Diplomová práce se zabývá metodikou výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. V první části je z odborné literatury vytvořen teoretický úvod, který popisuje Klatovsko z různých hledisek. Je zde probírána charakteristika, vymezení a členění území, fyzickogeografické údaje, socioekonomické údaje a ochrana krajiny a přírody.
Práce se nezaměřuje pouze na obor přírodovědy, ale věcně a logicky ho doplňuje o informace z vlastivědy, které společně dávají ucelený pohled na řešené území.
Nezbytnou částí diplomové práce je vlastní šetření, které provádí průzkum znalostí žáků 4. a 5. tříd základních škol. Pro tento výzkum používá metodu mentálního mapování doplněnou dotazníkovým šetřením. Výsledky šetření jsou následně v práci analyzovány a interpretovány pomocí přehledných grafů.
Na základě zjištěných údajů o znalostech žáků týkajících se zájmového regionu Klatovska jsou připraveny praktické učební pomůcky pro pedagogy vyučující regionální přírodovědu a vlastivědu v daném regionu. Vytvořeny jsou učební texty pro přímou výuku žáků a navazující pracovní listy pro kontrolu hloubky znalostí a kvalitu výuky. Jako alternativní možnost výuky jsou zde předkládány zábavné projekty použitelné pro výuku celého Klatovského regionu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is The teaching of region-general science on the Klatovsko example. In the first part of the work is the theoretical introduction composed from special literature which describes Klatovsko in many views. The region is characterized, defined and divided to the sub regions; either physical-geographical and socio-economical data as well as environment-conservation are reviewed in the theoretical part of this thesis.
The work is not focused only on range of general science but also logical attaches it with information from regional geography. This data together gives allover review on the resolved region.
The necessary part of this diploma these is own resolving which is based on seeking for knowledge about the region in 4th and 5th classes of elementary schools.
The little spread method of mental mapping was used for research and the method was extended with questionary investigation. The results of own resolving are discussed and interpreted by suitable graphs.
The teaching-utilities for either region-general science and geography were created on base of obtained results. The learning texts are prepared for direct-teaching of pupils and connected working sheets for reviewing their knowledge and quality-control of teaching were attached.
As an alternative learning-method the funny projects are provided with this work. These projects are useful for teaching of Klatovy region.
Diplomová práce se zabývá metodikou výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. V první části je z odborné literatury vytvořen teoretický úvod, který popisuje Klatovsko z různých hledisek. Je zde probírána charakteristika, vymezení a členění území, fyzickogeografické údaje, socioekonomické údaje a ochrana krajiny a přírody.
Práce se nezaměřuje pouze na obor přírodovědy, ale věcně a logicky ho doplňuje o informace z vlastivědy, které společně dávají ucelený pohled na řešené území.
Nezbytnou částí diplomové práce je vlastní šetření, které provádí průzkum znalostí žáků 4. a 5. tříd základních škol. Pro tento výzkum používá metodu mentálního mapování doplněnou dotazníkovým šetřením. Výsledky šetření jsou následně v práci analyzovány a interpretovány pomocí přehledných grafů.
Na základě zjištěných údajů o znalostech žáků týkajících se zájmového regionu Klatovska jsou připraveny praktické učební pomůcky pro pedagogy vyučující regionální přírodovědu a vlastivědu v daném regionu. Vytvořeny jsou učební texty pro přímou výuku žáků a navazující pracovní listy pro kontrolu hloubky znalostí a kvalitu výuky. Jako alternativní možnost výuky jsou zde předkládány zábavné projekty použitelné pro výuku celého Klatovského regionu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is The teaching of region-general science on the Klatovsko example. In the first part of the work is the theoretical introduction composed from special literature which describes Klatovsko in many views. The region is characterized, defined and divided to the sub regions; either physical-geographical and socio-economical data as well as environment-conservation are reviewed in the theoretical part of this thesis.
The work is not focused only on range of general science but also logical attaches it with information from regional geography. This data together gives allover review on the resolved region.
The necessary part of this diploma these is own resolving which is based on seeking for knowledge about the region in 4th and 5th classes of elementary schools.
The little spread method of mental mapping was used for research and the method was extended with questionary investigation. The results of own resolving are discussed and interpreted by suitable graphs.
The teaching-utilities for either region-general science and geography were created on base of obtained results. The learning texts are prepared for direct-teaching of pupils and connected working sheets for reviewing their knowledge and quality-control of teaching were attached.
As an alternative learning-method the funny projects are provided with this work. These projects are useful for teaching of Klatovy region.
