Tato diplomová práce je výzkumem současného stavu na českých silnicích. Hlavním úkolem bylo nalézt hlavní příčinu chybového jednání řidiče v provozu. Pomocí analýz zaměřených na vliv ve 4 kategoriích : Vliv prostředí, vliv automobilu, vliv vykonávané pracovní činnosti na chování člověka a vliv samotného člověka na svojí pracovní činnost byla tato příčina blíže specifikována. Ve výzkumech je zahrnuto i dotazníkové šetření, jehož úkolem je shrnout názory řidičů, mužů i žen, na současnou situaci.
Analýzy vlivů jednotlivých faktorů byli koncipovány jako terénní měření, přičemž byl kladen důraz na vybrané přestupky proti pravidlům. Zejména bylo toto měření zaměřeno na vliv vykonávané pracovní činnosti člověkem v těchto ohledech: dodržování maximální povolené rychlosti, nezastavení na místech, kde je to dáno dopravní značkou a použití bezpečnostních pásů řidičem vozidla. Vliv prostředí byl otestován vhodností řešení dopravních míst, zejména pak přechodů pro chodce. Vliv samotného člověka je pak charakterizován v další části. Analytická část má pak za úkol shrnout a porovnat údaje získané při měření, jenž jsou uvedeny v části Experimentální. V závěru práce je seznam doporučení pro jednotlivé oblastí, které by měly přinést zlepšení současného stavu.
Anotace v angličtině
This thesis is the current stat of research on Czech roads.The main task was to find the major cause of errors in the drivers‘ conduct of operations. The analysis is focused on the impact of 4 categories: environmental impact, the impact of the car, the influence of work on human behavior and influence the very man to his work activities were the cause further specified. In my research is also included a questionnaire, whose job is to summarize the views of drivers, both men and women of the current situation.
The analysis of individual factors were designed as field measurements, with emphasis placed on selected offenses against the rules. This was particularly aimed at measuring the impact of work performed by humans in these respects: respect the maximum speed limit, failing to stop at places where it's due to traffic signs, and use of safety belts by the driver of the vehicle.The influence of environment was tested, as well as the suitability of sites dealing with traffic, especially pedestrian crossings. The influence of people itself is then characterized in the next section. The analytical part has the task to summarize and compare data obtained from measurements, which are listed in the Experimental section. The conclusion is a list of recommendations for individual areas, which should bring improvements to the current situation.
Klíčová slova
DOPRAVA, NEHODA, ANALÝZA ŘIDIČE, BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU
Klíčová slova v angličtině
TRANSPORT, ACCIDENT, DRIVER ANALYSIS, ROAD SAFETY
Rozsah průvodní práce
112 s., 4 s. tab. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je výzkumem současného stavu na českých silnicích. Hlavním úkolem bylo nalézt hlavní příčinu chybového jednání řidiče v provozu. Pomocí analýz zaměřených na vliv ve 4 kategoriích : Vliv prostředí, vliv automobilu, vliv vykonávané pracovní činnosti na chování člověka a vliv samotného člověka na svojí pracovní činnost byla tato příčina blíže specifikována. Ve výzkumech je zahrnuto i dotazníkové šetření, jehož úkolem je shrnout názory řidičů, mužů i žen, na současnou situaci.
Analýzy vlivů jednotlivých faktorů byli koncipovány jako terénní měření, přičemž byl kladen důraz na vybrané přestupky proti pravidlům. Zejména bylo toto měření zaměřeno na vliv vykonávané pracovní činnosti člověkem v těchto ohledech: dodržování maximální povolené rychlosti, nezastavení na místech, kde je to dáno dopravní značkou a použití bezpečnostních pásů řidičem vozidla. Vliv prostředí byl otestován vhodností řešení dopravních míst, zejména pak přechodů pro chodce. Vliv samotného člověka je pak charakterizován v další části. Analytická část má pak za úkol shrnout a porovnat údaje získané při měření, jenž jsou uvedeny v části Experimentální. V závěru práce je seznam doporučení pro jednotlivé oblastí, které by měly přinést zlepšení současného stavu.
Anotace v angličtině
This thesis is the current stat of research on Czech roads.The main task was to find the major cause of errors in the drivers‘ conduct of operations. The analysis is focused on the impact of 4 categories: environmental impact, the impact of the car, the influence of work on human behavior and influence the very man to his work activities were the cause further specified. In my research is also included a questionnaire, whose job is to summarize the views of drivers, both men and women of the current situation.
The analysis of individual factors were designed as field measurements, with emphasis placed on selected offenses against the rules. This was particularly aimed at measuring the impact of work performed by humans in these respects: respect the maximum speed limit, failing to stop at places where it's due to traffic signs, and use of safety belts by the driver of the vehicle.The influence of environment was tested, as well as the suitability of sites dealing with traffic, especially pedestrian crossings. The influence of people itself is then characterized in the next section. The analytical part has the task to summarize and compare data obtained from measurements, which are listed in the Experimental section. The conclusion is a list of recommendations for individual areas, which should bring improvements to the current situation.
