Informace o kvalifikační práci Život za oponou. Příběh divadelního ředitele Pavla Švandy ze Semčic (1825 - 1891) a jeho ženy herečky Elišky Peškové (1832 - 1895)
Diplomová práce zachycuje život a práci divadelního manželského páru Pavla Švandy ze Semčic a jeho ženy Elišky Peškové. Na základě málo známých pramenů rekonstruuje jejich místo v české kultuře druhé poloviny 19. století.
Práce se skládá ze dvou částí. První seznamuje s osudem Švandových, s kulturněhistorickou mapou společných štací jejich divadelní společnosti. Největší důraz je kladen na Švandovo působení v Plzni, na Smíchově a v pražských arénách. Pozornost je věnována rovněž průběhu a každodennosti jednotlivých štací, reprezentativní ukázkou je úplná rekonstrukce štace v Mladé Boleslavi. První díl uzavírají dobová hodnocení významu manželů Švandových a proměny jeho reflexe v budoucích generacích.
Druhý díl diplomové práce ukazuje manažerskou stránku úlohy ředitele divadelní společnosti, hledá hlavní kritéria její prosperity. Odpovídá na otázky, jak se objevovaly divadelní talenty, jak se vytvářely a čím byly podmíněny divadelní smlouvy, jakým způsobem výsledné vystoupení ovlivňovala cenzura. Významným faktorem úspěchu byla rovněž reklama a podoba divadelních cedulí. Práce neopomíjí ani funkci divadelních garderob a kulis. Na závěr je opět shrnuta dobová kritická reflexe všech uvedených složek. Z obou částí posléze vyvstává specifikum divadelní práce manželů Švandových, a to v kontextu srovnatelných divadelních společností druhé poloviny 19. století.
Anotace v angličtině
The dissertation captures the life and work of theatre-involved wedded couple Pavel ze Semcis and his wife Eliska Peskova. Based on little-known sources, it reconstructs their position within the Czech culture of the second half of 19th century.
The dissertation consist of two parts. The first presents the fate of Svanda’s family, with historic-cultural map of destinations of their theatre company. Major emphasis is laid on Svanda’s work in Plzen, Smichov and Prague arenas. Attention is also paid to the course and day to day running of individual destinations; a representative example is the reconstruction in its entirety of the destination in Mlada Boleslav. The first part is concluded by contemporary appreciation of importance of Svanda and his wife and the evolution of this recognition by future generations.
The second part of the dissertation describes the administrative function of the director of theatre company, and is looking for the main criteria of its prosperity. It answers questions of how theatre talents were discovered, how theatre contracts were made and by what factors they were determined, what was the level of intervention of censorship in the final form of the company’s shows. Advertisement and the appearance of theatre posters have also been important in determining the success. The thesis does not overlook the work of people taking care of costumes and scenes. In conclusion is once again summarized the contemporary critical reflection of all the factors mentioned above. From both parts, consequently, rises the specific form of the theatre work of Svanda and his wife, in the context of comparable theatre companies of second half of 19th century.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
124 s., 56 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zachycuje život a práci divadelního manželského páru Pavla Švandy ze Semčic a jeho ženy Elišky Peškové. Na základě málo známých pramenů rekonstruuje jejich místo v české kultuře druhé poloviny 19. století.
Práce se skládá ze dvou částí. První seznamuje s osudem Švandových, s kulturněhistorickou mapou společných štací jejich divadelní společnosti. Největší důraz je kladen na Švandovo působení v Plzni, na Smíchově a v pražských arénách. Pozornost je věnována rovněž průběhu a každodennosti jednotlivých štací, reprezentativní ukázkou je úplná rekonstrukce štace v Mladé Boleslavi. První díl uzavírají dobová hodnocení významu manželů Švandových a proměny jeho reflexe v budoucích generacích.
Druhý díl diplomové práce ukazuje manažerskou stránku úlohy ředitele divadelní společnosti, hledá hlavní kritéria její prosperity. Odpovídá na otázky, jak se objevovaly divadelní talenty, jak se vytvářely a čím byly podmíněny divadelní smlouvy, jakým způsobem výsledné vystoupení ovlivňovala cenzura. Významným faktorem úspěchu byla rovněž reklama a podoba divadelních cedulí. Práce neopomíjí ani funkci divadelních garderob a kulis. Na závěr je opět shrnuta dobová kritická reflexe všech uvedených složek. Z obou částí posléze vyvstává specifikum divadelní práce manželů Švandových, a to v kontextu srovnatelných divadelních společností druhé poloviny 19. století.
