Práce se zabývá jedním ze standardů kvality sociálních služeb - individuálním plánováním průběhu služby v pečovatelské službě. Na pozadí zrodu současné legislativní podoby standardů kvality, jejich významu a principech, ukazuje podstatu a obsah individuálního plánování průběhu služby s klientem. Pozornost je věnována charakteristikám pečovatelské služby a specifikům její cílové skupiny a zejména dovednostem, znalostem a kompetencím klíčových pracovníků potřebných ke zjišťování osobních cílů klientů, k aktivizaci jejich zdrojů a dojednávání adekvátní podpory.
V jeden celek jsou integrovány teoretické požadavky s praktickými postupy využití metod a technik individuálního plánování průběhu služby s komunikujícími i nekomunikujícími klienty, ve kterých je základem kontakt, dialog a vztah klíčového pracovníka a klienta. Završením materiálu je návrh obsahu metodiky individuálního plánování v pečovatelské službě, tedy souboru pravidel popisujících průběh tohoto procesu.
Anotace v angličtině
This paper deals with one of quality standards in homecare services - individual planning during the homecare services. It shows principal and content of individual planning during the assistance with a client on present legislative background. It pays attention to homecare services characteristic and specification of its target group, particularly to skills, knowledge and key competences of employees, who are necessary for discovering clients´ personal goals, activating their resources and settling adequate support.
There are also integrated theoretical requirements with practical instructions of methods usage and techniques of individual planning during homecare services with communicative and non-communicative clients. These principals are contact, dialog and relationship between key worker and client. The aim of this material is to give proposal for methodical content of individual planning in homecare services, thus set of rules describing course of this process.
Klíčová slova
sociální služby, kvalita, standard, individuální plánování, pečovatelská služba, klient/uživatel, klíčový pracovník
Práce se zabývá jedním ze standardů kvality sociálních služeb - individuálním plánováním průběhu služby v pečovatelské službě. Na pozadí zrodu současné legislativní podoby standardů kvality, jejich významu a principech, ukazuje podstatu a obsah individuálního plánování průběhu služby s klientem. Pozornost je věnována charakteristikám pečovatelské služby a specifikům její cílové skupiny a zejména dovednostem, znalostem a kompetencím klíčových pracovníků potřebných ke zjišťování osobních cílů klientů, k aktivizaci jejich zdrojů a dojednávání adekvátní podpory.
V jeden celek jsou integrovány teoretické požadavky s praktickými postupy využití metod a technik individuálního plánování průběhu služby s komunikujícími i nekomunikujícími klienty, ve kterých je základem kontakt, dialog a vztah klíčového pracovníka a klienta. Završením materiálu je návrh obsahu metodiky individuálního plánování v pečovatelské službě, tedy souboru pravidel popisujících průběh tohoto procesu.
Anotace v angličtině
This paper deals with one of quality standards in homecare services - individual planning during the homecare services. It shows principal and content of individual planning during the assistance with a client on present legislative background. It pays attention to homecare services characteristic and specification of its target group, particularly to skills, knowledge and key competences of employees, who are necessary for discovering clients´ personal goals, activating their resources and settling adequate support.
There are also integrated theoretical requirements with practical instructions of methods usage and techniques of individual planning during homecare services with communicative and non-communicative clients. These principals are contact, dialog and relationship between key worker and client. The aim of this material is to give proposal for methodical content of individual planning in homecare services, thus set of rules describing course of this process.
Klíčová slova
sociální služby, kvalita, standard, individuální plánování, pečovatelská služba, klient/uživatel, klíčový pracovník
Práce se bude zabývat standardy kvality sociálních služeb, jež ukládají poskytovatelům povinnost zajistit uživatelům kvalitní péči. Při zavádění a naplňování standardů pracovníci i uživatelé procházejí procesem změn. Tyto změny s sebou nesou pro pracovníky možnost kreativity, ale i vyšší nároky na osobní zodpovědnost a sebereflexi. Pro uživatele právě plánování služby, jako jeden ze stěžejních standardů kvality služby, znamená možnost čerpat úkony služby podle svých potřeb, přání či cílů s tím, že je zachována jejich lidská důstojnost, respekt, autonomie, partnerství či nezávislost. Pracovníkům i uživatelům proces plánování služby přináší podněty a zjištění, ale také může vyvolávat otázky či nutnost volby v rozhodování.
Práce se bude také zabývat specifiky plánování služby s cílovou skupinou v pečovatelské službě - tzn. seniorů a zdravotně postižených, zejména těch, kteří nekomunikují a z tohoto důvodu může docházet k jejich znevýhodňování oproti komunikujícím klientům.
V práci budou použity kasuistiky uživatelů pečovatelské služby popisující specifika procesu plánování služby, např. přechod od kontroly a péče k podpoře či rozdílné formy způsobu zjišťování potřeb.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat standardy kvality sociálních služeb, jež ukládají poskytovatelům povinnost zajistit uživatelům kvalitní péči. Při zavádění a naplňování standardů pracovníci i uživatelé procházejí procesem změn. Tyto změny s sebou nesou pro pracovníky možnost kreativity, ale i vyšší nároky na osobní zodpovědnost a sebereflexi. Pro uživatele právě plánování služby, jako jeden ze stěžejních standardů kvality služby, znamená možnost čerpat úkony služby podle svých potřeb, přání či cílů s tím, že je zachována jejich lidská důstojnost, respekt, autonomie, partnerství či nezávislost. Pracovníkům i uživatelům proces plánování služby přináší podněty a zjištění, ale také může vyvolávat otázky či nutnost volby v rozhodování.
Práce se bude také zabývat specifiky plánování služby s cílovou skupinou v pečovatelské službě - tzn. seniorů a zdravotně postižených, zejména těch, kteří nekomunikují a z tohoto důvodu může docházet k jejich znevýhodňování oproti komunikujícím klientům.
V práci budou použity kasuistiky uživatelů pečovatelské služby popisující specifika procesu plánování služby, např. přechod od kontroly a péče k podpoře či rozdílné formy způsobu zjišťování potřeb.
Seznam doporučené literatury
Zákon 108/2006 Sb.
Vyhláška č. 505/2006 Sb. včetně příloh
Standardy kvality sociálních služeb (2002): MPSV ČR
Bílá kniha sociálních služeb (2001): MPSV ČR
Miller, R. William - Rollnick Stehen, Motivační rozhovory. Sdružení SCAN Tišnov, 2004
Čáp, J. - Mareš, J., Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 2001
Hawkins, P. - Shohet, R., Supervize v pomáhajících profesích. Portál, Praha, 2004/06
Matoušek, O. a kol., Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha, 2003
Matoušek, O., Koláčková J., Kodymová P., Sociální práce v praxi. Portál, Praha, 2005
Matoušek, O., Sociální služby. Portál, Praha, 2007
Seznam doporučené literatury
Zákon 108/2006 Sb.
Vyhláška č. 505/2006 Sb. včetně příloh
Standardy kvality sociálních služeb (2002): MPSV ČR
Bílá kniha sociálních služeb (2001): MPSV ČR
Miller, R. William - Rollnick Stehen, Motivační rozhovory. Sdružení SCAN Tišnov, 2004
Čáp, J. - Mareš, J., Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 2001
Hawkins, P. - Shohet, R., Supervize v pomáhajících profesích. Portál, Praha, 2004/06
Matoušek, O. a kol., Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha, 2003
Matoušek, O., Koláčková J., Kodymová P., Sociální práce v praxi. Portál, Praha, 2005
Matoušek, O., Sociální služby. Portál, Praha, 2007