Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití příběhu v rámci prevence výskytu sociálně patologických jevů. Teoretická část je zaměřena na projevy sociálně patologických jevů v předškolním vzdělávání. Měla by být teoretickým návodem, jak pedagog může efektivně pracovat s příběhem tak, aby přinesl dítěti prožitek a poučení. Výstupem této části je vyjmenování kladných vlivů vyprávění příběhů, které dítě rozvíjejí a obohacují.
Součástí bakalářské práce je i praktická část, kde je rozpracován samotný příběh zaměřený na prevenci některých sociálně patologických jevů. Zároveň je účinnost příběhu ověřena pozorováním, které zjišťuje reakce jednotlivců i celé skupiny a potvrzuje nebo vyvrací stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the possibility of using storytelling as a tool in prevention of socio-pathologic phenomena. In the theoretical part are illustrated symptoms of socio-pathologic phenomena in the pre-school education. Futher it puts forward the theory of effective work with a story, aiming to bring the child an instruction and enjoyment. To sum up, the positive impacts of storytelling on the development of children skills are mentioned.
In the second practical part of the thesis is elaborated a story itself with focus on the prevention of some socio-pathologic phenomena. The efficacity of the storytelling is verified by the observational method, which elicits the behaviour of individuals as well as of a group and through its results confirms or disproves of the defined hypotheses.
Klíčová slova
příběh, prevence, sociálně patologické jevy, předškolní vzdělávání, mateřské školy
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití příběhu v rámci prevence výskytu sociálně patologických jevů. Teoretická část je zaměřena na projevy sociálně patologických jevů v předškolním vzdělávání. Měla by být teoretickým návodem, jak pedagog může efektivně pracovat s příběhem tak, aby přinesl dítěti prožitek a poučení. Výstupem této části je vyjmenování kladných vlivů vyprávění příběhů, které dítě rozvíjejí a obohacují.
Součástí bakalářské práce je i praktická část, kde je rozpracován samotný příběh zaměřený na prevenci některých sociálně patologických jevů. Zároveň je účinnost příběhu ověřena pozorováním, které zjišťuje reakce jednotlivců i celé skupiny a potvrzuje nebo vyvrací stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the possibility of using storytelling as a tool in prevention of socio-pathologic phenomena. In the theoretical part are illustrated symptoms of socio-pathologic phenomena in the pre-school education. Futher it puts forward the theory of effective work with a story, aiming to bring the child an instruction and enjoyment. To sum up, the positive impacts of storytelling on the development of children skills are mentioned.
In the second practical part of the thesis is elaborated a story itself with focus on the prevention of some socio-pathologic phenomena. The efficacity of the storytelling is verified by the observational method, which elicits the behaviour of individuals as well as of a group and through its results confirms or disproves of the defined hypotheses.
Klíčová slova
příběh, prevence, sociálně patologické jevy, předškolní vzdělávání, mateřské školy
Cílem práce je poukázat na možnosti příběhů v prevenci proti sociálně patologickým jevům.
V teoretické části studentka pojmenuje sociálně patologické jevy a jejich projevy v předškolním vzdělávání a na počátku školní docházky a vymezí možnosti narativních technik v působení na dítě předškolního věku.\\
V praktické části se zaměří na výzkum výskytu sociálně patologických jevů v mateřské škole a zpracuje a realizuje projekt postavený na příběhu či příbězích zaměřený na prevenci sociálně patologických jevů. Realizaci projektu doplní videozáznamem.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti příběhů v prevenci proti sociálně patologickým jevům.
V teoretické části studentka pojmenuje sociálně patologické jevy a jejich projevy v předškolním vzdělávání a na počátku školní docházky a vymezí možnosti narativních technik v působení na dítě předškolního věku.\\
V praktické části se zaměří na výzkum výskytu sociálně patologických jevů v mateřské škole a zpracuje a realizuje projekt postavený na příběhu či příbězích zaměřený na prevenci sociálně patologických jevů. Realizaci projektu doplní videozáznamem.
