Nedrogové závislosti jsou součástí každého z nás nevyjímaje děti a mladistvé. Je důležité si uvědomit, že nedrogové závislosti nás ovlivňují a jsou i přes svoji vážnost podceňovány. Jedná se o závažný sociálně patologický jev současnosti. V této bakalářské práci jsem se zabývala především prevencí a současným stavem společensky nežádoucího chování, které je v dnešní společnosti velice rozšířené. Tedy patologickým hráčstvím/gamblerstvím, závislostí na mobilním telefonu, virtuálními závislostmi, poruchami příjmu potravy a závislostí na sektě.
Cílem výzkumu bylo zmapovat zastoupení jednotlivých jevů rizikového chování v rámci primární prevence ve školách a školských zařízeních a zhodnotit efektivitu aplikované prevence v oblasti nedrogových závislostí. Cíl práce byl naplněn. Výzkumem jsem došla k závěru, že hypotéza 1: Problematika virtuálních závislostí je nedostatečně zastoupena v primární prevenci oproti prevenci drogových závislostí, se potvrdila. Hypotéza 2: Primární prevence nedrogových závislostí je ve školách a školských zařízeních neefektivní, se potvrdila.
V teoretické části jsem se v úvodu zabývala několika základními pojmy, následně jsem charakterizovala jednotlivé nedrogové závislosti. Závěr teoretické části jsem věnovala prevenci, především primární a systému organizace a řízení primární prevence sociálně patologických jevů u žáků.
Ke zpracování praktické části jsem využila kvantitativní výzkum, ke sběru dat jsem použila techniku dotazníku. Dotazníkové šetření jsem prováděla ve 2.ročnících gymnázia, střední školy a středního odborného učiliště v Českých Budějovicích. Výběrový soubor tvořilo 73 respondentů. V praktické části se zabývám především rozborem zkušeností respondentů se společensky nežádoucím chováním a včasnosti primární prevence na školách k jednotlivým druhům společensky nežádoucího chování.
Anotace v angličtině
Non-drug addictions are part of us, including children and youth. It is important to realize that non-drug addictions influence us and are underestimated despite their seriousness. They constitute serious social-pathological phenomenon of the present. This Bachelor Thesis deals particularly with prevention and the present situation of socially undesired behaviour that is very widespread in current society. With pathological gambling, mobile phone addiction, virtual addictions, alimentary disorders and sect addiction.
The goal of the research was to map the representation of individual phenomena of risk-loaded behaviour within primary prevention in schools and school institutions and to assess the efficiency of the prevention applied in the area of non-drug addictions. The goal of the Thesis was met. I came to the following conclusions through my research: Hypothesis 1: The issue of virtual addictions is insufficiently represented in primary prevention as against prevention of drug addictions, was confirmed. Hypothesis 2: Primary prevention of non-drug addictions is inefficient in schools and school institutions, was confirmed.
The introduction of the theoretical part deals with several basic concepts; then it characterizes individual non-drug addictions. The conclusion of the theoretical part deals with prevention, particularly primary prevention and the system of organization and direction of primary prevention of socially pathological phenomena in pupils.
I used quantitative research to process the practical part, and questionnaire technique to collect data. I performed questionnaire investigation in 2nd classes of a grammar school, a secondary school and a training institution of České Budějovice. The research set consisted of 73 respondents. The practical part of my Thesis deals particularly with the analysis of the experiences of the respondents with socially undesirable behaviour and timely primary prevention in schools with regard to individual kinds of socially undesirable behaviour.
Nedrogové závislosti jsou součástí každého z nás nevyjímaje děti a mladistvé. Je důležité si uvědomit, že nedrogové závislosti nás ovlivňují a jsou i přes svoji vážnost podceňovány. Jedná se o závažný sociálně patologický jev současnosti. V této bakalářské práci jsem se zabývala především prevencí a současným stavem společensky nežádoucího chování, které je v dnešní společnosti velice rozšířené. Tedy patologickým hráčstvím/gamblerstvím, závislostí na mobilním telefonu, virtuálními závislostmi, poruchami příjmu potravy a závislostí na sektě.
