Díl osmnáct - Kolo nevybírejte jen podle ceny a při jízdě si hlídejte správnou techniku

Nástroj ke zlepšení kondičky i dopravní prostředek s prakticky nulovými náklady. Dvě skvělé funkce plní jízdní kolo. Cyklistika proto právem patří mezi nejoblíbenější pohybové aktivity. Předtím než šlápnete do pedálů, ale musíte vybrat správné kolo i myslet na bezpečnost.

Jízda na kole je jedním z nejzdravějších pohybů. Váhu těla má jezdec souměrně rozdělenou mezi ruce a sedací partie, zároveň nepřetěžuje dolní končetiny. Cyklistika se proto často doporučuje pro rychlé zotavení po operaci velkých kloubů. 

Aby však byla jízda na kole skutečně prospěšná, je nutné mít správně nastavený posed. Jedná se o poměrně složitou problematiku, a proto je nejlepší si posed nechat nastavit u odborníků. Základní návod si ale můžete prohlédnout i na snímcích ve fotogalerii. 

Velmi důležité je také samotné šlapání. Nohu byste měli mít na pedálu tak, že osa pedálu prochází pod prvním kloubem palce a její postavení je souběžné se směrem jízdy. Vytočené nohy a šlapání patami jsou zásadně špatně. Předejít této chybě můžete díky nášlapným pedálům, které uchytí nohu ve správné poloze, pevně spojí nohu a pedál, a šlapání je tak mnohem efektivnější. 

 

Jaké kolo zvolit? 

Pro mnoho lidí je hlavním kritériem cena. Nedoporučujeme však kupovat kolo v supermarketu, je zde sice nejlevnější, ale při jízdě na takovém kole pak hazardujete se zdravím nebo dokonce se životem. I pro cyklisty začátečníky by měla být minimální cenová hranice kolem 10 tisíc korun. Pak máte jistotu, že kolo něco vydrží a budete jezdit častěji na výlety než do servisů. 

Druhým důležitým kritériem je druh terénu, po kterém chcete jezdit. Na dlouhé vzdálenosti po zpevněných cestách je ideální silniční kolo, tzv. Favorit. Jeho předností jsou úzké pláště a převody, díky kterým budete rychle ukrajovat kilometry. 

Do terénu si pořiďte kolo horské, a to buď s pevným rámem a odpruženou vidlicí, nebo takzvané celopéro, které má odpruženou přední vidlici a navíc tlumič v zadní stavbě rámu. Celopéra jsou dražší, ale jízda na nich v terénu komfortnější. Horská kola mají široké pláště a můžete si vybrat z několika velikostí kol. Čím větší průměr, tím rychleji horské kolo jede, avšak na úkor ovladatelnosti v terénu. 

Třetím možností je kolo trekingové. Jedná se o jakýsi kompromis mezi kolem silničním a horským. Má větší kola a středně široké pláště. Je ideální na rychlejší jízdu po silnici a zároveň na zdolávání lehkého terénu. 

 

Na kole nemáte airbag, proto vždy noste přilbu a reflexní oblečení 

Zcela zásadní je při jízdě na kole bezpečnost. Na každou vyjížďku si vezměte přilbu, a to i na krátké přejezdy. Právě při nich dochází paradoxně k nejvíce úrazům. Řemínky přilby musí být dotažené, ale tak, aby neškrtily. 

Doporučujeme i reflexní oblečení, které vás skutečně zviditelní. Spousta řidičů se při výjezdu z vedlejší silnice soustředí pouze na světla automobilů a cyklistu přehlédne. Myslete na to, že na kole vás nechrání žádný airbag ani plech jako v autě! 

Na kolo nepatří alkohol. I když se v letním parnu těžko odolává pár pivům u stánku na cyklostezce, myslete na to, že i menší dávka alkoholu prodlužuje reakční dobu a také má vliv na rovnováhu. A právě tu na kole potřebujete víc než dost. Navíc na cyklostezkách potkáváme ty nejzranitelnější osoby - děti, které samy kolo ovládají velmi obtížně.

 

 

Foto 1 – Takto vypadá správný úchop řídítek a postavení brzdových pák. Řídítka držte vždy tak, aby palec byl v opozici dlaně. Brzdové páky NEMAJÍ být vodorovně se zemí, ale sklopené níže. To proto, aby byl úchop řídítek i při brždění stále přirozený.

Foto2 – Tak přesně takto ne. Palec musí být v opozici dlaně, nikoli odložený na řídítku. Při prvním výmolu Vám vypadnou řídítka z rukou, což končí často pádem.

Foto3 – Obvyklý případ špatné techniky šlapání. Nikdy nepoužívejte ke šlapání paty, je to nepřirozený a neefektivní způsob šlapání, který může navíc vyvolat zdravotní komplikace.

Foto4 – Obecné nastavení správné výšky posedu. Pedál se nachází v nejspodnější poloze, pata je na něm položená tak, aby noha byla natažená, ale nedocházelo k jakémukoli výkyvu v oblasti pánve.

Foto5 – Správná technika šlapání a přirozené nastavení posedu. Noha je na pedálu posazená blíže špičce, osa pedálu by měla protínat druhá kloub palce, tedy ten blíže ke klenbě nohy. Tělo není příliš natažené, ani přímé. Na kole se musíte cítit skutečně dobře, nikoli se lámat v nepřirozené poloze.

 

Foto6 – Postavení celých dolních končetin při šlapání. Kolena jsou kolmo proti směru jízdy, nikdy ne vbočená nebo vybočená. Noha je na pedálu v naprosto totožném postavení, nikdy ne tak, aby pata vyčnívala ven nebo dovnitř a Vy botou leštili kliku.