Bakalářská práce na téma: ''Porovnání problematik do MŠ a ZŠ“ je rozdělena na dvě části.
Teoretická část přibližuje současné pojetí předškolního a primárního vzdělávání. Dále popisuje vývojové charakteristiky dítěte, které vstupuje do mateřské školy a dítěte nastupujícího do první třídy základní školy. Věnuje se také problémům, které souvisí s adaptací na daný typ školy.
Praktická část popisuje problémy dětí, které prošly adaptačním procesem v mateřské i základní škole. V další části je popsán program konkrétní mateřské školy, který usnadňuje dětem přechody do obou typů škol.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis approaches the current concept of the nursery and elementary education and it describes the developmental characteristics of the child who enters the nursery school and the child entering the first class of the primary school. It also deals with the problems concerning the adaptation to the specific type of the school.
The practical part describes the problems of the children who went through the adaptation process both in nursery and primary schools. In the next part there is described the program of the concrete nursery school which helps children to face entering both types of the schools easier.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
77 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma: ''Porovnání problematik do MŠ a ZŠ“ je rozdělena na dvě části.
Teoretická část přibližuje současné pojetí předškolního a primárního vzdělávání. Dále popisuje vývojové charakteristiky dítěte, které vstupuje do mateřské školy a dítěte nastupujícího do první třídy základní školy. Věnuje se také problémům, které souvisí s adaptací na daný typ školy.
Praktická část popisuje problémy dětí, které prošly adaptačním procesem v mateřské i základní škole. V další části je popsán program konkrétní mateřské školy, který usnadňuje dětem přechody do obou typů škol.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis approaches the current concept of the nursery and elementary education and it describes the developmental characteristics of the child who enters the nursery school and the child entering the first class of the primary school. It also deals with the problems concerning the adaptation to the specific type of the school.
The practical part describes the problems of the children who went through the adaptation process both in nursery and primary schools. In the next part there is described the program of the concrete nursery school which helps children to face entering both types of the schools easier.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Práce se bude skládat ze dvou částí. V teoretické části přiblíží autorka současné pojetí předškolního a primárního vzdělávání, z pohledu vývojové psychologie popíše dítě vstupující do mateřské školy a dítě zahajující školní docházku, zaměří se především na oblast sociální (socializaci). Dále popíše adaptační obtíže související s nástupem do MŠ a do ZŠ. Tato část práce bude vycházet z práce s odbornou literaturou.\\
V praktické části se autorka pokusí na základě rozhovorů s dětmi, jejich rodiči a učitelkami obou typů škol pojmenovat problematické momenty nástupu dítěte do MŠ a ZŠ, popsat shody a rozdíly.
Zásady pro vypracování
Práce se bude skládat ze dvou částí. V teoretické části přiblíží autorka současné pojetí předškolního a primárního vzdělávání, z pohledu vývojové psychologie popíše dítě vstupující do mateřské školy a dítě zahajující školní docházku, zaměří se především na oblast sociální (socializaci). Dále popíše adaptační obtíže související s nástupem do MŠ a do ZŠ. Tato část práce bude vycházet z práce s odbornou literaturou.\\
V praktické části se autorka pokusí na základě rozhovorů s dětmi, jejich rodiči a učitelkami obou typů škol pojmenovat problematické momenty nástupu dítěte do MŠ a ZŠ, popsat shody a rozdíly.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J.,Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha, CPress 2007\\
Čáp, J.. Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001\\
Deissler, H. H.: Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál 1982\\
Helus.Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004\\
Hoskovcová, S.: Odolnost předškolního dítěte. Praha\\
Keller,G., Thewaltová, B.: Jdeme do školy. Praha, Nový život 1994\\
Kolláriková, Z., Pupala, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001\\
Kutálková, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha, Grada 2005\\
Mertin, V., Gillernová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003\\
Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV ( Metodika pro podporu individualizace vzdělávání
v podmínkách MŠ ). Praha, ÚIV-Tauris, 2007\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál\\
Žáčková, Jucovičová: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha, D+H 2005
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J.,Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha, CPress 2007\\
Čáp, J.. Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001\\
Deissler, H. H.: Každodenní problémy v mateřské škole. Praha, Portál 1982\\
Helus.Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004\\
Hoskovcová, S.: Odolnost předškolního dítěte. Praha\\
Keller,G., Thewaltová, B.: Jdeme do školy. Praha, Nový život 1994\\
Kolláriková, Z., Pupala, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001\\
Kutálková, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha, Grada 2005\\
Mertin, V., Gillernová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003\\
Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV ( Metodika pro podporu individualizace vzdělávání
v podmínkách MŠ ). Praha, ÚIV-Tauris, 2007\\
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005\\
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997\\
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál\\
Žáčková, Jucovičová: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha, D+H 2005