Cílem výzkumu bylo zmapovat zastoupení jednotlivých jevů rizikového chování v rámci primární prevence ve školách a školských zařízeních a zhodnotit efektivitu aplikované prevence v oblasti nedrogových závislostí. Cíl práce byl naplněn. Výzkumem jsem došla k závěru, že hypotéza 1: Problematika virtuálních závislostí je nedostatečně zastoupena v primární prevenci oproti prevenci drogových závislostí, se potvrdila. Hypotéza 2: Primární prevence nedrogových závislostí je ve školách a školských zařízeních neefektivní, se potvrdila.
V teoretické části jsem se v úvodu zabývala několika základními pojmy, následně jsem charakterizovala jednotlivé nedrogové závislosti. Závěr teoretické části jsem věnovala prevenci, především primární a systému organizace a řízení primární prevence sociálně patologických jevů u žáků.
Ke zpracování praktické části jsem využila kvantitativní výzkum, ke sběru dat jsem použila techniku dotazníku. Dotazníkové šetření jsem prováděla ve 2.ročnících gymnázia, střední školy a středního odborného učiliště v Českých Budějovicích. Výběrový soubor tvořilo 73 respondentů. V praktické části se zabývám především rozborem zkušeností respondentů se společensky nežádoucím chováním a včasnosti primární prevence na školách k jednotlivým druhům společensky nežádoucího chování.
Anotace v angličtině
Non-drug addictions are part of us, including children and youth. It is important to realize that non-drug addictions influence us and are underestimated despite their seriousness. They constitute serious social-pathological phenomenon of the present. This Bachelor Thesis deals particularly with prevention and the present situation of socially undesired behaviour that is very widespread in current society. With pathological gambling, mobile phone addiction, virtual addictions, alimentary disorders and sect addiction.
The goal of the research was to map the representation of individual phenomena of risk-loaded behaviour within primary prevention in schools and school institutions and to assess the efficiency of the prevention applied in the area of non-drug addictions. The goal of the Thesis was met. I came to the following conclusions through my research: Hypothesis 1: The issue of virtual addictions is insufficiently represented in primary prevention as against prevention of drug addictions, was confirmed. Hypothesis 2: Primary prevention of non-drug addictions is inefficient in schools and school institutions, was confirmed.
The introduction of the theoretical part deals with several basic concepts; then it characterizes individual non-drug addictions. The conclusion of the theoretical part deals with prevention, particularly primary prevention and the system of organization and direction of primary prevention of socially pathological phenomena in pupils.
I used quantitative research to process the practical part, and questionnaire technique to collect data. I performed questionnaire investigation in 2nd classes of a grammar school, a secondary school and a training institution of České Budějovice. The research set consisted of 73 respondents. The practical part of my Thesis deals particularly with the analysis of the experiences of the respondents with socially undesirable behaviour and timely primary prevention in schools with regard to individual kinds of socially undesirable behaviour.
Popis současného stavu problematiky:
V současné době je ve školách a školských zařízeních věnována v rámci primární prevence zvýšená pozornost drogovým závislostem a projevům agrese. Je však nutné konstatovat, že narůstá problém virtuálních drog a cyberšikany, stejně jako problematika extrémistických skupin/hnutí a v neposlední řadě sekt. Společnost však tento nový fenomén stále nevnímá v celkovém kontextu nebezpečnosti a tak je velmi podceňováno nebezpečí. V prevenci je velmi často opomíjena oblast sebepoškozování a právního povědomí v návaznosti na výše uvedené jevy.
Cíl práce:
Zmapovat zastoupení jednotlivých jevů rizikového chování v rámci primární prevence ve školách a školských zařízeních.
Zhodnotit efektivitu aplikované prevence v oblasti nedrogových závislostí.
Metodika:
Výzkum bude prováděn v prostředí středních škol, kde bude realizován kvantitativní metodou, technikou anonymního dotazníku. Výběr respondentů bude prováděn náhodným kvótním výběrem, kdy kvótami bude věk a zastoupení pohlaví respondentů. Dále bude provedena sekundární analýza dokumentů (minimálních preventivních programů a jejich plnění) za účelem zhodnocení a naplnění cílů.
Hypotézy:
H1: Problematika virtuálních závislostí je nedostatečně zastoupena v primární prevenci oproti prevenci drogových závislostí.
