Diplomová práce se zabývá problematikou specifických poruch učení a chování. Nezávisle na věku u některých dětí přetrvávají obtíže, které znesnadňují jejich výuku v nedostatečně zvládnuté technice čtení, v oslabené schopnosti porozumění čtenému textu a v závislosti na tom v neschopnosti efektivně se čtenému učit.
Cílem diplomové práce je poskytnout rady, jak těmto dětem pomoci v rámci integrace do běžné třídy základní školy. V individuálně vzdělávacím plánu jsou upřesněny jednotlivé kroky ( forma a frekvence nápravy, obsah nápravy,&x2026; ).
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problematic of specific behavior disorders. Despite the age some children keep suffering from complications which negatively influence their studies in the form of insufficient reading techniques, in the lower ability of text understanding and consequently disability to study the read material.
The goal of the thesis is to suggest a number of recommendations how to help those children in the phrame of their integration to a common basic schoul course. Separate steps (form and frequency of correction, contents of corrections) are described in the individual educational plan.
Klíčová slova
specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie), porucha pozornosti provázená hyperaktivitou (ADHD), porucha pozornosti bez hyperaktivity, opoziční chování, ADHD s agresivitou, integrace jedinců se speciálními potřebami, tolerance a hodnocení dětí s SPU v předmětech, hodnocení a klasifikace, slovní hodnocení
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, attention disorder with/without hyperactivity (ADHD), resistence behaviour, ADHD with agression, integration of specific needs, probléme of tolerance, evaluation and classification of children with ADHD, verbal contact
Rozsah průvodní práce
72 s., 7 s.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou specifických poruch učení a chování. Nezávisle na věku u některých dětí přetrvávají obtíže, které znesnadňují jejich výuku v nedostatečně zvládnuté technice čtení, v oslabené schopnosti porozumění čtenému textu a v závislosti na tom v neschopnosti efektivně se čtenému učit.
Cílem diplomové práce je poskytnout rady, jak těmto dětem pomoci v rámci integrace do běžné třídy základní školy. V individuálně vzdělávacím plánu jsou upřesněny jednotlivé kroky ( forma a frekvence nápravy, obsah nápravy,&x2026; ).
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problematic of specific behavior disorders. Despite the age some children keep suffering from complications which negatively influence their studies in the form of insufficient reading techniques, in the lower ability of text understanding and consequently disability to study the read material.
The goal of the thesis is to suggest a number of recommendations how to help those children in the phrame of their integration to a common basic schoul course. Separate steps (form and frequency of correction, contents of corrections) are described in the individual educational plan.
Klíčová slova
specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie), porucha pozornosti provázená hyperaktivitou (ADHD), porucha pozornosti bez hyperaktivity, opoziční chování, ADHD s agresivitou, integrace jedinců se speciálními potřebami, tolerance a hodnocení dětí s SPU v předmětech, hodnocení a klasifikace, slovní hodnocení
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, attention disorder with/without hyperactivity (ADHD), resistence behaviour, ADHD with agression, integration of specific needs, probléme of tolerance, evaluation and classification of children with ADHD, verbal contact
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je poskytnout rady, jak těmto dětem pomoci v rámci integrace do běžné třídy základní školy. V individuálně vzdělávacím plánu jsou upřesněny jednotlivé kroky (forma a frekvence nápravy, obsah nápravy, ...).
Teoretická část obsahuje základní pojmy a definice, zabývá se etiologií poruch, popisuje základní charakteristiky dětí.
Praktická část umožňuje rodičům, učitelům a vychovatelům nahlédnout do problémů dětí se specifickými poruchami učení a chování. Součástí diplomové práce je kazuistika.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je poskytnout rady, jak těmto dětem pomoci v rámci integrace do běžné třídy základní školy. V individuálně vzdělávacím plánu jsou upřesněny jednotlivé kroky (forma a frekvence nápravy, obsah nápravy, ...).
Teoretická část obsahuje základní pojmy a definice, zabývá se etiologií poruch, popisuje základní charakteristiky dětí.
Praktická část umožňuje rodičům, učitelům a vychovatelům nahlédnout do problémů dětí se specifickými poruchami učení a chování. Součástí diplomové práce je kazuistika.