Anotace v angličtině
The dissertation captures the life and work of theatre-involved wedded couple Pavel ze Semcis and his wife Eliska Peskova. Based on little-known sources, it reconstructs their position within the Czech culture of the second half of 19th century.
The dissertation consist of two parts. The first presents the fate of Svanda’s family, with historic-cultural map of destinations of their theatre company. Major emphasis is laid on Svanda’s work in Plzen, Smichov and Prague arenas. Attention is also paid to the course and day to day running of individual destinations; a representative example is the reconstruction in its entirety of the destination in Mlada Boleslav. The first part is concluded by contemporary appreciation of importance of Svanda and his wife and the evolution of this recognition by future generations.
The second part of the dissertation describes the administrative function of the director of theatre company, and is looking for the main criteria of its prosperity. It answers questions of how theatre talents were discovered, how theatre contracts were made and by what factors they were determined, what was the level of intervention of censorship in the final form of the company’s shows. Advertisement and the appearance of theatre posters have also been important in determining the success. The thesis does not overlook the work of people taking care of costumes and scenes. In conclusion is once again summarized the contemporary critical reflection of all the factors mentioned above. From both parts, consequently, rises the specific form of the theatre work of Svanda and his wife, in the context of comparable theatre companies of second half of 19th century.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka vyjde zejména ze studia pramenů (doklady, licence; paměti; divadelní rubriky v tisku apod.) a na základě získané heuristiky se pokusí:
1. Rekonstruovat divadelní tradici rodu Pavla Švandy v kontextu divadelních společností a jejich společenské reflexe.
2. Vysledovat souvislost Švandova soukromého života, divadla a dalších profesních aktivit - se zvláštním zaměřením na 50. léta 19. století, kdy vedl divadelní rubriku v časopise Lumír.
3. Analyzovat a provést typologii divadelní kritiky s přihlédnutím k diferenci divadel kamenných, kočovných a arén.
4. Přiblížit reflexi divadla v diváckých zážitcích a určit její význam jako kulturotvorného prvku.
Zásady pro vypracování
Diplomantka vyjde zejména ze studia pramenů (doklady, licence; paměti; divadelní rubriky v tisku apod.) a na základě získané heuristiky se pokusí:
1. Rekonstruovat divadelní tradici rodu Pavla Švandy v kontextu divadelních společností a jejich společenské reflexe.
2. Vysledovat souvislost Švandova soukromého života, divadla a dalších profesních aktivit - se zvláštním zaměřením na 50. léta 19. století, kdy vedl divadelní rubriku v časopise Lumír.
3. Analyzovat a provést typologii divadelní kritiky s přihlédnutím k diferenci divadel kamenných, kočovných a arén.
4. Přiblížit reflexi divadla v diváckých zážitcích a určit její význam jako kulturotvorného prvku.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Národní archiv, Archiv hlavního města Prahy, Literární archiv Památníku národního písemnictví - vybrané fondy
Literatura:
Česká divadla, Encyklopedie divadelních souborů, Praha 2000.
50 let Švandova divadla na Smíchově, Praha 1921.
Bartoš, Prozatímní divadlo a jeho činohra, Praha 1937.
Buchner, Cedule kočovných divadelních společností, Praha 1968.
Jahn, B., Divadla za Koňskou a Žitnou branou, Praha 1913.
Další tituly budou upřesňovány průběžně.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Národní archiv, Archiv hlavního města Prahy, Literární archiv Památníku národního písemnictví - vybrané fondy
Literatura:
Česká divadla, Encyklopedie divadelních souborů, Praha 2000.
50 let Švandova divadla na Smíchově, Praha 1921.
Bartoš, Prozatímní divadlo a jeho činohra, Praha 1937.
Buchner, Cedule kočovných divadelních společností, Praha 1968.
Jahn, B., Divadla za Koňskou a Žitnou branou, Praha 1913.