První část práce věnuji teoretickému základu problematiky sociální práce, celoživotnímu vzdělávání a syndromu vyhoření, etického kodexu sociálního pracovníka. Zdravotně sociální pracovník se zabývá pomocí druhým, pokud se nachází v problémové situaci. Pomáhá lidem, aby byli schopni existovat a fungovat v interakci se svým sociálním prostředím na společensky uznávané úrovni.
V praktické části práce jsem si za cíl výzkumu stanovila zjistit, zda zdravotně sociální pracovníci mají kompetence k výkonu profese a jaké techniky používají zdravotně sociální pracovníci k prevenci syndromu vyhoření. Pro sběr dat jsem zvolila písemný anonymní dotazník. Výzkum byl proveden ve zdravotně sociálních zařízeních, v 8 krajích České republiky. Celkem bylo rozdáno 160 dotazníků. Celkový soubor výzkumu tvořilo 106 respondentů.
Zkoumala jsem dvě hypotézy. První zněla: Většina zdravotně sociálních pracovníků nemá dostatečné vzdělání k výkonu povolání. A druhá: Zdravotně sociální pracovníci si uvědomují rizika syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
In the first part of the thesis I address the theoretical basis of the issue of social work, lifelong learning, the burnout syndrome and the ethical code of a social worker. Of health social worker help the others who face a problematic situation. They help people in order to enable them to exist and function in interaction with their social environment at a socially appreciated level.
In the practical part of the thesis, the objective of the research that I set myself was to ascertain whether the health social workers have the competences to exercise their profession and what techniques they use to prevent the burnout syndrome.
I decided for a written anonymous questionnaire to collect the data. The research was conducted in health and social facilities in 8 regions of the Czech Republic.
160 questionnaires were distributed altogether. The total research set consisted
of 106 respondents.
I examined two hypotheses. The first one was: A majority of health social workers does not have sufficient education to exercise the profession. The second one was: Of health social workers realize the risks of the burnout syndrome.
Klíčová slova
Etický kodex, sociální práce, syndrom vyhoření, zdravotně sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
Ethical code, Social work, Burnout syndrom, Health social worker
Rozsah průvodní práce
80 s. 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
První část práce věnuji teoretickému základu problematiky sociální práce, celoživotnímu vzdělávání a syndromu vyhoření, etického kodexu sociálního pracovníka. Zdravotně sociální pracovník se zabývá pomocí druhým, pokud se nachází v problémové situaci. Pomáhá lidem, aby byli schopni existovat a fungovat v interakci se svým sociálním prostředím na společensky uznávané úrovni.
V praktické části práce jsem si za cíl výzkumu stanovila zjistit, zda zdravotně sociální pracovníci mají kompetence k výkonu profese a jaké techniky používají zdravotně sociální pracovníci k prevenci syndromu vyhoření. Pro sběr dat jsem zvolila písemný anonymní dotazník. Výzkum byl proveden ve zdravotně sociálních zařízeních, v 8 krajích České republiky. Celkem bylo rozdáno 160 dotazníků. Celkový soubor výzkumu tvořilo 106 respondentů.
Zkoumala jsem dvě hypotézy. První zněla: Většina zdravotně sociálních pracovníků nemá dostatečné vzdělání k výkonu povolání. A druhá: Zdravotně sociální pracovníci si uvědomují rizika syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
In the first part of the thesis I address the theoretical basis of the issue of social work, lifelong learning, the burnout syndrome and the ethical code of a social worker. Of health social worker help the others who face a problematic situation. They help people in order to enable them to exist and function in interaction with their social environment at a socially appreciated level.
In the practical part of the thesis, the objective of the research that I set myself was to ascertain whether the health social workers have the competences to exercise their profession and what techniques they use to prevent the burnout syndrome.
I decided for a written anonymous questionnaire to collect the data. The research was conducted in health and social facilities in 8 regions of the Czech Republic.
160 questionnaires were distributed altogether. The total research set consisted
of 106 respondents.
I examined two hypotheses. The first one was: A majority of health social workers does not have sufficient education to exercise the profession. The second one was: Of health social workers realize the risks of the burnout syndrome.
