů.
Klasifikace: výborně