25. 6. 2013/Objevu českého doktoranda si všímá svět

V aktuálním čísle prestižního biologického časopisu Cell byla zveřejněna studie, jejímž prvním autorem je RNDr. Filip Husník – student Přírodovědecké fakulty JU a Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR.

Mezinárodní výzkumný tým vědců, vedený Johnem McCutcheonem z University of Montana, se ve studii zaměřil na přenos genů v symbiotickém systému červců. Červci – paraziti, živící se rostlinnými šťávami, způsobují ročně zemědělcům a pěstitelům škody v řádu stamiliónů dolarů.

Mezinárodní vědecký tým složený z odborníků z České republiky, Japonska, USA a Velké Británie pracoval na výzkumu dva roky a studoval genetickou informaci genomu a transkriptomu červců a jejich symbiotických bakterií. Výzkumem se poodkryly symbiotické vztahy a ukázalo se, že červec je genetická mozaika či koláž složená z genů různých symbiontů. Červec bez symbiontů nepřežije, takže pokud se zacílí na symbionty, dají se červci zničit. Jedná se o základní výzkum, ale objev by v budoucnu mohl vést např. ke snížení škod způsobených červci na zemědělských plodinách a okrasných rostlinách.

Filip Husník je nadaný vědec z Jihočeské univerzity, který na bakalářské studium biologie navázal magisterským studiem parazitologie. Od října 2012 je doktorandem oboru parazitologie, který společně garantují Přírodovědecká fakulta JU a Parazitologický ústav Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích. Svoje nadání a odborné znalosti si postupně rozšířil stážemi na University of Liverpool a na University of Montana.

Ve výzkumu červců chci určitě pokračovat. Vědecké práci samozřejmě napomáhá i to, že mohu pracovat v mezinárodním týmu, který je složený z vědců různých laboratoří ze tří kontinentů a každý přináší do práce trochu jiný náhled. Podmínky pro vědu mám na Přírodovědecké fakultě JU a Parazitologickém ústavu BC AV ČR velice dobré, po dokončení doktorandského studia zamířím na nějakou zahraniční univerzitu,“  sdělil Filip Husník.

Uveřejnění práce v odborném časopisu Cell je velmi prestižní záležitostí. Za několik posledních let je to již několikátý objev vědců z Přírodovědecké fakulty JU, který byl zveřejněn jedním z trojice nejprestižnějších vědeckých časopisů (Nature, Cell, Science), což dokládá vysokou kvalitu vědců a odborného zázemí na univerzitě.

Studie Filipa Husníka si všímají i další odborné časopisy. Informaci o objevu během několika dnů od uveřejnění převzalo dalších přibližně 40 odborných časopisů a serverů (mj. National Geographic, LA Times, Simons Science News).

Publikovaný článek v časopisu Cell je k dispozici zde: http://www.cell.com/abstract/S0092-8674(13)00646-6.

Kontakt: Filip Husník, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita a Parazitologický ústav Biologického centra AV ČR, Branišovská 31, České Budějovice 370 05, tel.: 387 775 448, e-mail: filip@paru.cas.cz