Bakalářská práce se zabývá oblastí rodinné výchovy a prvotní sexuální výchovy
již u dětí předškolního věku. Na tuto oblast by měla navazovat sexuální výchova
na základních školách, ale takto pojatou sexuální výchovu jako vyučovací
předmět asi nenajdeme. Příčinou může být i to, že někteří dospělí (nejen rodiče,
ale i učitelé) nevědí, jak by s dětmi měli o otázkách sexu hovořit. Práce je
zpracována do dvou hlavních oblastí, ale do osmi kapitol. Oblasti se týkají
zpracování na část teoretickou a část praktickou.Úvod se zabývá způsobem
zpracování této práce , jejím rozdělením na jednotlivé kapitoly. V teoretické části
(obsahuje 6 kapitol) se zaměřuji na problematiku rozvoje osobnosti dítěte
v kontextu poznatků vývojové psychologie, sleduji možnosti rodiny i mateřské
školy v oblasti rodinné a sexuální výchovy. Tato část je zpracovaná na základě
použité literatury a podrobněji se zabývá pohledem specialistů na rodinnou a
sexuální výchovu v předškolním věku a to nejen v dnešní době, ale i v minulosti.
Zaměřila jsem se na zastoupení sexuální výchovy ve vzdělávacích programech, na
primární prevenci sexuálního zneužívání a týrání, a především na možnostech
využití poznatků v práci učitelek mateřských škol. Další oblast je zpracována jako část praktická (obsahuje 2 kapitoly) , která je zaměřena na program činností pro předškolní děti a na vyhodnocení funkčnosti tématického celku v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor study deal with region education ot home and primordial sex
education already at action preschool age. On this region have connect sex
education at base schoul, but so include sex education as subjekt about find.
Cause of disease be it, that some grown-up (not only parent, but teacher) knot, as by with children had about question sex talk. Work is process to two
gunpointregion, but to eight chapter. Region with refer process for sector theory and sector functional. Preamble with deals working method this work, hers break up into various chapter of. In theoretical part (contain 6 chapter) with point at problems development personality child in context piece of knowledge developmental psychology, follow options family and nursery in region family and sex education. This part is worked by virtue of used literature and detailed wiht deals sight specialist in family and sex education in preschool age and it not only at the present time, but in the past. Direct be myself at agency sexual education at educational program, at primary prevention sex abuse and maltreatment, and especially on possibility utilization piece of knowledge at work woman teacher nursery. Other region is process as part practical ( contain 2 chapter), who is aim at programme activity for preschool children and on evaluation functionality thematic whole in concrete nursery.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
61s., 23 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá oblastí rodinné výchovy a prvotní sexuální výchovy
již u dětí předškolního věku. Na tuto oblast by měla navazovat sexuální výchova
na základních školách, ale takto pojatou sexuální výchovu jako vyučovací
předmět asi nenajdeme. Příčinou může být i to, že někteří dospělí (nejen rodiče,
ale i učitelé) nevědí, jak by s dětmi měli o otázkách sexu hovořit. Práce je
zpracována do dvou hlavních oblastí, ale do osmi kapitol. Oblasti se týkají
zpracování na část teoretickou a část praktickou.Úvod se zabývá způsobem
zpracování této práce , jejím rozdělením na jednotlivé kapitoly. V teoretické části
(obsahuje 6 kapitol) se zaměřuji na problematiku rozvoje osobnosti dítěte
v kontextu poznatků vývojové psychologie, sleduji možnosti rodiny i mateřské
školy v oblasti rodinné a sexuální výchovy. Tato část je zpracovaná na základě
použité literatury a podrobněji se zabývá pohledem specialistů na rodinnou a
sexuální výchovu v předškolním věku a to nejen v dnešní době, ale i v minulosti.
Zaměřila jsem se na zastoupení sexuální výchovy ve vzdělávacích programech, na
primární prevenci sexuálního zneužívání a týrání, a především na možnostech
využití poznatků v práci učitelek mateřských škol. Další oblast je zpracována jako část praktická (obsahuje 2 kapitoly) , která je zaměřena na program činností pro předškolní děti a na vyhodnocení funkčnosti tématického celku v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor study deal with region education ot home and primordial sex
education already at action preschool age. On this region have connect sex
education at base schoul, but so include sex education as subjekt about find.