Klíčová slova
Etický kodex, sociální práce, syndrom vyhoření, zdravotně sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
Ethical code, Social work, Burnout syndrom, Health social worker
Zásady pro vypracování
1, Současný stav dané problematiky:
Sociální pracovník je odborník, který se zabývá sociální pomocí jednotlivcům, skupině nebo komunitě, když se dočasně nebo trvale nachází v problémové sociální situaci vyžadující společenskou intervenci. Přispívá k mobilizaci zdrojů klienta na předcházení případným problémovým situacím. Pomáhá lidem, aby byli schopni existovat a fungovat v interakci se svým sociálním prostředím na společensky uznávané úrovni.
2, Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, zda zdravotně sociální pracovníci mají kompetence k výkonu profese.
Dílčí cíl:
Zjistit, jaké techniky používají zdravotně sociální pracovníci k prevenci syndromu vyhoření.
3, Předpokládané hypotézy:
H1, Většina zdravotně sociálních pracovníků nemá dostatečné vzdělání k výkonu povolání.
H2, Zdravotně sociální pracovníci si uvědomují rizika syndromu vyhoření.
4, Popis metodiky:
Výzkumná část diplomové práce bude zpracována formou kvantitativního výzkumu. Jako technika sběru dat bude použit dotazník. Cílovým souborem pro sběr dat budou zdravotně sociální pracovníci jihočeského a jihomoravského kraje.
5, Předpokládané využití v praxi:
Práce může sloužit jako informace o dané problematice nejen pracovníkům v sociální sféře, ale i studentům.
Zásady pro vypracování
1, Současný stav dané problematiky:
Sociální pracovník je odborník, který se zabývá sociální pomocí jednotlivcům, skupině nebo komunitě, když se dočasně nebo trvale nachází v problémové sociální situaci vyžadující společenskou intervenci. Přispívá k mobilizaci zdrojů klienta na předcházení případným problémovým situacím. Pomáhá lidem, aby byli schopni existovat a fungovat v interakci se svým sociálním prostředím na společensky uznávané úrovni.
2, Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, zda zdravotně sociální pracovníci mají kompetence k výkonu profese.
Dílčí cíl:
Zjistit, jaké techniky používají zdravotně sociální pracovníci k prevenci syndromu vyhoření.
3, Předpokládané hypotézy:
H1, Většina zdravotně sociálních pracovníků nemá dostatečné vzdělání k výkonu povolání.
H2, Zdravotně sociální pracovníci si uvědomují rizika syndromu vyhoření.
4, Popis metodiky:
Výzkumná část diplomové práce bude zpracována formou kvantitativního výzkumu. Jako technika sběru dat bude použit dotazník. Cílovým souborem pro sběr dat budou zdravotně sociální pracovníci jihočeského a jihomoravského kraje.
5, Předpokládané využití v praxi:
Práce může sloužit jako informace o dané problematice nejen pracovníkům v sociální sféře, ale i studentům.
Seznam doporučené literatury
1, Jankovský,J. Etika pro pomáhající profese,1.vyd.Praha:Triton,2003,
ISBN 80-7254-329-6
2, Kopřiva,K. Lidský vztah jako součást profese,4.vyd.Praha:Portál,2000,
ISBN 80-7178-429-X
3, Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce, 1.vyd.Praha:Portál,2003,
ISBN 80-7178-548-2
4, Matoušek,O. Základy sociální práce, 1.vyd.Praha:Portál,2001,
ISBN 80-7178-473-7
Seznam doporučené literatury
1, Jankovský,J. Etika pro pomáhající profese,1.vyd.Praha:Triton,2003,
ISBN 80-7254-329-6
2, Kopřiva,K. Lidský vztah jako součást profese,4.vyd.Praha:Portál,2000,
ISBN 80-7178-429-X
3, Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce, 1.vyd.Praha:Portál,2003,
ISBN 80-7178-548-2
4, Matoušek,O. Základy sociální práce, 1.vyd.Praha:Portál,2001,
ISBN 80-7178-473-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Osobnost zdravotně sociálního pracovníka
Studentka představila cíl práce, metodiku, zkoumaný soubor a výsledky práce.
Dotazy: prof. Novotný - nejsou popsány grafy, literatura není citována dle citační normy. Mgr. Motlová - dotaz na výsledky, zda odlišnosti v jednotlivých krajích.
Klasifikace: dobře