Cílem této diplomové práce, jež má teoreticko-výzkumný charakter, je zmapovat možnosti některých aktuálně dostupných programů určených k prevenci šikany na ZŠ ve Svitavách a okolí.
V první, teoretické, části práce je čtenář nejprve seznámen s tématem šikany a následně uveden do problematiky prevence, jak primární a sekundární, tak terciární, tohoto sociálně - patologického chování. Pozornost je zde především zaměřena na představení některých používaných metodik, v podobě konkrétních preventivních programů, které ve svém důsledku přispívají ke snižování rizika vzniku šikany.
Druhá, praktická, část práce, která byla prováděna na šesti vybraných školách Svitavského okresu, obsahuje výsledky z výzkumu zjištěné pomocí dotazníkového šetření prováděného mezi žáky 8. tříd a jedné 9. třídy a také z rozhovorů se školními metodiky prevence a výchovnými poradci. Dotazováno bylo celkem 108 žáků ZŠ, z toho 63 dívek a 45 chlapců, a 5 školních metodiček prevence a 1 výchovná poradkyně příslušných škol.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis, which is both theoretical and research work, is to describe possibilities of some of the available bullying prevention schemes for the basic schools in Svitavy and its surroundings.
In the first theoretical part, the reader is acquainted with the problem of bullying and then the primary, secondary and tertiary prevention approaches to this pathological behaviour are explained. The thesis focuses especially on introduction of the methods, or the particular prevention projects, in use that contribute much to decreasing the danger of bullying emerging.
The second practical part, which was done at six chosen basic schools of the Svitavy district, comprises the results of the questionnaire research. Pupils at the age of 14 and 15 as well as the schools prevention methologists and pedagogical advisers participated in the research - there were 108 pupils, comprising 63 girls and 45 boys, 5 prevention methodologists and 1 pedagogical adviser examined on the whole.
Klíčová slova
šikana, prevence šikany, preventivní programy zaměřené na šikanu
Cílem této diplomové práce, jež má teoreticko-výzkumný charakter, je zmapovat možnosti některých aktuálně dostupných programů určených k prevenci šikany na ZŠ ve Svitavách a okolí.
V první, teoretické, části práce je čtenář nejprve seznámen s tématem šikany a následně uveden do problematiky prevence, jak primární a sekundární, tak terciární, tohoto sociálně - patologického chování. Pozornost je zde především zaměřena na představení některých používaných metodik, v podobě konkrétních preventivních programů, které ve svém důsledku přispívají ke snižování rizika vzniku šikany.
Druhá, praktická, část práce, která byla prováděna na šesti vybraných školách Svitavského okresu, obsahuje výsledky z výzkumu zjištěné pomocí dotazníkového šetření prováděného mezi žáky 8. tříd a jedné 9. třídy a také z rozhovorů se školními metodiky prevence a výchovnými poradci. Dotazováno bylo celkem 108 žáků ZŠ, z toho 63 dívek a 45 chlapců, a 5 školních metodiček prevence a 1 výchovná poradkyně příslušných škol.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis, which is both theoretical and research work, is to describe possibilities of some of the available bullying prevention schemes for the basic schools in Svitavy and its surroundings.
In the first theoretical part, the reader is acquainted with the problem of bullying and then the primary, secondary and tertiary prevention approaches to this pathological behaviour are explained. The thesis focuses especially on introduction of the methods, or the particular prevention projects, in use that contribute much to decreasing the danger of bullying emerging.
The second practical part, which was done at six chosen basic schools of the Svitavy district, comprises the results of the questionnaire research. Pupils at the age of 14 and 15 as well as the schools prevention methologists and pedagogical advisers participated in the research - there were 108 pupils, comprising 63 girls and 45 boys, 5 prevention methodologists and 1 pedagogical adviser examined on the whole.
Klíčová slova
šikana, prevence šikany, preventivní programy zaměřené na šikanu
Cílem práce bude zmapovat možnosti některých aktuálně dostupných programů určených k prevenci šikany. V úvodu práce studentka stručně představí téma šikany a představí některé používané metodiky zaměřené na prevenci tohoto sociálně - patologického jevu. Představí specifika těchto programů a vzájemně je porovná, zejména z pohledu vyučujícího na druhém stupni ZŠ a jeho možností se s programem setkat, využívat ho, nebo jej alespoň zprostředkovat svým žákům.\\
Praktická část práce bude založena na analýze dat z průzkumu, který studentka provede pomocí dotazníků mezi žáky různých typů škol a dále pak na datech získaných v rozhovorech s výchovnými poradci a případně řediteli daných škol. Autorka práce přiblíží konkrétní metody prevence využívané na těchto školách a zkušenosti a názory žáků na tyto programy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zmapovat možnosti některých aktuálně dostupných programů určených k prevenci šikany. V úvodu práce studentka stručně představí téma šikany a představí některé používané metodiky zaměřené na prevenci tohoto sociálně - patologického jevu. Představí specifika těchto programů a vzájemně je porovná, zejména z pohledu vyučujícího na druhém stupni ZŠ a jeho možností se s programem setkat, využívat ho, nebo jej alespoň zprostředkovat svým žákům.\\
Praktická část práce bude založena na analýze dat z průzkumu, který studentka provede pomocí dotazníků mezi žáky různých typů škol a dále pak na datech získaných v rozhovorech s výchovnými poradci a případně řediteli daných škol. Autorka práce přiblíží konkrétní metody prevence využívané na těchto školách a zkušenosti a názory žáků na tyto programy.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S.(2003): Prevence řešení šikany ve škole, Praha, Portál.\\
Bourcet, S., Gravillonová, I. (2006): Šikana ve škole, na ulici, doma, Praha, Albatros.\\
Erb, H. H. (2000): Násilí ve škole a jak mu čelit, Praha, Amulet.\\
Ferjenčík, F. (2000): Úvod do metodologie psychologického výzkumu, Praha, Portál.\\
Kolář, M. (2001): Bolest šikanování, Praha, Portál.\\
Parry, J., Carrington, G. (1995): Čelíme šikanování. Sborník metod. Metodický materiál Institutu pedagogicko - psychologického poradenství ČR.\\
Říčan, P. (1995): Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Portál.\\
www.minimalizacesikany.cz
Seznam doporučené literatury
Bendl, S.(2003): Prevence řešení šikany ve škole, Praha, Portál.\\
Bourcet, S., Gravillonová, I. (2006): Šikana ve škole, na ulici, doma, Praha, Albatros.\\
Erb, H. H. (2000): Násilí ve škole a jak mu čelit, Praha, Amulet.\\
Ferjenčík, F. (2000): Úvod do metodologie psychologického výzkumu, Praha, Portál.\\
Kolář, M. (2001): Bolest šikanování, Praha, Portál.\\
Parry, J., Carrington, G. (1995): Čelíme šikanování. Sborník metod. Metodický materiál Institutu pedagogicko - psychologického poradenství ČR.\\
Říčan, P. (1995): Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Portál.\\
www.minimalizacesikany.cz