Tato diplomová práce formou didaktického testu zjišťuje znalosti žáků v oblasti přírodovědné části prvouky a přírodovědy v průřezu kurikula všech pěti let 1. stupně ZŠ. Zmiňuje se také o žácích se specifickými poruchami učení a jinými vývojovými poruchami.
Závěry výzkumu by dalším učitelům a jiným zájemcům o tento obor mohly posloužit jako orientační bod na mapě dětských vědomostí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines children's knowledge of natural science through the five years of primary school. Achievement test is used as the main data collection tool. It also mentions pupils with specific learning disorders or other developmental disorders.
The results may assist teachers or others involved in this branch as a landmark on the map of children's knowledge.
Klíčová slova
výzkum, didaktický test, přírodovědné znalosti, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
research, achievement test, knowledge of natural science, primary school
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce formou didaktického testu zjišťuje znalosti žáků v oblasti přírodovědné části prvouky a přírodovědy v průřezu kurikula všech pěti let 1. stupně ZŠ. Zmiňuje se také o žácích se specifickými poruchami učení a jinými vývojovými poruchami.
Závěry výzkumu by dalším učitelům a jiným zájemcům o tento obor mohly posloužit jako orientační bod na mapě dětských vědomostí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines children's knowledge of natural science through the five years of primary school. Achievement test is used as the main data collection tool. It also mentions pupils with specific learning disorders or other developmental disorders.
The results may assist teachers or others involved in this branch as a landmark on the map of children's knowledge.
Klíčová slova
výzkum, didaktický test, přírodovědné znalosti, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
research, achievement test, knowledge of natural science, primary school
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit znalosti některých přírodovědných témat u žáků zvolených škol. Dalším cílem je seznámit se s některými metodami zjišťování znalostí žáků a ověřit jejich možnosti v prvouce a přírodovědě.\\
Postup řešení:\\
1. Analýza osnov a učebních plánů prvouky a přírodovědy a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2005)\\
2. Vytipování vhodných škol pro provedení výzkumu. (termín do 3/2005)\\
3. Studium dostupné literatury jako podklad pro sestavení didaktických testů (do 4/2005)\\
4. Ověření navržených testových materiálů na zkušebním vzorku žáků (do 12/2005)\\
5. Konečná příprava testovacích materiálů a jejich definitivní zadání (do 12/2006)\\
6. Vyhodnocení testů a stanovení závěrů (do 2/2007)\\
7. Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2007)\\
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit znalosti některých přírodovědných témat u žáků zvolených škol. Dalším cílem je seznámit se s některými metodami zjišťování znalostí žáků a ověřit jejich možnosti v prvouce a přírodovědě.\\
Postup řešení:\\
1. Analýza osnov a učebních plánů prvouky a přírodovědy a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2005)\\
2. Vytipování vhodných škol pro provedení výzkumu. (termín do 3/2005)\\
3. Studium dostupné literatury jako podklad pro sestavení didaktických testů (do 4/2005)\\
4. Ověření navržených testových materiálů na zkušebním vzorku žáků (do 12/2005)\\
5. Konečná příprava testovacích materiálů a jejich definitivní zadání (do 12/2006)\\
6. Vyhodnocení testů a stanovení závěrů (do 2/2007)\\
7. Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2007)\\
Seznam doporučené literatury
Dittrich P., 1993: Pedagogicko-psychologická diagnostika., H a H., Jinočany\\
Gavora P. 2000: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno. s. 207.\\
Hniličková, J., Josífko, M., Tuček, A. 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha, SPN.\\
Hniličková,J. a kol. 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. SPN, Praha.\\
Hrabal V., 1989: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha SPN.\\
Hrabal,V. a kol.: Testy a testování ve škole. Praha, PdF UK 1992.\\
Chrástka M., 1999: Didaktické testy. Brno, Paido, s.91.\\
Internet: www.cermat.cz \\
Kompolt P., 1992: Pedagogická diagnostika. Bratislava, UK.\\
Lapitka, M., 1990: Tvorba a použitie didaktických testov. Bratislava, SPN.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice.\\
Pardel, T. 1982: Psychodiagnostické a didaktické testy. Psychologia,. Bratislava.\\
Pelikán J. 1998: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha, 270 s.\\
Půlpán,Z.: Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktického testu. Hradec Králové, Kotva 1991. Praha, SPN 1980\\
Slavík J., 1999: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál.\\
Strauss, A., Corbinová, J. 1999: Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice.\\
Seznam doporučené literatury
Dittrich P., 1993: Pedagogicko-psychologická diagnostika., H a H., Jinočany\\
Gavora P. 2000: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno. s. 207.\\
Hniličková, J., Josífko, M., Tuček, A. 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha, SPN.\\
Hniličková,J. a kol. 1972: Didaktické testy a jejich statistické zpracování. SPN, Praha.\\
Hrabal V., 1989: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha SPN.\\
Hrabal,V. a kol.: Testy a testování ve škole. Praha, PdF UK 1992.\\
Chrástka M., 1999: Didaktické testy. Brno, Paido, s.91.\\
Internet: www.cermat.cz \\
Kompolt P., 1992: Pedagogická diagnostika. Bratislava, UK.\\
Lapitka, M., 1990: Tvorba a použitie didaktických testov. Bratislava, SPN.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice.\\
Pardel, T. 1982: Psychodiagnostické a didaktické testy. Psychologia,. Bratislava.\\
Pelikán J. 1998: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha, 270 s.\\
Půlpán,Z.: Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktického testu. Hradec Králové, Kotva 1991. Praha, SPN 1980\\
Slavík J., 1999: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál.\\
Strauss, A., Corbinová, J. 1999: Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice.\\