Bakalářská práce představuje problematiku vztahu dítěte předškolního věku ke knize a literatuře.
Teoretická část se zabývá vývojem problematiky ve 20. století. Jak v oblasti teorie dětského čtenářství a literatury pro děti, tak didaktickými přístupy. Dále komparací přístupů k této problematice v minulosti a v současnosti.
Praktická část zjišťuje vztah současného předškolního dítěte ke knize, znaky jeho vnitřní i vnější motivace. A to na základě dotazníkového šetření u rodičů předškolních dětí a učitelek mateřských škol, projektové metody, rozhovorů a pozorování dětí. Zjištěné výsledky porovnává s dostupnými zdroji ze 70. a 80. let 20. století.
Anotace v angličtině
The subject of this Bachelor work is the relationship of pre-school children with books and literature.
The theoretical part deals with the development of this subject in the 20th century, both in the theoretical area of children’s reading and literature and the doctrinal approach. Further it compares the approach to this subject area in the past and in the present.
The practical research part examines the relationship of contemporary pre-school children with books and the characteristic of their internal and external motivation. This is based on a questionnaire completed both by parents of pre-school children and nursery school teachers, project methods, interviews and observation of children.
The results of the research are compared with available sources from the 1970's and 1980's.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, dětské čtenářství, kulturní gramotnost, předčtenářský věk
Klíčová slova v angličtině
Reading, reading literacy, children’s reading, cultural literacy, pre-reading age
Rozsah průvodní práce
99 s., 29 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje problematiku vztahu dítěte předškolního věku ke knize a literatuře.
Teoretická část se zabývá vývojem problematiky ve 20. století. Jak v oblasti teorie dětského čtenářství a literatury pro děti, tak didaktickými přístupy. Dále komparací přístupů k této problematice v minulosti a v současnosti.
Praktická část zjišťuje vztah současného předškolního dítěte ke knize, znaky jeho vnitřní i vnější motivace. A to na základě dotazníkového šetření u rodičů předškolních dětí a učitelek mateřských škol, projektové metody, rozhovorů a pozorování dětí. Zjištěné výsledky porovnává s dostupnými zdroji ze 70. a 80. let 20. století.
Anotace v angličtině
The subject of this Bachelor work is the relationship of pre-school children with books and literature.
The theoretical part deals with the development of this subject in the 20th century, both in the theoretical area of children’s reading and literature and the doctrinal approach. Further it compares the approach to this subject area in the past and in the present.
The practical research part examines the relationship of contemporary pre-school children with books and the characteristic of their internal and external motivation. This is based on a questionnaire completed both by parents of pre-school children and nursery school teachers, project methods, interviews and observation of children.
The results of the research are compared with available sources from the 1970's and 1980's.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, dětské čtenářství, kulturní gramotnost, předčtenářský věk
Klíčová slova v angličtině
Reading, reading literacy, children’s reading, cultural literacy, pre-reading age
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit: a) jaký je vztah dětí předškolního věku ke knize;\\
b) jak se tento současný stav liší od situace v 70. a 80. letech XX.
století a odkrýt faktory této změny.\\
Teoretická část práce bude vycházet ze studia literatury za použití metody studia pramenných zdrojů, analýzy, syntézy a komparativní metody. Zaměří se na rozvoj prvních kontaktů s knihou (výchova k literatuře) a zjišťování vnějších i vnitřních znaků motivace práce s knihou.\\
Výzkumná část na základě baterie metod (dotazníkového šetření, pozorování, řízeného rozhovoru a komparace) na vzorku dvou tříd mateřské školy (dětí, rodičů a prarodičů) a dále i učitelek mateřských škol vytvoří soubor dat, která bude možno komparovat s výsledky výzkumů publikovaných ke sledované problematice v 80. letech XX. století.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit: a) jaký je vztah dětí předškolního věku ke knize;\\
b) jak se tento současný stav liší od situace v 70. a 80. letech XX.
století a odkrýt faktory této změny.\\
Teoretická část práce bude vycházet ze studia literatury za použití metody studia pramenných zdrojů, analýzy, syntézy a komparativní metody. Zaměří se na rozvoj prvních kontaktů s knihou (výchova k literatuře) a zjišťování vnějších i vnitřních znaků motivace práce s knihou.\\
Výzkumná část na základě baterie metod (dotazníkového šetření, pozorování, řízeného rozhovoru a komparace) na vzorku dvou tříd mateřské školy (dětí, rodičů a prarodičů) a dále i učitelek mateřských škol vytvoří soubor dat, která bude možno komparovat s výsledky výzkumů publikovaných ke sledované problematice v 80. letech XX. století.
Seznam doporučené literatury
Doboin, J. Comment bien vivre l'école maternelle. Paris : Nathan, 1991.\\
Edgington, M. The foundation Stage.London : Paul Chapman Publishing, 2004.\\
Meek, M. Children's literature and national identity. Stoke on Trent : Trentham Books, 2001.\\
Opravilová, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2005.\\
Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy . Praha : SPN, 1983.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.Praha : VÚP, 2004.\\
Smrčka, F. ABC rodinné výchova. Praha : SPN, 1969.
Seznam doporučené literatury
Doboin, J. Comment bien vivre l'école maternelle. Paris : Nathan, 1991.\\
Edgington, M. The foundation Stage.London : Paul Chapman Publishing, 2004.\\
Meek, M. Children's literature and national identity. Stoke on Trent : Trentham Books, 2001.\\
Opravilová, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2005.\\
Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy . Praha : SPN, 1983.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.Praha : VÚP, 2004.\\
Smrčka, F. ABC rodinné výchova. Praha : SPN, 1969.