Tato diplomová práce je zaměřena na využití regionálních zajímavostí. Obsahuje zpracování přírodovědně orientovaných témat ve výuce na 1. stupni ZŠ. Práce je určena především pro žáky 4. a 5. ročníků. Její součástí jsou dvě exkurze, dvě vycházky a dvě vyučovací hodiny. K navrženým aktivitám jsou připravené pracovní listy s úkoly.
Anotace v angličtině
This dissertation is oriented on how to use interests of my region in our schools. It contents elaboration of naturally orientated topics for teaching at the first grade. This work should be mainly used for pupil 4 and 5 class. Its part are two excursions, two walks and two lessons. For the planned activities are prepared worksheets with exercises.
Klíčová slova
přírodní zajímavosti okolí Klatov, přírodovědné učivo, exkurze, vycházky, ukázkové hodiny
Klíčová slova v angličtině
natural interests of Klatovy, teaching biology, excursions, walks, exemplary lessons
Rozsah průvodní práce
150 s., 49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na využití regionálních zajímavostí. Obsahuje zpracování přírodovědně orientovaných témat ve výuce na 1. stupni ZŠ. Práce je určena především pro žáky 4. a 5. ročníků. Její součástí jsou dvě exkurze, dvě vycházky a dvě vyučovací hodiny. K navrženým aktivitám jsou připravené pracovní listy s úkoly.
Anotace v angličtině
This dissertation is oriented on how to use interests of my region in our schools. It contents elaboration of naturally orientated topics for teaching at the first grade. This work should be mainly used for pupil 4 and 5 class. Its part are two excursions, two walks and two lessons. For the planned activities are prepared worksheets with exercises.
Klíčová slova
přírodní zajímavosti okolí Klatov, přírodovědné učivo, exkurze, vycházky, ukázkové hodiny
Klíčová slova v angličtině
natural interests of Klatovy, teaching biology, excursions, walks, exemplary lessons
Zásady pro vypracování
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Klatovska s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup při vypracování:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2008)
Vytipování vhodných lokalit pro praktickou práci v terénu. (termín do 3/2008)
Studium dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, referát životního prostředí OÚ, atd.) (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2008)\\
Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe apod.), vyvození závěrů a korekce navrhovaných metod podle nabytých zkušeností. (termín do 12/2008)\\
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, ...) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2008)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2009)
Zásady pro vypracování
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Klatovska s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup při vypracování:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. (termín do 3/2008)
Vytipování vhodných lokalit pro praktickou práci v terénu. (termín do 3/2008)
Studium dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, referát životního prostředí OÚ, atd.) (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2008)\\
Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe apod.), vyvození závěrů a korekce navrhovaných metod podle nabytých zkušeností. (termín do 12/2008)\\
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, ...) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2008)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2009)
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.\\
Další literatura - regionální na základě studia v místních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Papáček M., Slipka J., 1997: Úvod do odborné práce. Jihočeská univerzita, pedagogická fakulta. Č. Budějovice\\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.\\
Další literatura - regionální na základě studia v místních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\