Seznam doporučené literatury
Hlavní prameny:
Antier, E.:Agresivita dětí, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-808-2
Černá, M. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce, Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-880-8
Kucharská, A.: Specifické poruchy učení a chování, Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-389-7
Kunz, S. a kol.: Kriseintervention, Weinheim und München: Juventa, 2004, ISBN 3-7799-2053-0
Michalová, Z.: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, ISBN 80-7311-021-0
Müller, O. a kol.:Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, ISBN 80-244-0231-9
Munden, A. a Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-625-X
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha:
Portál, 1997, ISBN 80-7178-135-5
Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4
Serfontein, G.:Potíže dětí s učením a chováním, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-315-3
Severe, S.:Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly, Praha:Portál, 2000, ISBN 80-7178-368-4
Schimunek,P.F.: Slovní hodnocení žáků, Praha: Portál, 1994, ISBN 80-85282-91-7
Schulte, W., Tölle, R.: Psychiatrie, Berlin, Heidelberg: Springer- Verlag, 1971, ISBN 3-540-05575-4, ISBN 0-387-05575-4
Slavík,J.: Hodnocení v současné škole, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-262-9
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Praha: Portál, 1997, ISBN 80-7178-131-2
Train, A.: Nejčastější poruchy chování, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-503-2
Trescher, H., G., Finger-Trescher, U.: Aggression und Wachstum, Mainz: Matthias-Grünewald, 1992, ISBN 3-7867-1627-7
Zelinková,O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program,
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-544-X
Zelinková, O.: Poruchy učení, Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178-800-7
Sekundární prameny:
Kavale - Pazlarová, M. a kol.: Psychorelaxační cvičení pro děti s LMD, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998
Kirbyová, A.: Nešikovné dítě, Praha: Portál 2000, ISBN 80-7178-424-9
Kolektiv autorů: Kurs integrace dětí se speciálními potřebami, Praha: Portál, 1997
Žáčková, H. a Jucovičová, D.: Metody práce s dětmi s LMD, Praha: DaH, 2000, ISBN neuvedeno
Žáčková, H. a Jucovičová, D.: Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, Praha: DaH, 2000, ISBN neuvedeno
Seznam doporučené literatury
Hlavní prameny:
Antier, E.:Agresivita dětí, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-808-2
Černá, M. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce, Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-880-8
Kucharská, A.: Specifické poruchy učení a chování, Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-389-7
Kunz, S. a kol.: Kriseintervention, Weinheim und München: Juventa, 2004, ISBN 3-7799-2053-0
Michalová, Z.: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, ISBN 80-7311-021-0
Müller, O. a kol.:Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, ISBN 80-244-0231-9
Munden, A. a Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-625-X
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha:
Portál, 1997, ISBN 80-7178-135-5
Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-287-4
Serfontein, G.:Potíže dětí s učením a chováním, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-315-3
Severe, S.:Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly, Praha:Portál, 2000, ISBN 80-7178-368-4
Schimunek,P.F.: Slovní hodnocení žáků, Praha: Portál, 1994, ISBN 80-85282-91-7
Schulte, W., Tölle, R.: Psychiatrie, Berlin, Heidelberg: Springer- Verlag, 1971, ISBN 3-540-05575-4, ISBN 0-387-05575-4
Slavík,J.: Hodnocení v současné škole, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-262-9
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Praha: Portál, 1997, ISBN 80-7178-131-2
Train, A.: Nejčastější poruchy chování, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-503-2
Trescher, H., G., Finger-Trescher, U.: Aggression und Wachstum, Mainz: Matthias-Grünewald, 1992, ISBN 3-7867-1627-7
Zelinková,O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program,
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-544-X
Zelinková, O.: Poruchy učení, Praha: Portál, 1994, ISBN 80-7178-800-7
Sekundární prameny:
Kavale - Pazlarová, M. a kol.: Psychorelaxační cvičení pro děti s LMD, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 1998
Kirbyová, A.: Nešikovné dítě, Praha: Portál 2000, ISBN 80-7178-424-9
Kolektiv autorů: Kurs integrace dětí se speciálními potřebami, Praha: Portál, 1997
Žáčková, H. a Jucovičová, D.: Metody práce s dětmi s LMD, Praha: DaH, 2000, ISBN neuvedeno
Žáčková, H. a Jucovičová, D.: Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, Praha: DaH, 2000, ISBN neuvedeno