Práce se věnuje problematice primární prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte předškolního věku. V teoretické části se zabývá vymezením pojmu primární prevence sociálně patologických jevů a přibližuje význam vhodných činností a výchovných postupů u předškoláků, jak v mateřské škole, tak i v rodině. V praktické části jsou pak zkoumány postoje rodičů dětí do šesti let věku k primární prevenci sociálně patologických jevů a rizikové faktory, které v současnosti charakterizují rodinné zázemí předškoláka.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of the primary prevention of social-pathological phenomena related to the development of a preschool child’s personality. The theoretical part of the work defines the concept of the primary prevention of social-pathological phenomena and shows the importance of proper activities and educational methods in preschool children both in the nursery and in the family. In the practical section, the attitudes of parents of children less than six years of age toward the primary prevention of social-pathological phenomena and risk factors, which currently characterize the family background of preschool children are investigated.
Klíčová slova
primární prevence, předškolní vzdělávání, rodina, socializace, sociální deviace, sociální učení, sociální patologie, sociálně patologické jevy, výchova
Klíčová slova v angličtině
primary prevention, preschool education, family, socialization, social deviations, social learning, social pathology, social-pathological phenomena, upbringing
Rozsah průvodní práce
64 s., 2 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje problematice primární prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte předškolního věku. V teoretické části se zabývá vymezením pojmu primární prevence sociálně patologických jevů a přibližuje význam vhodných činností a výchovných postupů u předškoláků, jak v mateřské škole, tak i v rodině. V praktické části jsou pak zkoumány postoje rodičů dětí do šesti let věku k primární prevenci sociálně patologických jevů a rizikové faktory, které v současnosti charakterizují rodinné zázemí předškoláka.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of the primary prevention of social-pathological phenomena related to the development of a preschool child’s personality. The theoretical part of the work defines the concept of the primary prevention of social-pathological phenomena and shows the importance of proper activities and educational methods in preschool children both in the nursery and in the family. In the practical section, the attitudes of parents of children less than six years of age toward the primary prevention of social-pathological phenomena and risk factors, which currently characterize the family background of preschool children are investigated.
Klíčová slova
primární prevence, předškolní vzdělávání, rodina, socializace, sociální deviace, sociální učení, sociální patologie, sociálně patologické jevy, výchova
Klíčová slova v angličtině
primary prevention, preschool education, family, socialization, social deviations, social learning, social pathology, social-pathological phenomena, upbringing
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které se bude věnovat problematice těch výchovných činností u dětí v mateřské školce, které se zaměřují na oblast primární prevence sociálně patologických jevů u předškoláků. Součástí práce bude jak teoretické vymezení problému, tak návrh/projekt činností, které lze v rámci stanovené oblasti ve výchovné praxi mateřské školy realizovat. Autorka se po prostudování odborné literatury bude věnovat problematice prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte v předškolním věku v kontextu poznatků vývojové psychologie /charakteristika období, kognitivní vývoj, citové, morální a volní zrání, sebepojetí, sebehodnocení, socializace/, bude sledovat výchovné možnosti rodiny i mateřské školy v oblasti primární prevence, péče o zdraví a podpory, ochrany dítěte před ohrožením. Analyzuje, jak se promítá a zaměřuje prevence a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu ve vzdělávacích programech /výchova ke zdraví v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a v programu Zdravá mateřská škola/ a jak souvisí podpora zdraví s primární prevencí v mateřské škole / osvojování zdravých životních návyků, ochrana osobního bezpečí/. Zmapuje a popíše programy, které se v tomto kontextu školkám dále nabízejí.\\
