Práce se zabývá vybraným rizikovým chováním a společensky nežádoucími jevy
u dětí základních škol. Data pro tuto práci byla sbírána v devátých třídách základních
škol v Jihočeském, Středočeském a Ústeckém kraji. Pro zjištění dat byl použit
kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku, na základě
jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy.
Respondenti vyplňovali dotazníky ve školním prostředí, ovšem s vyloučením jim blízké
autority z důvodu získání co nejvyšší validitu dat.
Práce obsahuje teoretickou část, která popisuje jednotlivé vybrané jevy,
předchozí statistiky jejich výskytu, stejně jako období života, ve kterém se respondenti
nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle a je zde popsán vlastní výzkum a diskuze
s autory, z nichž jsem čerpala.
Cílem práce bylo zmapovat výskyt a rozsah vybraných jevů u žáků devátých tříd
základních škol. Dílčími cíli bylo porovnání jevů mezi jednotlivými regiony a
komparace dat s realizovanou prevencí.
Z výzkumu vyplývá, že vybrané jevy se vyskytují ve všech regionech, žádný
z jevů neabsentuje v žádném kraji. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky
tolerovaných látek, tedy alkoholu a tabáku. Každý z vybraných krajů je ohroženější
v jiné formě rizikového chování než ostatní regiony. Jako nejrizikovější se ukazuje kraj
Jihočeský s nejvyššími zkušenostmi žáků s nelegálními drogami, a to jak v počtu
zkušeností, tak ve frekvenci užívání.
Z výzkumu dále vyplývá, že realizace primární prevence přichází téměř u všech
forem vybraného rizikového chování pozdě, a to často až po vlastním zapojení žáka či
jen krátce před ním.
Výsledky práce je možné využít praxi, např. lektory primární prevence, školními
metodiky prevence k sestavení Minimálních preventivních programů a v neposlední
řadě k výuce a pro potřeby dalších výzkumům.
Anotace v angličtině
The thesis deals with selected risk behaviour and socially undesirable
phenomena in elementary school children. The data for the thesis were collected in
ninth classes of elementary schools in the regions of South Bohemia, Central Bohemia
and Ústí. Quantitative research, questioning method, the technique of anonymous
questionnaire were used to ascertain the data; preset hypotheses are verified or falsified
on the base of evaluation of the questionnaire. The respondents filled out the
questionnaires at school, but with exclusion of the authority close to them, in order to
obtain as high validity of data as possible.
The thesis has a theoretical part describing individual selected phenomena,
previous statistics of their incidence and the current period of life of the respondents.
The practical part sets goals and describes the actual research and discussion with
authors I have drawn from.
The goal of the work was to map the incidence and extent of the selected
phenomena of pupils of ninth classes of elementary schools. Partial goals were to select
the phenomena among the individual regions and to compare the data with implemented
prevention.
The research shows that the selected phenomena occur in all regions; none of the
phenomena is absent in any of the regions. Use of legal, socially tolerated substances,
i.e. alcohol and tobacco, is most frequently represented. Each of the selected reasons is
more endangered in another form of risk behaviour than the other regions. The Region
of South Bohemia appears as the most risky one, with the highest experience of pupils
with illegal drugs, both in the number of cases experience and in the frequency of use.
The research also shows that the implementation of primary prevention comes
late for almost all forms of selected risk behaviour, often only after the pupils have
engaged themselves, or shortly before.
The results of the thesis can be used in practice, e.g. by instructors of primary
prevention, by school methodologists to set up Minimum preventive programs and last
but not least for teaching and for the need of other research.
Klíčová slova
Dospívání, Jihočeský kraj, Rizikové chování, Středočeský kraj, Ústecký kraj,
Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, Risk behaviour, Region of South Bohemia, Region of Central Bohemia, Region of Ústí, Elementary school
Rozsah průvodní práce
145 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vybraným rizikovým chováním a společensky nežádoucími jevy
u dětí základních škol. Data pro tuto práci byla sbírána v devátých třídách základních
škol v Jihočeském, Středočeském a Ústeckém kraji. Pro zjištění dat byl použit
kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku, na základě
jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy.
Respondenti vyplňovali dotazníky ve školním prostředí, ovšem s vyloučením jim blízké
autority z důvodu získání co nejvyšší validitu dat.
Práce obsahuje teoretickou část, která popisuje jednotlivé vybrané jevy,
předchozí statistiky jejich výskytu, stejně jako období života, ve kterém se respondenti
nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle a je zde popsán vlastní výzkum a diskuze
s autory, z nichž jsem čerpala.
