Úkolem této diplomové práce je sestavení a ověření metodiky lezení pro žáky 6.-9. třídy základní školy. V teoretické části je pozornost zaměřena na osvětlení jednotlivých znalostí, dovedností a technik nezbytných pro lezení na umělé stěně. Dále je věnován prostor otázce bezpečnosti a vhodnosti tohoto sportu pro děti staršího školního věku, včetně častých chyb jak v metodice výuky, tak v samotném lezení. Obsah praktické části předkládá především čtrnáct
vyučovacích jednotek rozpracovaných v metodické řadě a rozbor šesti vybraných ověřovacích jednotek provedených u dvou skupin probandů i s jejich reflexí a expertním hodnocením pozorovatele. Hlavní část ověřovacích hodin je zdokumentována na videozáznamu, který slouží k retrospektivnímu posouzení průběhu ověřovacích hodin.
Anotace v angličtině
The task of this graduation thesis is a composition and verification of the climbing methodology for pupils of 6th - 9th classes of an elementary school. The theoretical part is concerned with the illustration of individual knowledge, skills and technics unnecessary for bouldering. Secondly, the question of safety and suitability of this sport for children of the older school age including frequent mistakes in the teaching methodology as well as climbing itself is dealt. The content of the practical part submits especially fourteen teaching units elaborated in the methodological range and analysis of six chosen verification units realized at two groups of probands including their reflection and expert evaluation of the observer. The main part of verification lessons is documented on a video record, which is instrumental to the retrospective appreciation of the verification lesson process.
Klíčová slova
metodika, lezení, umělá stěna, ověření, výukový program
Úkolem této diplomové práce je sestavení a ověření metodiky lezení pro žáky 6.-9. třídy základní školy. V teoretické části je pozornost zaměřena na osvětlení jednotlivých znalostí, dovedností a technik nezbytných pro lezení na umělé stěně. Dále je věnován prostor otázce bezpečnosti a vhodnosti tohoto sportu pro děti staršího školního věku, včetně častých chyb jak v metodice výuky, tak v samotném lezení. Obsah praktické části předkládá především čtrnáct
vyučovacích jednotek rozpracovaných v metodické řadě a rozbor šesti vybraných ověřovacích jednotek provedených u dvou skupin probandů i s jejich reflexí a expertním hodnocením pozorovatele. Hlavní část ověřovacích hodin je zdokumentována na videozáznamu, který slouží k retrospektivnímu posouzení průběhu ověřovacích hodin.
Anotace v angličtině
The task of this graduation thesis is a composition and verification of the climbing methodology for pupils of 6th - 9th classes of an elementary school. The theoretical part is concerned with the illustration of individual knowledge, skills and technics unnecessary for bouldering. Secondly, the question of safety and suitability of this sport for children of the older school age including frequent mistakes in the teaching methodology as well as climbing itself is dealt. The content of the practical part submits especially fourteen teaching units elaborated in the methodological range and analysis of six chosen verification units realized at two groups of probands including their reflection and expert evaluation of the observer. The main part of verification lessons is documented on a video record, which is instrumental to the retrospective appreciation of the verification lesson process.
Klíčová slova
metodika, lezení, umělá stěna, ověření, výukový program
Lezecké stěny se stále více stávají součástí tělocvičen a tím je možné je využít i v hodinách tělesné výchovy. Existuje řada zahraniční i české literatury věnující se technice, taktice a tréninku lezení. Problémem je, že dostupná literatura se nezabývá vyučováním lezení na školách. S přibývajícími stěnami, poptávkou ze strany studentů (hledání tzv. "autentických" prožitků) a možností sestavit si vlastní rámcové vyučovací programy vzrůstá nutnost zpracování metodiky lezení pro různé věkové kategorie.\\
Cílem této práce je tedy sestavit a ověřit metodiku pro žáky 6.-9. třídy základní školy. \\
\vsp{0,5 cm}
Vlastní postup:\\
\vsp{0,5 cm}
1.Studium odborné a časopisecké literatury vztahující se k tématu diplomové práce \\
2..Vypracování projektu práce\\
3.Řešení vlastní problematiky práce\\
Zásady pro vypracování
Lezecké stěny se stále více stávají součástí tělocvičen a tím je možné je využít i v hodinách tělesné výchovy. Existuje řada zahraniční i české literatury věnující se technice, taktice a tréninku lezení. Problémem je, že dostupná literatura se nezabývá vyučováním lezení na školách. S přibývajícími stěnami, poptávkou ze strany studentů (hledání tzv. "autentických" prožitků) a možností sestavit si vlastní rámcové vyučovací programy vzrůstá nutnost zpracování metodiky lezení pro různé věkové kategorie.\\
Cílem této práce je tedy sestavit a ověřit metodiku pro žáky 6.-9. třídy základní školy. \\
\vsp{0,5 cm}
Vlastní postup:\\
\vsp{0,5 cm}
1.Studium odborné a časopisecké literatury vztahující se k tématu diplomové práce \\
2..Vypracování projektu práce\\
3.Řešení vlastní problematiky práce\\
Seznam doporučené literatury
Hattingh, G. (2000). Rock and Wall Climbing. London: New Holland.\\
Long, J. (1994). How to Rock Climb: Gym climb. Helena: Chockstone Press.\\
Matějček, Z. (2000). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 3. vyd. Praha : Portál. \\
Neuman, J. Vomáčko, S. Vomáčková, S.(1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem.Praha: Portál.\\
Skalková, J. (1983).Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN.\\
Štumbauer, J. (1990). Základy vědecké práce v tělesné kultuře. Č. Budějovice: PF.\\
Vágenknecht, P. (2000). Didaktika sportovního lezení v tělesné výchově na středních školách. Diplomová práce (ved. Vomáčko). Praha: UK FTVS.\\
Vomáčková-Boštíková, S. (1996). Sportovní lezení v programech tělesné výchovy na základních školách.Diplomová práce (ved. J. Neuman). Praha: UK FTVS. \\
Časopisecké články ( TVSM, internetové databáze)\\
\vsp{0,5 cm}
Další literatura bude upřesněna vedoucím práce\\
Seznam doporučené literatury
Hattingh, G. (2000). Rock and Wall Climbing. London: New Holland.\\
Long, J. (1994). How to Rock Climb: Gym climb. Helena: Chockstone Press.\\
Matějček, Z. (2000). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 3. vyd. Praha : Portál. \\
Neuman, J. Vomáčko, S. Vomáčková, S.(1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem.Praha: Portál.\\
Skalková, J. (1983).Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN.\\
Štumbauer, J. (1990). Základy vědecké práce v tělesné kultuře. Č. Budějovice: PF.\\
Vágenknecht, P. (2000). Didaktika sportovního lezení v tělesné výchově na středních školách. Diplomová práce (ved. Vomáčko). Praha: UK FTVS.\\
Vomáčková-Boštíková, S. (1996). Sportovní lezení v programech tělesné výchovy na základních školách.Diplomová práce (ved. J. Neuman). Praha: UK FTVS. \\
Časopisecké články ( TVSM, internetové databáze)\\
\vsp{0,5 cm}
Další literatura bude upřesněna vedoucím práce\\