V praktické části práce autorka připraví program činností pro děti ve věku 5 - 7 let, zpracuje je do podoby metodického materiálu pro praxi a vyhodnotí jeho funkčnost ve výchovném programu konkrétní mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které se bude věnovat problematice těch výchovných činností u dětí v mateřské školce, které se zaměřují na oblast primární prevence sociálně patologických jevů u předškoláků. Součástí práce bude jak teoretické vymezení problému, tak návrh/projekt činností, které lze v rámci stanovené oblasti ve výchovné praxi mateřské školy realizovat. Autorka se po prostudování odborné literatury bude věnovat problematice prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte v předškolním věku v kontextu poznatků vývojové psychologie /charakteristika období, kognitivní vývoj, citové, morální a volní zrání, sebepojetí, sebehodnocení, socializace/, bude sledovat výchovné možnosti rodiny i mateřské školy v oblasti primární prevence, péče o zdraví a podpory, ochrany dítěte před ohrožením. Analyzuje, jak se promítá a zaměřuje prevence a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu ve vzdělávacích programech /výchova ke zdraví v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a v programu Zdravá mateřská škola/ a jak souvisí podpora zdraví s primární prevencí v mateřské škole / osvojování zdravých životních návyků, ochrana osobního bezpečí/. Zmapuje a popíše programy, které se v tomto kontextu školkám dále nabízejí.\\
V praktické části práce autorka připraví program činností pro děti ve věku 5 - 7 let, zpracuje je do podoby metodického materiálu pro praxi a vyhodnotí jeho funkčnost ve výchovném programu konkrétní mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
Bruceová, T.: Předškolní výchova. Portál, Praha 1996.\\
Brierley, J.: 7 prvních let života rozhoduje. Portál, Praha 1996.\\
Biddulf, S.: Proč jsou šťastné děti šťastné. Portál Praha 1997 \\
Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1986.\\
Havlínová, M. a kol.: Zdravá mateřská škola. Portál, Praha 1995.\\
Havlínová, M.; Vencálková, E. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha Portál, 2000\\
Helus, J.: Dítě v osobnostním pojetí. Portál, Praha 2004\\
Ilková, O.; Vašíčková, Z.: Zdravá výživa v mateřské škole. Praha Portál\\
Kremličková, M.: Praktická cvičení z předškolní pedagogiky a pedagogická praxe. SPN, Praha 1990.\\
Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha Portál 2001\\
Marádová, E.: Rodinná výchova - zdravý životní styl I. Fortuna, Praha 1998\\
Marádová, E.: Rodinná výchova - zdravý životní styl II. Fortuna, Praha 1998\\
Matějček, Z.: Dítě a rodina. SPN, Praha 1992\\
Nešpor, K.: Vaše děti a návykové látky. Portál, Praha 2001\\
Nováková, D.: Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ. Filia, Praha 2001\\
kolektiv autorů: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. VÚP Praha 2004\\
Opravilová, E. - Gebhartová, V.: Jaro, Léto, Podzim, Zima v mateřské škole (4 díly). Portál, Praha 1998.\\
Opravilová, E.; Gebhartová, V.: Rok v mateřské škole. Praha Portál 2003\\
Sagi, A.: Problémové děti v mateřské škole. Praha Portál 1995\\
Skácelová, L.: Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. PPP Brno 1999\\
Rogge, J.,U.: Dětské strachy a úzkosti. Portál Praha 1998\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000
Seznam doporučené literatury
Bruceová, T.: Předškolní výchova. Portál, Praha 1996.\\
Brierley, J.: 7 prvních let života rozhoduje. Portál, Praha 1996.\\
Biddulf, S.: Proč jsou šťastné děti šťastné. Portál Praha 1997 \\
Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1986.\\
Havlínová, M. a kol.: Zdravá mateřská škola. Portál, Praha 1995.\\
Havlínová, M.; Vencálková, E. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha Portál, 2000\\
Helus, J.: Dítě v osobnostním pojetí. Portál, Praha 2004\\
Ilková, O.; Vašíčková, Z.: Zdravá výživa v mateřské škole. Praha Portál\\
Kremličková, M.: Praktická cvičení z předškolní pedagogiky a pedagogická praxe. SPN, Praha 1990.\\
Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha Portál 2001\\
Marádová, E.: Rodinná výchova - zdravý životní styl I. Fortuna, Praha 1998\\
Marádová, E.: Rodinná výchova - zdravý životní styl II. Fortuna, Praha 1998\\
Matějček, Z.: Dítě a rodina. SPN, Praha 1992\\
Nešpor, K.: Vaše děti a návykové látky. Portál, Praha 2001\\
Nováková, D.: Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ. Filia, Praha 2001\\
kolektiv autorů: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. VÚP Praha 2004\\
Opravilová, E. - Gebhartová, V.: Jaro, Léto, Podzim, Zima v mateřské škole (4 díly). Portál, Praha 1998.\\
Opravilová, E.; Gebhartová, V.: Rok v mateřské škole. Praha Portál 2003\\
Sagi, A.: Problémové děti v mateřské škole. Praha Portál 1995\\
Skácelová, L.: Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. PPP Brno 1999\\
Rogge, J.,U.: Dětské strachy a úzkosti. Portál Praha 1998\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000