Cause of disease be it, that some grown-up (not only parent, but teacher) knot, as by with children had about question sex talk. Work is process to two
gunpointregion, but to eight chapter. Region with refer process for sector theory and sector functional. Preamble with deals working method this work, hers break up into various chapter of. In theoretical part (contain 6 chapter) with point at problems development personality child in context piece of knowledge developmental psychology, follow options family and nursery in region family and sex education. This part is worked by virtue of used literature and detailed wiht deals sight specialist in family and sex education in preschool age and it not only at the present time, but in the past. Direct be myself at agency sexual education at educational program, at primary prevention sex abuse and maltreatment, and especially on possibility utilization piece of knowledge at work woman teacher nursery. Other region is process as part practical ( contain 2 chapter), who is aim at programme activity for preschool children and on evaluation functionality thematic whole in concrete nursery.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které se bude věnovat problematice těch výchovných činností u dětí v mateřské školce, které se zaměřují na oblast rodinné výchovy a prvotní sexuální výchovy. Součástí práce bude jak teoretické vymezení problému, tak návrh/projekt činností, které lze v rámci stanovené oblasti ve výchovné praxi mateřské školy realizovat. Autorka se po prostudování odborné literatury bude věnovat problematice rozvoje osobnosti dítěte v kontextu poznatků vývojové psychologie /charakteristika období, kognitivní vývoj, citové, morální a volní zrání, sebepojetí, sebehodnocení, socializace/, bude sledovat výchovné možnosti rodiny i mateřské školy v oblasti rodinné a sexuální výchovy, event. ochrany dítěte před ohrožením. Analyzuje, jak se promítá sexuální výchova v rodině, jak ve vzdělávacích programech /výchova ke zdraví v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a v programu Zdravá mateřská škola/ a jak souvisí podpora zdraví s primární prevencí v mateřské škole / osvojování zdravých životních návyků, ochrana osobního bezpečí/. \\
V praktické části práce autorka připraví program činností pro děti ve věku 5 - 7 let, zpracuje je do podoby metodického materiálu pro praxi a vyhodnotí jeho funkčnost ve výchovném programu konkrétní mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které se bude věnovat problematice těch výchovných činností u dětí v mateřské školce, které se zaměřují na oblast rodinné výchovy a prvotní sexuální výchovy. Součástí práce bude jak teoretické vymezení problému, tak návrh/projekt činností, které lze v rámci stanovené oblasti ve výchovné praxi mateřské školy realizovat. Autorka se po prostudování odborné literatury bude věnovat problematice rozvoje osobnosti dítěte v kontextu poznatků vývojové psychologie /charakteristika období, kognitivní vývoj, citové, morální a volní zrání, sebepojetí, sebehodnocení, socializace/, bude sledovat výchovné možnosti rodiny i mateřské školy v oblasti rodinné a sexuální výchovy, event. ochrany dítěte před ohrožením. Analyzuje, jak se promítá sexuální výchova v rodině, jak ve vzdělávacích programech /výchova ke zdraví v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a v programu Zdravá mateřská škola/ a jak souvisí podpora zdraví s primární prevencí v mateřské škole / osvojování zdravých životních návyků, ochrana osobního bezpečí/. \\
V praktické části práce autorka připraví program činností pro děti ve věku 5 - 7 let, zpracuje je do podoby metodického materiálu pro praxi a vyhodnotí jeho funkčnost ve výchovném programu konkrétní mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
EYREOVI L. a R., Tři kroky k pevné rodině, VOTOBIA 1996\\
CHALKE S., Umíme se bavit se svým dítětem o sexu?, Albatros 2000\\
MATĚJČEK Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996\\
MATĚJČEK Z., Rodiče a děti, AVICENUM 1986\\
PŠENIČKA O., Sexuální výchova v rodině, Hnutí Rodina 1994\\
RAŠKOVÁ M., Pohledy na sexuální výchovu předškolních dětí, Sborník z kongresu Pardubice 2003\\
RAŠKOVÁ M., doc. PhDr. NELEŠOVSKÁ A., CSc., Základy sexuální výchovy v mateřské škole a v přípravě preprimárního vzdělávání, Sborník z kongresu Pardubice 2003\\
SMOLÍKOVÁ K., HAJNOVÁ R., Program sexuální výchovy dětí předškolního věku: než se dítě zeptá?, Portál 1997\\
ŠILEROVÁ L., Sexuální výchova, Grada Publishing a.s. 2003\\
Sborníky z kongresu Pardubice 2003 - 2007
Seznam doporučené literatury
EYREOVI L. a R., Tři kroky k pevné rodině, VOTOBIA 1996\\
CHALKE S., Umíme se bavit se svým dítětem o sexu?, Albatros 2000\\
MATĚJČEK Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996\\
MATĚJČEK Z., Rodiče a děti, AVICENUM 1986\\
PŠENIČKA O., Sexuální výchova v rodině, Hnutí Rodina 1994\\
RAŠKOVÁ M., Pohledy na sexuální výchovu předškolních dětí, Sborník z kongresu Pardubice 2003\\
RAŠKOVÁ M., doc. PhDr. NELEŠOVSKÁ A., CSc., Základy sexuální výchovy v mateřské škole a v přípravě preprimárního vzdělávání, Sborník z kongresu Pardubice 2003\\
SMOLÍKOVÁ K., HAJNOVÁ R., Program sexuální výchovy dětí předškolního věku: než se dítě zeptá?, Portál 1997\\
ŠILEROVÁ L., Sexuální výchova, Grada Publishing a.s. 2003\\
Sborníky z kongresu Pardubice 2003 - 2007