Každý rozumný člověk pečuje o vlastní zdraví. K rizikům ohrožujícím zdraví
patří i vysoké životní tempo současné společnosti. Výchova ke zdraví by měla být
prioritou základního vzdělání. Své zdraví posilujeme úpravou životního stylu.
Součástí duševní hygieny je vhodná pohybová aktivita, správné stravovací návyky,
přiměřený odpočinek a aktivní využití volného času. Dospívání je období krásné, ale
i dramatické. Bakalářská práce zkoumá vliv životního stylu na chování
preadolescentů a změny v jejich hodnotové orientaci prostřednictvím intervenčního
programu. Hlavním cílem práce bylo seznámit preadolescenty se zdravým životním
stylem a stěžejním úkolem zpracovat metodický materiál pro studenty a učitele.
Vlivem intervenčního programu došlo k pozitivním změnám v hodnotové orientaci
preadolescentů a ke zlepšení jejich sebeovládání.
Anotace v angličtině
Every reasonable human being takes a care about own health. To risks a threat to
health comes also high life rate the present society. The education to health should be
a priority of elementary education. One's health we strengthen due to an adjustment
of lifestyle. A part of mental hygiene is a suitable kinetic activity, right feed habits,
adequate relaxation and active utilization of free time. Adolescence is beautiful
period, but also dramatic. The baccalaureate work research an influence of life style
at behavior of preadolescents and their changes in a value orientation through an
interventional program. A main purpose of work was to inform the preadolescents
with healthy life style and principal task to work up of methodical material for
student and teacher. Due to the interventional program there was a positive reversal
at value orientation of preadolescents and at improve of theirs self-control.
Klíčová slova
zdraví, zdravý životní styl, preadolescence, prevence, patologické
projevy chování
Klíčová slova v angličtině
health, healthy life style, preadolescent, prevention, pathological
utterances of behavior
Rozsah průvodní práce
87 s., 38 obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Každý rozumný člověk pečuje o vlastní zdraví. K rizikům ohrožujícím zdraví
patří i vysoké životní tempo současné společnosti. Výchova ke zdraví by měla být
prioritou základního vzdělání. Své zdraví posilujeme úpravou životního stylu.
Součástí duševní hygieny je vhodná pohybová aktivita, správné stravovací návyky,
přiměřený odpočinek a aktivní využití volného času. Dospívání je období krásné, ale
i dramatické. Bakalářská práce zkoumá vliv životního stylu na chování
preadolescentů a změny v jejich hodnotové orientaci prostřednictvím intervenčního
programu. Hlavním cílem práce bylo seznámit preadolescenty se zdravým životním
stylem a stěžejním úkolem zpracovat metodický materiál pro studenty a učitele.
Vlivem intervenčního programu došlo k pozitivním změnám v hodnotové orientaci
preadolescentů a ke zlepšení jejich sebeovládání.
Anotace v angličtině
Every reasonable human being takes a care about own health. To risks a threat to
health comes also high life rate the present society. The education to health should be
a priority of elementary education. One's health we strengthen due to an adjustment
of lifestyle. A part of mental hygiene is a suitable kinetic activity, right feed habits,
adequate relaxation and active utilization of free time. Adolescence is beautiful
period, but also dramatic. The baccalaureate work research an influence of life style
at behavior of preadolescents and their changes in a value orientation through an
interventional program. A main purpose of work was to inform the preadolescents
with healthy life style and principal task to work up of methodical material for
student and teacher. Due to the interventional program there was a positive reversal
at value orientation of preadolescents and at improve of theirs self-control.
