Práce popisuje vznik standardů kvality pro oblast sociálních služeb a uvádí je do kontextu s aktivitami týkajícími se demografického vývoje a s komunitním plánováním. Podrobně rozebírá věcné požadavky standardů s ohledem na rezidenční zařízení pro seniory.
Praktická část se věnuje implementaci těchto standardů v Domově pro seniory sv. Jiří v Plzni. Popisuje postup vytvoření potřebné řídící dokumentace, její strukturu i technické řešení. Dále dokumentuje postup změn procesů a dopady do chování zaměstnanců i nové požadavky na jejich znalosti a kompetence. Těžiště práce spočívá v popisu forem ověření, zda se podařilo standardy kvality do praxe prosadit a s jakým výsledkem.
V závěru práce jsou shrnuty dosažené výsledky - tedy zda a jak zavedení standardů zvýšilo spokojenost klientů, jak ovlivnilo způsob práce zaměstnanců a také s jakými náklady bylo nasazení standardů spojené. Všechna tato zjištění shrnuje do zásad dobré praxe, které mohou využít i další zařízení sociálních služeb obdobného typu.
Anotace v angličtině
A Genesis and formulation quality standard for social care is related to demographic trends and were going in context with community planning. Specific requirements are assigning for residential senior care.
An implementation quality standard was accomplished in institution “Domov pro seniory sv. Jiří v Plzni“ (DSJ), that provide residential social services for senior citizens. In DSJ was created governance documentation ISO 9001 compatible in intranet environment and requirements of standards was performing in processes. This change was connected with deep transformation in staff behavior and knowledge. Success was verified by internal audit, witch was served as training for quality inspection as well.
Quality standards implementation was improved client satisfaction, but last not leased was increased education costs. Documented knowledge of this project is applicable as best practices for similar service providers.
Klíčová slova
sociální služby, rezidenční zařízení pro seniory, kvalita sociálních služeb, standardy sociálních služeb, řízená dokumentace, ISO 9001, interní audit, inspekce kvality
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social Services, Residential Senior Care, Quality Standards for Social Services, Governance Documentation, ISO 9001, Internal Audit, Quality Inspection
Rozsah průvodní práce
33 s., Přílohy - XVI. - 37s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce popisuje vznik standardů kvality pro oblast sociálních služeb a uvádí je do kontextu s aktivitami týkajícími se demografického vývoje a s komunitním plánováním. Podrobně rozebírá věcné požadavky standardů s ohledem na rezidenční zařízení pro seniory.
Praktická část se věnuje implementaci těchto standardů v Domově pro seniory sv. Jiří v Plzni. Popisuje postup vytvoření potřebné řídící dokumentace, její strukturu i technické řešení. Dále dokumentuje postup změn procesů a dopady do chování zaměstnanců i nové požadavky na jejich znalosti a kompetence. Těžiště práce spočívá v popisu forem ověření, zda se podařilo standardy kvality do praxe prosadit a s jakým výsledkem.
V závěru práce jsou shrnuty dosažené výsledky - tedy zda a jak zavedení standardů zvýšilo spokojenost klientů, jak ovlivnilo způsob práce zaměstnanců a také s jakými náklady bylo nasazení standardů spojené. Všechna tato zjištění shrnuje do zásad dobré praxe, které mohou využít i další zařízení sociálních služeb obdobného typu.
Anotace v angličtině
A Genesis and formulation quality standard for social care is related to demographic trends and were going in context with community planning. Specific requirements are assigning for residential senior care.
An implementation quality standard was accomplished in institution “Domov pro seniory sv. Jiří v Plzni“ (DSJ), that provide residential social services for senior citizens. In DSJ was created governance documentation ISO 9001 compatible in intranet environment and requirements of standards was performing in processes. This change was connected with deep transformation in staff behavior and knowledge. Success was verified by internal audit, witch was served as training for quality inspection as well.
Quality standards implementation was improved client satisfaction, but last not leased was increased education costs. Documented knowledge of this project is applicable as best practices for similar service providers.
Klíčová slova
sociální služby, rezidenční zařízení pro seniory, kvalita sociálních služeb, standardy sociálních služeb, řízená dokumentace, ISO 9001, interní audit, inspekce kvality
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social Services, Residential Senior Care, Quality Standards for Social Services, Governance Documentation, ISO 9001, Internal Audit, Quality Inspection
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována v souladu s metodickými pokyny pro vypracování bakalářské práce uvedenými v "Opatření děkana ke zpracování bakalářských a diplomových prací na TF JU" ze dne 21. listopadu 2007.
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována v souladu s metodickými pokyny pro vypracování bakalářské práce uvedenými v "Opatření děkana ke zpracování bakalářských a diplomových prací na TF JU" ze dne 21. listopadu 2007.
Seznam doporučené literatury
Čermáková, K., Johnová, M.: Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Praha: Fokus, 2002, 1. vydání, ISBN 80-86552-45-4
Munková, G., kol.: Sociální politika v evropských zemích. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0780-8
Sýkorová, D., Chytil, O.: Autonomie ve stáří: strategie jejího zachování., Ostrava: Ostravská univerzita, 2004, 1. vydání, ISBN: 80-7326-026-3
Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1997, 2. rozšířené a přepracované vydání, ISBN: 80-7178-150-9
Matoušek, O.: Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003, 1. vydání, ISBN: 80-71-78-548-2
Kalvach. Z. Zadák. Z. Jirák. R. Zavázalová. H. Sucharda. P.: Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-85876-33-1
Matoušek, O. Navrátil, P. kol.: Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7
Úlehla, I. :Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996
Sbírka zákonů České republiky, ročník 2006, částka 37, strana 1257 - 1289: Zákon 108/2006 ze dne 14. 3. 2006. Praha: Ministerstvo vnitra 2006, ISSN: 1211-1244
Sbírka zákonů České republiky, ročník 2006, částka 164, strana 7021 - 7048: Vyhláška 505/2006 ze dne 15. 11. 2006. Praha: Ministerstvo vnitra, 2006, ISSN: 1211-1244
http://www.kacr.cz/dokumenty/mezinarodni_auditorske_standardy.htm
Seznam doporučené literatury
Čermáková, K., Johnová, M.: Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Praha: Fokus, 2002, 1. vydání, ISBN 80-86552-45-4
Munková, G., kol.: Sociální politika v evropských zemích. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0780-8
Sýkorová, D., Chytil, O.: Autonomie ve stáří: strategie jejího zachování., Ostrava: Ostravská univerzita, 2004, 1. vydání, ISBN: 80-7326-026-3
Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1997, 2. rozšířené a přepracované vydání, ISBN: 80-7178-150-9
Matoušek, O.: Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003, 1. vydání, ISBN: 80-71-78-548-2
Kalvach. Z. Zadák. Z. Jirák. R. Zavázalová. H. Sucharda. P.: Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-85876-33-1
Matoušek, O. Navrátil, P. kol.: Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7
Úlehla, I. :Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996
Sbírka zákonů České republiky, ročník 2006, částka 37, strana 1257 - 1289: Zákon 108/2006 ze dne 14. 3. 2006. Praha: Ministerstvo vnitra 2006, ISSN: 1211-1244
Sbírka zákonů České republiky, ročník 2006, částka 164, strana 7021 - 7048: Vyhláška 505/2006 ze dne 15. 11. 2006. Praha: Ministerstvo vnitra, 2006, ISSN: 1211-1244
http://www.kacr.cz/dokumenty/mezinarodni_auditorske_standardy.htm