Diplomová práce na téma "Speciálně vzdělávací potřeby žáků s postižením z pohledu učitelů základních škol" obsahuje vymezení pojmů integrace, inkluze, podmínky integrace a její druhy. Zjišťuje základní speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením sluchu, zraku, s poruchou mobility, s mentální retardací a žáků s narušenou komunikační schopnosti a prezentují výsledky šetření ze speciálních a běžných základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis on the topic "Special educational needs of disabled pupils from the point of view of" includes definitions such as the integration, inclusion and condition of integration and integration types. These concern the basic special educational needs of pupils with hearing impairment, visual impairment, mobility disorder, a cephalonia, and pupils with disturbed communication skills. The results of my inquiry from the centre for special education and ordinary primary schools in my thesis are also presented.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
91 s., 22 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Speciálně vzdělávací potřeby žáků s postižením z pohledu učitelů základních škol" obsahuje vymezení pojmů integrace, inkluze, podmínky integrace a její druhy. Zjišťuje základní speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením sluchu, zraku, s poruchou mobility, s mentální retardací a žáků s narušenou komunikační schopnosti a prezentují výsledky šetření ze speciálních a běžných základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis on the topic "Special educational needs of disabled pupils from the point of view of" includes definitions such as the integration, inclusion and condition of integration and integration types. These concern the basic special educational needs of pupils with hearing impairment, visual impairment, mobility disorder, a cephalonia, and pupils with disturbed communication skills. The results of my inquiry from the centre for special education and ordinary primary schools in my thesis are also presented.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
V současné době se termín pro integrované žáky s postižením ustálil na označování těchto dětí jako "žáci se speciálními vzdělávacími potřebami". Diplomantka v teoretické části práce nastíní chronologický vývoj terminologie u těchto dětí a zároveň zachytí změnu pohledu společnosti na žáky s postižením ve školách. Pro optimální vzdělání budoucích učitelů ve speciální pedagogice a zajištění tak jejich dostatečných kompetencí pro vzdělávání těchto žáků by bylo potřebné vymezit základní vzdělávací potřeby žáků integrovaných do ZŠ. Proto se diplomatka pomocí dotazníku pro učitele pokusí vymezit tyto potřeby tak, aby v základních potřebách žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byl budoucí pedagog dostatečně erudován. Vysvětlí pojem integrace a inkluze ve speciální pedagogice. Také pomocí dotazníku zjistí u rodičů jak jsou spokojeni s integrací svého dítěte do základní školy a se spoluprácí se školou, příp. učiteli žáka.
Zásady pro vypracování
V současné době se termín pro integrované žáky s postižením ustálil na označování těchto dětí jako "žáci se speciálními vzdělávacími potřebami". Diplomantka v teoretické části práce nastíní chronologický vývoj terminologie u těchto dětí a zároveň zachytí změnu pohledu společnosti na žáky s postižením ve školách. Pro optimální vzdělání budoucích učitelů ve speciální pedagogice a zajištění tak jejich dostatečných kompetencí pro vzdělávání těchto žáků by bylo potřebné vymezit základní vzdělávací potřeby žáků integrovaných do ZŠ. Proto se diplomatka pomocí dotazníku pro učitele pokusí vymezit tyto potřeby tak, aby v základních potřebách žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byl budoucí pedagog dostatečně erudován. Vysvětlí pojem integrace a inkluze ve speciální pedagogice. Také pomocí dotazníku zjistí u rodičů jak jsou spokojeni s integrací svého dítěte do základní školy a se spoluprácí se školou, příp. učiteli žáka.
Seznam doporučené literatury
Hájková,V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP, 2005.\\
Mikulajová, M. Heidelberský test rečového vývinu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 30, 1995, 3, s. 323 - 325.\\
Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1995.\\
Novák, A. Vývoj dětské řeči. Praha: Unitisk, 1999.\\
Renotiérová, M, Ludíková,L. a kol. Speciální pedagogika: Olomouc, 2003.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
Vítková, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1992.\\
Vygotskij, L.S. Myšlení a řeč. Praha: SPN. 1970.
Seznam doporučené literatury
Hájková,V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP, 2005.\\
Mikulajová, M. Heidelberský test rečového vývinu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 30, 1995, 3, s. 323 - 325.\\
Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1995.\\
Novák, A. Vývoj dětské řeči. Praha: Unitisk, 1999.\\
Renotiérová, M, Ludíková,L. a kol. Speciální pedagogika: Olomouc, 2003.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.\\
Vítková, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1992.\\
Vygotskij, L.S. Myšlení a řeč. Praha: SPN. 1970.