Cílem diplomové práce je vytvoření přírodovědně-vlastivědné charakteristiky regionu Klatovsko a její zpracování do podoby vybraných didaktických prostředků (učební pomůcka - příručka, pracovní listy) pro výuku prvouky, přírodovědy a vlastivědy na I. stupni základní školy se zaměřením na výuku regionu a vytvoření metodické příručky pro učitele.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury vztahující se k tématu diplomové práce: odborná přírodovědně-vlastivědná, geografická literatura o regionu; literatura populárně-naučná a širšího záběru o regionu; učebnice přírodovědy, prvouky, vlastivědy, příp. zeměpisu; literatura z oboru obecné didaktiky, didaktiky přírodovědy, vlastivědy.
2. Diplomantka vytvoří základní přírodovědně-vlastivědnou charakteristiku regionu Klatovsko, která bude mít informativní charakter a bude sloužit ke zpracování bodu 3.
3. Diplomantka na základě bodu 2. zpracuje vybraná témata (NP Šumava, Švihov, přírodní zajímavosti) do podoby učební pomůcky/příručky s pracovními listy a návrhy přírodovědných vycházek a exkurzí vztahujících se na region Klatovsko. Zároveň vytvoří metodickou příručku pro učitele, kde budou uvedeny i další možnosti alternativní výuky jednotlivých témat a nastíněny horizontální a vertikální mezipředmětové vazby prvouky resp. přírodovědy na I. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření přírodovědně-vlastivědné charakteristiky regionu Klatovsko a její zpracování do podoby vybraných didaktických prostředků (učební pomůcka - příručka, pracovní listy) pro výuku prvouky, přírodovědy a vlastivědy na I. stupni základní školy se zaměřením na výuku regionu a vytvoření metodické příručky pro učitele.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury vztahující se k tématu diplomové práce: odborná přírodovědně-vlastivědná, geografická literatura o regionu; literatura populárně-naučná a širšího záběru o regionu; učebnice přírodovědy, prvouky, vlastivědy, příp. zeměpisu; literatura z oboru obecné didaktiky, didaktiky přírodovědy, vlastivědy.
2. Diplomantka vytvoří základní přírodovědně-vlastivědnou charakteristiku regionu Klatovsko, která bude mít informativní charakter a bude sloužit ke zpracování bodu 3.
3. Diplomantka na základě bodu 2. zpracuje vybraná témata (NP Šumava, Švihov, přírodní zajímavosti) do podoby učební pomůcky/příručky s pracovními listy a návrhy přírodovědných vycházek a exkurzí vztahujících se na region Klatovsko. Zároveň vytvoří metodickou příručku pro učitele, kde budou uvedeny i další možnosti alternativní výuky jednotlivých témat a nastíněny horizontální a vertikální mezipředmětové vazby prvouky resp. přírodovědy na I. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Kolektiv, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 1997. Vzdělávací program Národní škola. Vzdělávací program pro 1. - 9. ročník
základního školství. MŠMT, Praha. 144 s. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka kompetence v základním vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka příkladů dobré praxe. Online vydání pdpzv.vuppraha.cz
Nelešovská, A., Spáčilová, H., 1995. Didaktika II. Univerzita Palackého, Olomouc, 62 s.
Podroužek, L., 1998. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. ZČU, Plzeň, 146 s.
Silberman, M., Lawson, K., 1997. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené
způsoby efektivního vyučování. Portál, Praha, 311 s.
Solfronk, J., 1994. Organizační formy vyučování. Karolinum, Praha, 67 s.
Spilková, V. a kol., 1996. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole.
UK PF, Praha, 82 s.
Atlasy a mapy pro výuku přírodovědy na I. stupni základních škol. Populárně naučné zeměpisné, dějepisné a vlastivědné publikace o České republice, krajích a místních oblastech (regionech), průvodci, obhájené diplomové práce. Beletrie.
Seznam doporučené literatury
Kolektiv, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 1997. Vzdělávací program Národní škola. Vzdělávací program pro 1. - 9. ročník
základního školství. MŠMT, Praha. 144 s. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka kompetence v základním vzdělávání. www.vuppraha.cz
Kolektiv, 2007. Příručka příkladů dobré praxe. Online vydání pdpzv.vuppraha.cz
Nelešovská, A., Spáčilová, H., 1995. Didaktika II. Univerzita Palackého, Olomouc, 62 s.
Podroužek, L., 1998. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. ZČU, Plzeň, 146 s.
Silberman, M., Lawson, K., 1997. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené
způsoby efektivního vyučování. Portál, Praha, 311 s.
Solfronk, J., 1994. Organizační formy vyučování. Karolinum, Praha, 67 s.
Spilková, V. a kol., 1996. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole.
UK PF, Praha, 82 s.
Atlasy a mapy pro výuku přírodovědy na I. stupni základních škol. Populárně naučné zeměpisné, dějepisné a vlastivědné publikace o České republice, krajích a místních oblastech (regionech), průvodci, obhájené diplomové práce. Beletrie.