Cílem mé diplomové práce je kompletní anylýza dětských literárních postav v tetralogii Cyklus neviditelného Erica-Emmanuela Schmitta. Dětské postavy jsou hlavními protagonisty celého cyklu, proto jim budu ve své práci věnovat hlavní pozornost.
V teoretické části práce prezentuji teoretický podklad pro analýzu literárních postav obecně. Součástí teoretického podkladu je pojednání o postavě, jejích různých aspektech a funkcích v literárním textu.
Při následném rozboru jednotlivých textů analyzuji dětské postavy vystupující v daném cyklu. Zabývám se jejich charakteristikou, jejich vztahem k ději a k narativní struktuře textu, k ostatní postavám, především k dospělým.
Během své práce se snažím dospět k obecnější charakteristice Schmittových dětských hrdinů a pokouším se odpovědět na otázku proč si autor zvolil za protagonisty svých próz právě děti.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is a complete analysis of child characters in Eric-Emmanuel Schmitt´s tetralogy Le cycle de l´invisible. The child characters are the main protagonists of all the cycle. Therefore they the have been given the main focus in my work.
In the theoretical part of my work I'm introducing the basis of the analysis of the characters in general.
A treatise of the character with it´s different aspects and functions in a literary text is a part of the theoretical basis.
In the subsequent analysis of individual texts I have been analyzing child characters appearing in the cycle. I have been dealing with their characteristics, their relation to the storyline and to the narrative structure of the text, to the other characters, especially adults.
During my work I have been trying to reach a more general characteristic of Schmitt´s child fables and also to answer the question why the author chose children as his prose protagonists.
Klíčová slova
dětská literární postava, sémiotická analýza, Le cycle de l´invisible, Eric-Emmanuel Schmitt
Klíčová slova v angličtině
child character, semiotic analysis, Le cycle de l´invisible, Eric-Emmanuel Schmitt
Rozsah průvodní práce
108; IX ( celkem 183604 znaků)
Jazyk
FR
Anotace
Cílem mé diplomové práce je kompletní anylýza dětských literárních postav v tetralogii Cyklus neviditelného Erica-Emmanuela Schmitta. Dětské postavy jsou hlavními protagonisty celého cyklu, proto jim budu ve své práci věnovat hlavní pozornost.
V teoretické části práce prezentuji teoretický podklad pro analýzu literárních postav obecně. Součástí teoretického podkladu je pojednání o postavě, jejích různých aspektech a funkcích v literárním textu.
Při následném rozboru jednotlivých textů analyzuji dětské postavy vystupující v daném cyklu. Zabývám se jejich charakteristikou, jejich vztahem k ději a k narativní struktuře textu, k ostatní postavám, především k dospělým.
Během své práce se snažím dospět k obecnější charakteristice Schmittových dětských hrdinů a pokouším se odpovědět na otázku proč si autor zvolil za protagonisty svých próz právě děti.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is a complete analysis of child characters in Eric-Emmanuel Schmitt´s tetralogy Le cycle de l´invisible. The child characters are the main protagonists of all the cycle. Therefore they the have been given the main focus in my work.
In the theoretical part of my work I'm introducing the basis of the analysis of the characters in general.
A treatise of the character with it´s different aspects and functions in a literary text is a part of the theoretical basis.
In the subsequent analysis of individual texts I have been analyzing child characters appearing in the cycle. I have been dealing with their characteristics, their relation to the storyline and to the narrative structure of the text, to the other characters, especially adults.
During my work I have been trying to reach a more general characteristic of Schmitt´s child fables and also to answer the question why the author chose children as his prose protagonists.
Klíčová slova
dětská literární postava, sémiotická analýza, Le cycle de l´invisible, Eric-Emmanuel Schmitt
Klíčová slova v angličtině
child character, semiotic analysis, Le cycle de l´invisible, Eric-Emmanuel Schmitt
Zásady pro vypracování
Diplomandka nejprve představí autora a jeho dílo. E.-E. Schmitt je nejen prozaik, ale také dramatik a v současnosti patří k nejpřekládanějším francouzským autorům. Několik jeho textů bylo přeloženo i do češtiny, přesto u nás zůstává stále poměrně málo známým autorem.
Dále se diplomandka zaměří na čtyři Schmittovy prózy, které tvoří volnou tetralogii "Le cycle de l'invisible": "Milarepa" (1997), "Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran" (2001), "Oscar et la dame Rose" (2002) a "L'enfant de Noé" (2004). Tyto prózy spojuje především hlavní téma, kterým je tolerance vůči druhým, a také to, že jejich protagonisty jsou děti či dospívající mladí lidé. Těm bude v diplomové práci věnována hlavní pozornost.