Klíčová slova
zdraví, zdravý životní styl, preadolescence, prevence, patologické
projevy chování
Klíčová slova v angličtině
health, healthy life style, preadolescent, prevention, pathological
utterances of behavior
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu.\\
2. Na základě obsahové analýzy stanovit cíl, úkoly a výzkumné otázky bakalářské práce.\\
3. Vytvořit návrh intervenčního programu zdravého životního stylu jako prevence projevů patologického chování preadolescentů.\\
4. Realizovat navrženou strategii v podobě uceleného výukového programu v praxi na vybrané škole a zachytit potřebné výsledky metodou pozorování, dotazování a inrospekce. Výzkumný soubor bude utvořen ze vzorku populace žáků staršího věku vybrané školy.\\
5. Provést statistickou analýzu všech získaných dat.\\
6. Zpracovat a vyhodnotit získané výsledky.\\
7. Provést diskusi k získaným výsledkům.\\
8. Definovat závěry z provedeného základního výzkumu.\\
9. Získané výsledky zpracovat jako metodický materiál pro učitele a pro studenty PF JU oboru výchova ke zdraví.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu.\\
2. Na základě obsahové analýzy stanovit cíl, úkoly a výzkumné otázky bakalářské práce.\\
3. Vytvořit návrh intervenčního programu zdravého životního stylu jako prevence projevů patologického chování preadolescentů.\\
4. Realizovat navrženou strategii v podobě uceleného výukového programu v praxi na vybrané škole a zachytit potřebné výsledky metodou pozorování, dotazování a inrospekce. Výzkumný soubor bude utvořen ze vzorku populace žáků staršího věku vybrané školy.\\
5. Provést statistickou analýzu všech získaných dat.\\
6. Zpracovat a vyhodnotit získané výsledky.\\
7. Provést diskusi k získaným výsledkům.\\
8. Definovat závěry z provedeného základního výzkumu.\\
9. Získané výsledky zpracovat jako metodický materiál pro učitele a pro studenty PF JU oboru výchova ke zdraví.
Seznam doporučené literatury
Havlínová, M. Úzkost ze zkoušení a školní dráha dítěte. Praha: Státní zdravotní ústav 1994.\\
Hošek, V. Psychologie odolnosti. Praha: UK Karolinum 1994.\\
Kachlík, P. Mužík, V. Program zdraví 21 a výchova ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita 2007.\\
Krejčí, M. Positive influences of yoga exercises. In Medicine and Mind, 1994 VIII, 2-IX., s. 143-153.\\
Křivohlavý, J. Jak zvládat stress. Praha: Grada 1994.\\
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.\\
Kubíčková, M. Vůle ke zdravému životnímu stylu. Praha: Onyx 1996.\\
Liberdová, J. Cesta ke zdraví. Brno: Geofyzika 1990.\\
Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN 1986.\\
Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988.\\
Miňhová, J. Základy psychopatologie dětí a mladistvích. Plzeň: PF ZČU, 1994.\\
Nakonečný, M. Základy psychologie osobnosti. Praha: Management press 1997.\\
Ota K, Ota A, Kitae S. Analysis of the sleeping habits of young children in relation to environmental factors and their psychological state Sleep and Biological Rhythms 2007; 5: 284-7.\\
Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.\\
Říčan, P. Krotíme obrazovku. Praha: Portál 1995.\\
Rückerová - Voglerová, U. Učení bez stresu. Praha: Portál 1994.\\
Šebek, M. Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN 1991.\\
Whiteová, E. G. Cesta ke zdraví a životní harmonii. Praha: Advent - Orion, 1999.\\
Wilson, P. Základní kniha relaxačních technik. Olomouc: Votabia, 1997.
Seznam doporučené literatury
Havlínová, M. Úzkost ze zkoušení a školní dráha dítěte. Praha: Státní zdravotní ústav 1994.\\
Hošek, V. Psychologie odolnosti. Praha: UK Karolinum 1994.\\
Kachlík, P. Mužík, V. Program zdraví 21 a výchova ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita 2007.\\
Krejčí, M. Positive influences of yoga exercises. In Medicine and Mind, 1994 VIII, 2-IX., s. 143-153.\\
Křivohlavý, J. Jak zvládat stress. Praha: Grada 1994.\\
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.\\
Kubíčková, M. Vůle ke zdravému životnímu stylu. Praha: Onyx 1996.\\
Liberdová, J. Cesta ke zdraví. Brno: Geofyzika 1990.\\
Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN 1986.\\
Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988.\\
Miňhová, J. Základy psychopatologie dětí a mladistvích. Plzeň: PF ZČU, 1994.\\
Nakonečný, M. Základy psychologie osobnosti. Praha: Management press 1997.\\
Ota K, Ota A, Kitae S. Analysis of the sleeping habits of young children in relation to environmental factors and their psychological state Sleep and Biological Rhythms 2007; 5: 284-7.\\
Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.\\
Říčan, P. Krotíme obrazovku. Praha: Portál 1995.\\
Rückerová - Voglerová, U. Učení bez stresu. Praha: Portál 1994.\\
Šebek, M. Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN 1991.\\
Whiteová, E. G. Cesta ke zdraví a životní harmonii. Praha: Advent - Orion, 1999.\\
Wilson, P. Základní kniha relaxačních technik. Olomouc: Votabia, 1997.