Klíčová slova
DOPRAVA, NEHODA, ANALÝZA ŘIDIČE, BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU
Klíčová slova v angličtině
TRANSPORT, ACCIDENT, DRIVER ANALYSIS, ROAD SAFETY
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je provést analýzu příčin chybového jednání řidičů vedoucí ke vzniku dopravní nehody. Na jejím základě vypracovat opatření ve prospěch odstranění, respektive eliminaci chyb řidiče.
Metodický postup:
Provést analýzu faktorů prostředí působících na chování řidiče.
Provést analýzu faktorů působících ze strany automobilu na chování řidiče.
Provést analýzu faktorů působících ze strany pracovní činnosti na chování člověka - řidiče.
Provést analýzu vlivu samotného člověka na svoji pracovní činnost.
Provést sběr dat terénním sledováním člověka - řidiče v provozu.
Provést analýzu faktorů, v nichž sehrává rozhodující negativní roli řidič.
Na základě provedených analýz stanovit obecná pravidla pro eliminaci rizik vzniku úrazů při dopravních nehodách u prvku řidiče jako součásti systému.
Zpracovat obecná kriteria pro výběr člověka z hlediska jeho kapacity.
Stanovit možnosti pro zkvalitnění řidičů.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je provést analýzu příčin chybového jednání řidičů vedoucí ke vzniku dopravní nehody. Na jejím základě vypracovat opatření ve prospěch odstranění, respektive eliminaci chyb řidiče.
Metodický postup:
Provést analýzu faktorů prostředí působících na chování řidiče.
Provést analýzu faktorů působících ze strany automobilu na chování řidiče.
Provést analýzu faktorů působících ze strany pracovní činnosti na chování člověka - řidiče.
Provést analýzu vlivu samotného člověka na svoji pracovní činnost.
Provést sběr dat terénním sledováním člověka - řidiče v provozu.
Provést analýzu faktorů, v nichž sehrává rozhodující negativní roli řidič.
Na základě provedených analýz stanovit obecná pravidla pro eliminaci rizik vzniku úrazů při dopravních nehodách u prvku řidiče jako součásti systému.
Zpracovat obecná kriteria pro výběr člověka z hlediska jeho kapacity.
Stanovit možnosti pro zkvalitnění řidičů.
Seznam doporučené literatury
Celjak, I.: Technická normalizace a bezpečnost 2008, interní studijní text, ZF, JU, 2008;
Zákon 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích;
Zákon 475/2001 o pracovní době a odpočinku zaměstnanců v dopravě;
Zákon 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích;
Nařízení vlády č.24/2003 Sb., o základních požadavcích na ochranu zdraví a bezpečnosti při konstrukci a výrobě strojních zařízení;
Nařízení vlády č.378/2001 Sb., o bližších požadavcích na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí;
Normy ISO 2860, 2867, 3411;
Nařízení vlády č.101/2005 o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí;
ČSN EN ISO 11064-4 Ergonomické navrhování řídících center;
ČSN EN ISO 15265 Ergonomie tepelného prostředí;
Zákon 13/1997 o pozemních komunikacích;
Vyhláška MZ č.89/2001 Zařazování prací do kategorií;
www.mvcr.cz/doprava/nehody (statistika DN v provozu);
www.cdv.cz (Centrum dopravní výchovy);
www.nbu.cz (Národní bezpečností úřad);
Časopisy: Doprava, Doprava a silnice, Právo a doprava, Silniční obzor.
Seznam doporučené literatury
Celjak, I.: Technická normalizace a bezpečnost 2008, interní studijní text, ZF, JU, 2008;
Zákon 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích;
Zákon 475/2001 o pracovní době a odpočinku zaměstnanců v dopravě;
Zákon 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích;
Nařízení vlády č.24/2003 Sb., o základních požadavcích na ochranu zdraví a bezpečnosti při konstrukci a výrobě strojních zařízení;
Nařízení vlády č.378/2001 Sb., o bližších požadavcích na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí;
Normy ISO 2860, 2867, 3411;
Nařízení vlády č.101/2005 o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí;
ČSN EN ISO 11064-4 Ergonomické navrhování řídících center;
ČSN EN ISO 15265 Ergonomie tepelného prostředí;
Zákon 13/1997 o pozemních komunikacích;
Vyhláška MZ č.89/2001 Zařazování prací do kategorií;
www.mvcr.cz/doprava/nehody (statistika DN v provozu);
www.cdv.cz (Centrum dopravní výchovy);
www.nbu.cz (Národní bezpečností úřad);
Časopisy: Doprava, Doprava a silnice, Právo a doprava, Silniční obzor.