Cílem diplomové práce je rozbor problematiky počítačových her, vztah mládeže k hraní na počítači a role počítače v životě adolescenta.
Teoretická část této práce se věnuje problematice na toto téma obsažené v odborné literatuře. Nabízí nám pohled na pozitivní a negativní jevy, které se váží k užívání počítače a her.
Praktická část diplomové práce se orientuje na získání informací týkajících se cílů práce. Vhodnými metodami provádí výzkum na vybraných základních školách a shromažďuje a zhodnocuje kvantitativní a kvalitativní údaje.
Anotace v angličtině
The aim of this dissertation is to analyse problem of computer gaming, the relationship of adolescents who play computer games and the role of computers in young peoples´ lives. The theoretical part of this dissertation is devoted to problem of computer gaming which is covered in the specialized literature. We can look into the positive and negative aspects of playing computer games. The practical part of this dissertation is focused on obtaining the information in spirit with the aim of the work. By suitable methods the research was conduct at the chosen primary schools and the data was collected and evaluated.
Klíčová slova
Počítač, hry, hraní, závislost
Klíčová slova v angličtině
Computer, games, playing, addiction
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je rozbor problematiky počítačových her, vztah mládeže k hraní na počítači a role počítače v životě adolescenta.
Teoretická část této práce se věnuje problematice na toto téma obsažené v odborné literatuře. Nabízí nám pohled na pozitivní a negativní jevy, které se váží k užívání počítače a her.
Praktická část diplomové práce se orientuje na získání informací týkajících se cílů práce. Vhodnými metodami provádí výzkum na vybraných základních školách a shromažďuje a zhodnocuje kvantitativní a kvalitativní údaje.
Anotace v angličtině
The aim of this dissertation is to analyse problem of computer gaming, the relationship of adolescents who play computer games and the role of computers in young peoples´ lives. The theoretical part of this dissertation is devoted to problem of computer gaming which is covered in the specialized literature. We can look into the positive and negative aspects of playing computer games. The practical part of this dissertation is focused on obtaining the information in spirit with the aim of the work. By suitable methods the research was conduct at the chosen primary schools and the data was collected and evaluated.
Klíčová slova
Počítač, hry, hraní, závislost
Klíčová slova v angličtině
Computer, games, playing, addiction
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je rozbor fenoménu hraní počítačových her, který je mezi dospívajícími velmi rozšířen. Hodnocení tohoto fenoménu je rozporuplné, od naprostého zatracování a upozorňování na nebezpečí pro osobnost dítěte, až po obhajování jako moderní aplikace výpočetní techniky.\\
Autor při zpracování diplomového úkolu nejprve prostuduje dostupnou literaturu a stanoví si strukturu práce. V teoretické části práce bude sledovat hodnocení fenoménu hraní počítačových her, a to jak z psychologického hlediska (hráčské chování, osobnost a hra, závislost na hře), tak z hlediska sociálního (vytváření specifické kultury).\\
Praktickou část práce bude autor orientovat na získání informací v duchu cíle práce. Bude u dětí na vybraných základních školách sledovat věk prvního hraní, čas věnovaný hře, motivaci ke hraní, přístup ke hrám. Zvolí si proměnné, které lze u hraní sledovat a pokusí se postihnout rizika hráčského chování u sledovaných dětí.\\
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je rozbor fenoménu hraní počítačových her, který je mezi dospívajícími velmi rozšířen. Hodnocení tohoto fenoménu je rozporuplné, od naprostého zatracování a upozorňování na nebezpečí pro osobnost dítěte, až po obhajování jako moderní aplikace výpočetní techniky.\\
Autor při zpracování diplomového úkolu nejprve prostuduje dostupnou literaturu a stanoví si strukturu práce. V teoretické části práce bude sledovat hodnocení fenoménu hraní počítačových her, a to jak z psychologického hlediska (hráčské chování, osobnost a hra, závislost na hře), tak z hlediska sociálního (vytváření specifické kultury).\\
Praktickou část práce bude autor orientovat na získání informací v duchu cíle práce. Bude u dětí na vybraných základních školách sledovat věk prvního hraní, čas věnovaný hře, motivaci ke hraní, přístup ke hrám. Zvolí si proměnné, které lze u hraní sledovat a pokusí se postihnout rizika hráčského chování u sledovaných dětí.\\
Seznam doporučené literatury
Blažek,B.: Tváří v tvář obrazovce. Praha, SLON, 1990\\
Smékal. V., Macek, P.: Utváření a vývoj osobnosti. Brno, Barrister a Principal 2002\\
Koťa, J., Jedlička, R.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha, Karolinum 1998\\
Svoboda, M., Blatný, (Eds): Sociální procesy a osobnost. 99. Brno, 1999\\
Vaculík, M. " Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci. Československá psychologie, 43, 165-179\\
Vagnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha Portál 1999\\
Vykopalová, H.: Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc, Právnická fakulta UP , 2001\\
Seznam doporučené literatury
Blažek,B.: Tváří v tvář obrazovce. Praha, SLON, 1990\\
Smékal. V., Macek, P.: Utváření a vývoj osobnosti. Brno, Barrister a Principal 2002\\
Koťa, J., Jedlička, R.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha, Karolinum 1998\\
Svoboda, M., Blatný, (Eds): Sociální procesy a osobnost. 99. Brno, 1999\\
Vaculík, M. " Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci. Československá psychologie, 43, 165-179\\
Vagnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha Portál 1999\\
Vykopalová, H.: Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc, Právnická fakulta UP , 2001\\