Seznam doporučené literatury
Antier, E., Agresivita dětí, Portál 2004\\
Badegruber B., Příběhy pomáhají s problémy, Portál 1994\\
Čáp J., Mareš J., Psychologie pro učitele, Portál 2007\\
Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti, Fakta 1999\\
Deissler, H. H., Každodenní problémy v mateřské škole: pomoc pro učitelky a rodiče, Portál 1994.\\
Doležel L., Narativní způsoby v české literatuře, Český spisovatel, 1993\\
Dudzinská I., Dětské konflikty v předškolní výchově, SPN 1997.\\
Dvořáková H., Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte, Portál 2002\\
Erkert, A., Hry pro usměrňování agresivity, Portál 2004\\
Franz M.- L. von., Psychologický výklad pohádek, Portál, 2005\\
Hermová, S., Psychomotorické hry, Portál1994\\
Hevier D., Říše Agord, Amulet Praha, 2001\\
Hayesová, N., Základy sociální psychologie, Portál 2000\\
Kubíček T., Vypravěč, Host, 2007\\
Mazal, F.: Pohyb jako prevence agresivity dětí \\
Matějček Z., Dytrych Z., Jak a proč nás trápí dětí, Grada 1997\\
Matějček Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996\\
Pokorný V., Prevence sociálně patologických jevů, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003\\
Příhoda V., Problematika předškolní výchovy, SPN 1966\\
Rámcový program pro předškolní vzdělávání, VÚP 2004\\
Richter L., Od pohádky k pohádce, Dobré divadlo dětem, 2004\\
Říčan P., Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál 1995\\
Sagi A., Problémové děti v mateřské škole, Portál 1995\\
Sendak M., Tam kde žijí divočiny, Hynek, 1994\\
Schmid W. Narativní transformace, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004\\
Stříž J., Práce s pohádkou, Výzkumný osvětový ústav, 1954\\
Svobodová E., Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání, Dr. Josef Raabe, 2007\\
Švarcová E. , Čapek R. , Pro prevenci sociálně patologických jevů, Gaudeamus, 2002\\
Szabová M.,Cvičení pro rozvoj psychomotoriky, Portál 1999\\
Šimanovský Z., Mertin V., Hry pomáhají s problémy, Portál 1996\\
Šimanovský Z., Hry pro zvládání agresivity a neklidu, Portál 2002\\
Trávníček J., Vyprávěj mi něco, Pistorius & Olšanská, 2007\\
Trpišovská D., Vývojová psychologie: pro studenty učitelství, Pedagogická fakulta UJEP 1998\\
Ulrychová I., Gregorová V., Švejdová H., Hrajeme si s pohádkami, Portál, 2000\\
Zelinková O., Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál 2001
Seznam doporučené literatury
Antier, E., Agresivita dětí, Portál 2004\\
Badegruber B., Příběhy pomáhají s problémy, Portál 1994\\
Čáp J., Mareš J., Psychologie pro učitele, Portál 2007\\
Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti, Fakta 1999\\
Deissler, H. H., Každodenní problémy v mateřské škole: pomoc pro učitelky a rodiče, Portál 1994.\\
Doležel L., Narativní způsoby v české literatuře, Český spisovatel, 1993\\
Dudzinská I., Dětské konflikty v předškolní výchově, SPN 1997.\\
Dvořáková H., Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte, Portál 2002\\
Erkert, A., Hry pro usměrňování agresivity, Portál 2004\\
Franz M.- L. von., Psychologický výklad pohádek, Portál, 2005\\
Hermová, S., Psychomotorické hry, Portál1994\\
Hevier D., Říše Agord, Amulet Praha, 2001\\
Hayesová, N., Základy sociální psychologie, Portál 2000\\
Kubíček T., Vypravěč, Host, 2007\\
Mazal, F.: Pohyb jako prevence agresivity dětí \\
Matějček Z., Dytrych Z., Jak a proč nás trápí dětí, Grada 1997\\
Matějček Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996\\
Pokorný V., Prevence sociálně patologických jevů, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003\\
Příhoda V., Problematika předškolní výchovy, SPN 1966\\
Rámcový program pro předškolní vzdělávání, VÚP 2004\\
Richter L., Od pohádky k pohádce, Dobré divadlo dětem, 2004\\
Říčan P., Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál 1995\\
Sagi A., Problémové děti v mateřské škole, Portál 1995\\
Sendak M., Tam kde žijí divočiny, Hynek, 1994\\
Schmid W. Narativní transformace, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004\\
Stříž J., Práce s pohádkou, Výzkumný osvětový ústav, 1954\\
Svobodová E., Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání, Dr. Josef Raabe, 2007\\
Švarcová E. , Čapek R. , Pro prevenci sociálně patologických jevů, Gaudeamus, 2002\\
Szabová M.,Cvičení pro rozvoj psychomotoriky, Portál 1999\\
Šimanovský Z., Mertin V., Hry pomáhají s problémy, Portál 1996\\
Šimanovský Z., Hry pro zvládání agresivity a neklidu, Portál 2002\\
Trávníček J., Vyprávěj mi něco, Pistorius & Olšanská, 2007\\
Trpišovská D., Vývojová psychologie: pro studenty učitelství, Pedagogická fakulta UJEP 1998\\
Ulrychová I., Gregorová V., Švejdová H., Hrajeme si s pohádkami, Portál, 2000\\
Zelinková O., Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál 2001