Cílem práce bylo zmapovat výskyt a rozsah vybraných jevů u žáků devátých tříd
základních škol. Dílčími cíli bylo porovnání jevů mezi jednotlivými regiony a
komparace dat s realizovanou prevencí.
Z výzkumu vyplývá, že vybrané jevy se vyskytují ve všech regionech, žádný
z jevů neabsentuje v žádném kraji. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky
tolerovaných látek, tedy alkoholu a tabáku. Každý z vybraných krajů je ohroženější
v jiné formě rizikového chování než ostatní regiony. Jako nejrizikovější se ukazuje kraj
Jihočeský s nejvyššími zkušenostmi žáků s nelegálními drogami, a to jak v počtu
zkušeností, tak ve frekvenci užívání.
Z výzkumu dále vyplývá, že realizace primární prevence přichází téměř u všech
forem vybraného rizikového chování pozdě, a to často až po vlastním zapojení žáka či
jen krátce před ním.
Výsledky práce je možné využít praxi, např. lektory primární prevence, školními
metodiky prevence k sestavení Minimálních preventivních programů a v neposlední
řadě k výuce a pro potřeby dalších výzkumům.
Anotace v angličtině
The thesis deals with selected risk behaviour and socially undesirable
phenomena in elementary school children. The data for the thesis were collected in
ninth classes of elementary schools in the regions of South Bohemia, Central Bohemia
and Ústí. Quantitative research, questioning method, the technique of anonymous
questionnaire were used to ascertain the data; preset hypotheses are verified or falsified
on the base of evaluation of the questionnaire. The respondents filled out the
questionnaires at school, but with exclusion of the authority close to them, in order to
obtain as high validity of data as possible.
The thesis has a theoretical part describing individual selected phenomena,
previous statistics of their incidence and the current period of life of the respondents.
The practical part sets goals and describes the actual research and discussion with
authors I have drawn from.
The goal of the work was to map the incidence and extent of the selected
phenomena of pupils of ninth classes of elementary schools. Partial goals were to select
the phenomena among the individual regions and to compare the data with implemented
prevention.
The research shows that the selected phenomena occur in all regions; none of the
phenomena is absent in any of the regions. Use of legal, socially tolerated substances,
i.e. alcohol and tobacco, is most frequently represented. Each of the selected reasons is
more endangered in another form of risk behaviour than the other regions. The Region
of South Bohemia appears as the most risky one, with the highest experience of pupils
with illegal drugs, both in the number of cases experience and in the frequency of use.
The research also shows that the implementation of primary prevention comes
late for almost all forms of selected risk behaviour, often only after the pupils have
engaged themselves, or shortly before.
The results of the thesis can be used in practice, e.g. by instructors of primary
prevention, by school methodologists to set up Minimum preventive programs and last
but not least for teaching and for the need of other research.
Klíčová slova
Dospívání, Jihočeský kraj, Rizikové chování, Středočeský kraj, Ústecký kraj,
Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, Risk behaviour, Region of South Bohemia, Region of Central Bohemia, Region of Ústí, Elementary school
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je prevence rizikového chování realizována ve školách a školských zařízeních na základě minimálních preventivních programů a rámcových vzdělávacích programů, kde je zakomponována do jednotlivých předmětů. Ty se však ve většině případů zaměřují na prevenci drogových závislostí a složka nedrogových závislostí je zde zastoupena v rozsahu metodického pokynu pro prevenci sociálně patologických jevů MŠMT ČR. Bohužel ani tak není plně a efektivně zastoupena prevence rizikového chování v rozsahu uvedeném ve výše uvedeném metodickém pokynu. Plně absentuje prevence "virtuálních drog", "kyberšikany" a dalších nedrogových závislostí, které stále získávají na vážnosti.
Cíl práce:
Cílem práje je zmapovat u dětí v základních školách výskyt a rozsah rizikového chování a tato získaná data komparovat s realizovanou primárně preventivní činností.
Předpokládané hypotézy:
H1 : Realizace primární prevence přichází až po vlastní zkušenosti dětí s rizikovým chováním.
H2 : Primární prevence v základních školách se nezaměřuje na všechny složky rizikového chování.
