Podzim. Jak na něj vyzrát?

S podzimem se zkracuje den a prodlužuje noc. To vede především u starší generace ke smutku, nedobré náladě a ve výjimečných případech až ke stavům, kterým se říká deprese. Je důležité vědět, jak se jim co možná nejlépe vyhnout.

Dřívější příchod tmy ovlivňuje náš hormonální systém a tím i negativně psychickou stránku. Pokud to je jen trochu možné, je dobré vyhýbat se tmavým a jednobarevným prostorům. Není nad to si při domácí večerní práci posvítit. Nejen že je na všechno mnohem lépe vidět, ale světlo přispívá duševní pohodě. Pokud je možné přidat do vašeho obytného prostoru veselé barvy, bude to třešnička na dortu. Barvy se dají vnímat celý den, a to především prostřednictvím pestrobarevného oblečení. To udělá dobře nositelům, ale i jejich okolí.

Právě okolí, přesněji řečeno společnost je dalším prostředkem, který dokáže náladu zlepšit. I přes to, že se hodně lidí těší na podzimní klid a plánování nadcházející zimy, neměli by to se samotou přehánět. Vývojově je člověk bytostí společenskou a neměl by se společnosti stranit.

Společenská zábava není jen jídlo a alkohol, ideální je vymyslet dobrý společný program. Nejlépe procházku, nebo jakoukoliv fyzickou aktivitu na čerstvém vzduchu. Je třeba si uvědomit, že neexistuje špatné počasí, ale špatně oblečený člověk. Pohyb ve venkovním prostředí blahodárně ovlivňuje imunitní systém člověka, čímž i nevědomě předchází podzimním nachlazením. Tlusté svetry odhoďte, místo nich použijte více vrstev funkčního oblečení, které je možné zakoupit v každém dobrém sportu. Investujte do bot, které nepromoknou a do bundy, která má optimální vodní sloupec. Podzimní příroda je navíc plná barev, takže pokud nevíme, kam za barvami, stačí vyjít v říjnu do nejbližšího lesa nebo parku. Pohybová aktivita navíc zlepšuje naši kondici a je zprostředkovatelem uvolňování endorfinu, kterému se říká hormon štěstí.    

Stravování v podzimním období se zásadně neliší od stravování v ostatních ročních obdobích. Nicméně jako alespoň částečná prevence v podzimním sychravém počasí poslouží zvýšený příjem zeleniny a ovoce, což je například u seniorské populace velmi důležité. Obě tyto složky potravy v sobě ukrývají široké spektrum vitaminů a minerálních látek, které hrají například v prevenci nachlazení důležitou roli. Například doporučená denní dávka vitaminu C se pohybuje v rozmezí od 80 do 100 mg v závislosti na působení různých faktorů, jako je například způsob vstřebávání ve střevě, hmotnost jedince, příjem tekutin a další. Lidé často při prvních příznacích nachlazení sáhnou právě po vitaminu C a přijímají jej ve velmi vysokých dávkách, které se rovnají několikanásobku doporučené denní dávky. Výsledky některých studií ale uvádějí, že příjem zmíněného vitaminu v dávkách vyšších jak dvojnásobek doporučené denní dávky je zbytečný a neúčinný.  Vitamin C patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě a při zvyšujícím se příjmu klesá jeho vstřebávání do organismu a přebytečné množství odchází v nezměněné podobě z těla ven. Výsledky epidemiologických studií dokládají ochranný efekt vitaminu C před rozvojem aterosklerózy a osteoporózy, dále před negativními dopady oxidativního poškození a před nárůstem degenerativních změn. Nejvýznamnější zdroje vitaminu C jsou citrusové plody, brokolice, paprika, petržel, květák, zelí a růžičková kapusta. Pokud vyjdete do přírody právě teď, natrhejte si čerstvé šípky. I ty obsahují vysoký podíl vitaminu C.

Premiéra nového seriálu „Návod na zdraví“ bude v odpoledním vysílání Českého rozhlasu České Budějovice v sobotu 14. listopadu. Reportáž si můžete poslechnout na www.rozhlas.cz/cb. V druhém díle se už za týden - v sobotu 21. listopadu – dozvíte, jak zapojit pohyb do běžného života a také, jak je důležité místo, kde jíme.

MENU

Naše fakulty

Více o našich fakultách