Součástí teoretického úvodu práce proto bude kapitola pojednávající o postavě, jejích různých aspektech a funkcích v literárním textu. Při následném rozboru textů bude diplomandka analyzovat dětské postavy vystupující v uvedené tetralogii, bude se zabývat jejich charakteristikou, jejich vztahem k ději a k narativní struktuře textu, k ostatním postavám, především k dospělým, a v neposlední řadě také jejich vztahem ke světu. Bude se snažit dospět k obecnější charakteristice Schmittových dětských hrdinů a pokusí se odpovědět na otázku, proč si autor zvolil za protagonisty svých próz právě děti.\\
Práce bude psána ve francouzštině.\\
Zásady pro vypracování
Diplomandka nejprve představí autora a jeho dílo. E.-E. Schmitt je nejen prozaik, ale také dramatik a v současnosti patří k nejpřekládanějším francouzským autorům. Několik jeho textů bylo přeloženo i do češtiny, přesto u nás zůstává stále poměrně málo známým autorem.
Dále se diplomandka zaměří na čtyři Schmittovy prózy, které tvoří volnou tetralogii "Le cycle de l'invisible": "Milarepa" (1997), "Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran" (2001), "Oscar et la dame Rose" (2002) a "L'enfant de Noé" (2004). Tyto prózy spojuje především hlavní téma, kterým je tolerance vůči druhým, a také to, že jejich protagonisty jsou děti či dospívající mladí lidé. Těm bude v diplomové práci věnována hlavní pozornost.
Součástí teoretického úvodu práce proto bude kapitola pojednávající o postavě, jejích různých aspektech a funkcích v literárním textu. Při následném rozboru textů bude diplomandka analyzovat dětské postavy vystupující v uvedené tetralogii, bude se zabývat jejich charakteristikou, jejich vztahem k ději a k narativní struktuře textu, k ostatním postavám, především k dospělým, a v neposlední řadě také jejich vztahem ke světu. Bude se snažit dospět k obecnější charakteristice Schmittových dětských hrdinů a pokusí se odpovědět na otázku, proč si autor zvolil za protagonisty svých próz právě děti.\\
Práce bude psána ve francouzštině.\\
Seznam doporučené literatury
Eric-Emmanuel Schmitt: "Milarepa". Paris, Albin Michel, 1997.\\
"Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran". Paris, Albin Michel, 2001.\\
"Oscar et la dame Rose". Paris, Albin Michel, 2002.\\
"L'enfant de Noé". Paris, Albin Michel, 2004.\\
Michel Erman: "Poétique du personnage de roman". Paris, Ellipses, 2006.\\
Jean Milly: "Poétique des textes". Paris, Éditions Nathan, 1992.\\
Yves Reuter: "Introduction à l'analyse du roman". Paris, Bordas, 1991.\\
Dominique Viart, Bruno Vercier: "La littérature française au présent : héritage, modernité, mutations". Paris, Bordas, 2005.\\
François Busnel: "Philosophe clandestin" (portrait) Lire, juillet 2004 / août 2004.\\
François Busnel: "Eric-Emmanuel Schmitt" (entretien) Lire, novembre 2007.\\
Seznam doporučené literatury
Eric-Emmanuel Schmitt: "Milarepa". Paris, Albin Michel, 1997.\\
"Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran". Paris, Albin Michel, 2001.\\
"Oscar et la dame Rose". Paris, Albin Michel, 2002.\\
"L'enfant de Noé". Paris, Albin Michel, 2004.\\
Michel Erman: "Poétique du personnage de roman". Paris, Ellipses, 2006.\\
Jean Milly: "Poétique des textes". Paris, Éditions Nathan, 1992.\\
Yves Reuter: "Introduction à l'analyse du roman". Paris, Bordas, 1991.\\
Dominique Viart, Bruno Vercier: "La littérature française au présent : héritage, modernité, mutations". Paris, Bordas, 2005.\\
François Busnel: "Philosophe clandestin" (portrait) Lire, juillet 2004 / août 2004.\\
François Busnel: "Eric-Emmanuel Schmitt" (entretien) Lire, novembre 2007.\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila svoji práci po obsahové a metodologické stránce. Po vyslechnutí obou posudků reagovala na připomínky a na dotazy členů komise.\\
Ve svých odpovědích neprokázala zcela uspokojivou orientaci v teoretických východiscích práce a v použité terminologii.\\
Na některé otázky nedokázala jednoznačně odpovědět (termíny acteur, actant, role thématique).\\
Komise neshledala její výkon přesvědčivým a vzhledem k navrženému hodnocení se rozhodla ohodnotit objahobu známkou dobře.