Popis metodiky:
Výzkum bude proveden kvantitativním přístupem. Použiji metodu dotazování a techniku dotazníku a dále bude použita obsahová analýza dokumentů (např. Minimální preventivní program). Výzkumný soubor vytvoří žáci 7.-9.tříd základních škol.Výzkumný soubor bude vybrán náhodným stratifikovaným výběrem v rozsahu cca 300 respondentů. V rámci výzkumu provedu předvýzkum k ověření funkčnosti výzkumného nástroje. Získaná data v rámci dotazníkového šetření budou statisticky zpracována, tyto výsledky budou následně komparovány s výsledky získanými obsahovou analýzou dokumentů.
Předpokládané využití v praxi:
* V rámci zefektivnění primnární prevence v základních školách
* Pro potřeby dalšího výzkumu, výuky a případné publikační činnosti
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je prevence rizikového chování realizována ve školách a školských zařízeních na základě minimálních preventivních programů a rámcových vzdělávacích programů, kde je zakomponována do jednotlivých předmětů. Ty se však ve většině případů zaměřují na prevenci drogových závislostí a složka nedrogových závislostí je zde zastoupena v rozsahu metodického pokynu pro prevenci sociálně patologických jevů MŠMT ČR. Bohužel ani tak není plně a efektivně zastoupena prevence rizikového chování v rozsahu uvedeném ve výše uvedeném metodickém pokynu. Plně absentuje prevence "virtuálních drog", "kyberšikany" a dalších nedrogových závislostí, které stále získávají na vážnosti.
Cíl práce:
Cílem práje je zmapovat u dětí v základních školách výskyt a rozsah rizikového chování a tato získaná data komparovat s realizovanou primárně preventivní činností.
Předpokládané hypotézy:
H1 : Realizace primární prevence přichází až po vlastní zkušenosti dětí s rizikovým chováním.
H2 : Primární prevence v základních školách se nezaměřuje na všechny složky rizikového chování.
Popis metodiky:
Výzkum bude proveden kvantitativním přístupem. Použiji metodu dotazování a techniku dotazníku a dále bude použita obsahová analýza dokumentů (např. Minimální preventivní program). Výzkumný soubor vytvoří žáci 7.-9.tříd základních škol.Výzkumný soubor bude vybrán náhodným stratifikovaným výběrem v rozsahu cca 300 respondentů. V rámci výzkumu provedu předvýzkum k ověření funkčnosti výzkumného nástroje. Získaná data v rámci dotazníkového šetření budou statisticky zpracována, tyto výsledky budou následně komparovány s výsledky získanými obsahovou analýzou dokumentů.
Předpokládané využití v praxi:
* V rámci zefektivnění primnární prevence v základních školách
* Pro potřeby dalšího výzkumu, výuky a případné publikační činnosti
Seznam doporučené literatury
GŐHLERT, CH. -
KŰHN, F. Od návyku k závislosti. 1. vyd. Praha: Ikar, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 136 s. ISBN 80-247-0135-9
KALINA, K. et al. Drogy a drogové závislosti 1, Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 256 s. ISBN 8-7178-513-X
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a per
sp
ektivy
léčby. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 152 s. ISBN 80-7178-831-7
POKORNÝ, V. et al. Nebezpečí sekt. 1. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 239 s. ISBN 80-86568-0705
TYLER, A. Drogy v ulicích. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 2000. 427 s. Přel. z Street Druha. ISBN 80-237-3606-x
Seznam doporučené literatury
GŐHLERT, CH. -
KŰHN, F. Od návyku k závislosti. 1. vyd. Praha: Ikar, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 136 s. ISBN 80-247-0135-9
KALINA, K. et al. Drogy a drogové závislosti 1, Mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 256 s. ISBN 8-7178-513-X
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a per
sp
ektivy
léčby. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 152 s. ISBN 80-7178-831-7
POKORNÝ, V. et al. Nebezpečí sekt. 1. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 239 s. ISBN 80-86568-0705
TYLER, A. Drogy v ulicích. 1. vyd. Praha: Ivo Železný, 2000. 427 s. Přel. z Street Druha. ISBN 80-237-3606-x
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Markéta Suchelová
Diplomová práce je precizně zpracována po teoretické i praktické stránce. Autorka dokázala adekvátním způsobem zpracovat velké množství získaných dat. Komise ocenila výběr tří krajů pro výzkum na základě demografických ukazatelů a specifikům krajů. Závěr práce navrhuje doporučení pro zefektivnění primární prevence v oblasti drog a rizikového chování u dětí základních škol.
Klasifikace: Výborně