Tato diplomová práce se zabývá zpracování přírodovědného učiva. Obsahuje návrhy dvou turistických exkurzí a jedné ukázkové hodiny.
Cílem je vytvářet kladný vztah žáků k přírodě a její ochraně, a upevnit jejich znalosti z prvouky a přírodovědy, s využitím mezipředmětových vztahů.
Práce je určena pro žáky 4. ročníku ZŠ se vzdělávacím programem RVP ZV, dále pro žáky 4.-8. ročníku ZŠ se vzdělávacím programem RVP ZV - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. K vycházkám i vyučovací hodině jsou vytvořeny pracovní listy, které obsahují úkoly určené pro jednotlivé zastávky.
Anotace v angličtině
This thesis is deliberative to working the curriculum in natural science. It contains two propsal of tourist excursions and one demonstration lesson.
Its aim is to create a positive bearing of pupils to the nature and its protection in amusing way and to strenghten the knowledge of basic principles of the nature science with taking full use of interdisciplinar relations.
The thesis is designed for pupils of the 4 th. class of primary school with educational program RVP ZV next for pupils of 4 th. - 8 th. year-class of primary school with educational program - the enclosure modulating education of pupils with light mental handicap.
The work sheets are cretated for the lesson and the short trips into natural surroundings and contains the tasks aimed for separate stands.
Klíčová slova
turistické exkurze, ochrana přírody, prvouka a přírodověda, mezipředmětové vztahy, žáci ZŠ, vzdělávací program RVP ZV, lehké mentální postižení, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
curriculum in natural science, tourist excursions, demonstration lesson, nature protection, interdisciplinar relations,pupils of primary school, educational program RVP ZV, light mental handicap, work sheets, short trips into natural surroundings
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zpracování přírodovědného učiva. Obsahuje návrhy dvou turistických exkurzí a jedné ukázkové hodiny.
Cílem je vytvářet kladný vztah žáků k přírodě a její ochraně, a upevnit jejich znalosti z prvouky a přírodovědy, s využitím mezipředmětových vztahů.
Práce je určena pro žáky 4. ročníku ZŠ se vzdělávacím programem RVP ZV, dále pro žáky 4.-8. ročníku ZŠ se vzdělávacím programem RVP ZV - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. K vycházkám i vyučovací hodině jsou vytvořeny pracovní listy, které obsahují úkoly určené pro jednotlivé zastávky.
Anotace v angličtině
This thesis is deliberative to working the curriculum in natural science. It contains two propsal of tourist excursions and one demonstration lesson.
Its aim is to create a positive bearing of pupils to the nature and its protection in amusing way and to strenghten the knowledge of basic principles of the nature science with taking full use of interdisciplinar relations.
The thesis is designed for pupils of the 4 th. class of primary school with educational program RVP ZV next for pupils of 4 th. - 8 th. year-class of primary school with educational program - the enclosure modulating education of pupils with light mental handicap.
The work sheets are cretated for the lesson and the short trips into natural surroundings and contains the tasks aimed for separate stands.
Klíčová slova
turistické exkurze, ochrana přírody, prvouka a přírodověda, mezipředmětové vztahy, žáci ZŠ, vzdělávací program RVP ZV, lehké mentální postižení, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
curriculum in natural science, tourist excursions, demonstration lesson, nature protection, interdisciplinar relations,pupils of primary school, educational program RVP ZV, light mental handicap, work sheets, short trips into natural surroundings
Zásady pro vypracování
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Orlických hor s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup při vypracování:\\
1. Analýza osnov a učebních plánů prvouky a přírodovědy a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2005)\\
2. Vytipování vhodných lokalit pro praktickou práci v terénu. (termín do 3/2005)\\
3. Studium dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, AOPK, atd.) (průběžně)\\
4. Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2005)\\
5. Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe apod.), vyvození závěrů a korekce navrhovaných metod podle nabytých zkušeností. (termín do 12/2005)\\
6. Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, atd.) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2005)\\
7. Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2006)\\
Zásady pro vypracování
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Orlických hor s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup při vypracování:\\
1. Analýza osnov a učebních plánů prvouky a přírodovědy a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2005)\\
2. Vytipování vhodných lokalit pro praktickou práci v terénu. (termín do 3/2005)\\
3. Studium dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, AOPK, atd.) (průběžně)\\
4. Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2005)\\
5. Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe apod.), vyvození závěrů a korekce navrhovaných metod podle nabytých zkušeností. (termín do 12/2005)\\
6. Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, atd.) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2005)\\
7. Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2006)\\
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN, Praha. \\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.\\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN, Praha. \\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.\\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\