H2: Primární prevence nedrogových závislostí je ve školách neefektivní.
Předpokládané využití práce v praxi:
Práce bude využita v rámci primárně preventivního dění ve školách a školských zařízeních.
Pro potřeby odborné veřejnosti a pro případné zkvalitnění primární prevence.
Pro potřeby dalšího výzkumu a výuky.
Zásady pro vypracování
Popis současného stavu problematiky:
V současné době je ve školách a školských zařízeních věnována v rámci primární prevence zvýšená pozornost drogovým závislostem a projevům agrese. Je však nutné konstatovat, že narůstá problém virtuálních drog a cyberšikany, stejně jako problematika extrémistických skupin/hnutí a v neposlední řadě sekt. Společnost však tento nový fenomén stále nevnímá v celkovém kontextu nebezpečnosti a tak je velmi podceňováno nebezpečí. V prevenci je velmi často opomíjena oblast sebepoškozování a právního povědomí v návaznosti na výše uvedené jevy.
Cíl práce:
Zmapovat zastoupení jednotlivých jevů rizikového chování v rámci primární prevence ve školách a školských zařízeních.
Zhodnotit efektivitu aplikované prevence v oblasti nedrogových závislostí.
Metodika:
Výzkum bude prováděn v prostředí středních škol, kde bude realizován kvantitativní metodou, technikou anonymního dotazníku. Výběr respondentů bude prováděn náhodným kvótním výběrem, kdy kvótami bude věk a zastoupení pohlaví respondentů. Dále bude provedena sekundární analýza dokumentů (minimálních preventivních programů a jejich plnění) za účelem zhodnocení a naplnění cílů.
Hypotézy:
H1: Problematika virtuálních závislostí je nedostatečně zastoupena v primární prevenci oproti prevenci drogových závislostí.
H2: Primární prevence nedrogových závislostí je ve školách neefektivní.
Předpokládané využití práce v praxi:
Práce bude využita v rámci primárně preventivního dění ve školách a školských zařízeních.
Pro potřeby odborné veřejnosti a pro případné zkvalitnění primární prevence.
Pro potřeby dalšího výzkumu a výuky.
Seznam doporučené literatury
MARHOUNOVÁ, J. Dospívání, Empatie Praha. 1996. ISBN 80-901618-7-1.
MICHELE, E. Jak ochránit své dítě. 3. vyd. Praha: Portál, 2000. 153 s. ISBN 80-7178-419-2.
NEŠPOR. K. Jak poznat a překonat problém s hazardní hrou. 2. rozš. vyd. Praha: Sportpropag, 1999. 104s.
POKORNÝ, V. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. vyd., Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ, V. - TELCOVÁ, J. - TOMKO, A. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 194 s.
ISBN 80-86568-02-4.
Seznam doporučené literatury
MARHOUNOVÁ, J. Dospívání, Empatie Praha. 1996. ISBN 80-901618-7-1.
MICHELE, E. Jak ochránit své dítě. 3. vyd. Praha: Portál, 2000. 153 s. ISBN 80-7178-419-2.
NEŠPOR. K. Jak poznat a překonat problém s hazardní hrou. 2. rozš. vyd. Praha: Sportpropag, 1999. 104s.
POKORNÝ, V. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. vyd., Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186 s. ISBN 80-86568-04-0.
POKORNÝ, V. - TELCOVÁ, J. - TOMKO, A. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 194 s.
ISBN 80-86568-02-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby bakalářské práce
Prevence nedrogových závislostí
Studentka prezentovala téma bakalářské práce uspokojivě. Práce se skládá z části teoretické i praktické. V rámci praktické části provedla studentka vlastní výzkumné šetření, výsledky prezentovala pomocí komentovaných grafů.
Z posudků: závažné nedostatky oponentka shledává v nedostatečné metodice, malém vzorku respondentů a přílišné generalizaci výsledků.
Na položené otázky (např. Co je porucha osobnosti) odpovídala studentka nepřesně, nekonkrétně. Další nedostatky byly shledány v chybějící operalionazicaci pojmů (především u hypotéz), smíšeném způsobu používání citátů.
Klasifikace: dobře